metricas
covid
Revista de Psicodidáctica (English Edition) Why do people with histrionic personality tend to troll others online? A perspec...
Journal Information
Share
Download PDF
More article options
Original
Pre-proof, online 17 December 2025
Why do people with histrionic personality tend to troll others online? A perspective from the self
Por qué las personas con trastorno histriónico de la personalidad tienden a comportarse como 'trolls' en línea? Una perspectiva desde el yo
Visits
21
Yujing Zhaoa,b,c, Xiaowei Chua,c,
Corresponding author
chuqxw@zjnu.edu.cn

Corresponding author. Address: No. 688, Yingbin Avenue, Wucheng District, Jinhua, Zhejiang Province, China.
, Kexin Ronga,c
a Zhejiang Philosophy and Social Science Laboratory for the Mental Health and Crisis Intervention of Children and Adolescents, School of Psychology, Zhejiang Normal University, Jinhua, 321004, China
b School of Psychology and Cognitive Science, East China Normal University, Shanghai, China
c Zhejiang Key Laboratory of Intelligent Education Technology and Application, Zhejiang Normal University, Jinhua, 321004, China
This item has received
Article information
Abstract
Download PDF
Statistics
Abstract

Online trolling is a highly prevalent online negative behavior among college students. The present study explored whether online histrionic personality was positively related to online trolling and whether self-concept clarity and ego depletion mediated this relation. A sample of 832 college students (28.80% females) aged between 17 and 25 (M = 19.56, SD = 1.32) completed a survey measuring the variables of interest online. In the overall sample, online histrionic personality positively predicted online trolling, and self-concept clarity mediated this relation. Higher levels of online histrionic personality were associated with lower self-concept clarity, which increased online trolling. When further examining gender differences in the serial mediation model, the pattern of males was consistent with the overall findings. However, the pattern differed in the female model. Specifically, self-concept clarity positively predicted online trolling, and ego depletion also mediated the relation between online histrionic personality and online trolling in the female model. The findings enhance educators’ understanding of the links between psychological factors and students’ problematic online behavior, providing insights to support healthy digital practices in education.

Keywords:
online trolling
online histrionic personality
self-concept clarity
ego depletion
college students
Resumen

El comportamiento de burlarse, ofender o molestar con bromas pesadas en línea (trollear) es altamente prevalente entre estudiantes universitarios. El presente estudio explora si la personalidad histriónica en línea está positivamente relacionada con este tipo de comportamiento y si la claridad del autoconcepto y el agotamiento del ego han mediado esta relación. Una muestra de 832 estudiantes universitarios (28.80% mujeres), con edades entre 17 y 25 años (M = 19.56, DT = 1.32), ha completado una encuesta en línea que evalúa las variables de interés. En la muestra total, la personalidad histriónica en línea predice positivamente el comportamiento de burlarse/ofender/molestar en línea, y la claridad del autoconcepto ha mediado esta relación. Niveles más altos de personalidad histriónica en línea se asocian con una menor claridad del autoconcepto, lo cual incrementa la probabilidad de este comportamiento. Al examinar más detalladamente las diferencias de género en el modelo de mediación en serie, el patrón de los hombres coincide con los hallazgos generales. Sin embargo, el patrón difiere en las mujeres. Específicamente, la claridad del autoconcepto predice positivamente el comportamiento de burlarse/ofender/molestar en línea, y el agotamiento del ego también ha mediado la relación entre la personalidad histriónica en línea y dicho comportamiento en el modelo femenino. Estos hallazgos amplían la comprensión de los educadores sobre los vínculos entre factores psicológicos y comportamientos problemáticos en línea entre estudiantes, proporcionando información útil para promover prácticas digitales saludables en el ámbito educativo.

Palabras clave:
trolling en línea
personalidad histriónica en línea
claridad del autoconcepto
agotamiento del ego
estudiantes universitarios

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail