metricas
covid
Revista de Psicodidáctica (English Edition) Bullying victimization and bystander behavior in bullying: Examining the mediati...
Journal Information
Vol. 30. Issue 2.
(July - December 2025)
Vol. 30. Issue 2.
(July - December 2025)
Original
Bullying victimization and bystander behavior in bullying: Examining the mediating roles of social anxiety and social-emotional competence
La victimización por acoso escolar y el comportamiento del espectador ante el acoso: estudio del papel mediador de la ansiedad social y la competencia socioemocional
Ruoxin Gaoa,b, Xiaowei Chua,b,
Corresponding author
chuqxw@zjnu.edu.cn

Corresponding author at: No. 688, Yingbin Avenue, Wucheng District, Jinhua, Zhejiang Province, China.
a Zhejiang Philosophy and Social Science Laboratory for the Mental Health and Crisis Intervention of Children and Adolescents, School of Psychology, Zhejiang Normal University, Jinhua, 321004, China
b Zhejiang Key Laboratory of Intelligent Education Technology and Application, Zhejiang Normal University, Jinhua, 321004, China
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (2)
Tables (3)
Table 1. Descriptive statistics and partial correlation coefficients of the research variables
Tables
Table 2. Measurement model tests of all latent variables across time
Tables
Table 3. Model fits and comparisons
Tables
Show moreShow less
Abstract

Bullying victimization has been widely recognized as a robust predictor of adverse psychosocial outcomes, yet the relationship between bullying victimization to bystanders’ behaviors toward bullying incidents remains poorly understood. Besides, the mediating roles of emotional-cognitive factors such as social anxiety and social-emotional competence in shaping these dynamics have not been systematically examined through a longitudinal lens. The present study investigated the bidirectional relationships between bullying victimization and three types of bystander behaviors (i.e., defending, passive bystanding, and pro-bullying), with a focus on the chain-mediating roles of social anxiety and social-emotional competence. A longitudinal survey was conducted across three waves with six-month intervals, involving 1,022 Chinese adolescents (52.1% female; Mage = 14.69, SDage = 1.15). Results indicated that bullying victimization unidirectionally and longitudinally predicted bystanders’ pro-bullying behavior. Social anxiety and social-emotional competence independently mediated the cross-sectional relationship between bullying victimization and bystander behavior in bullying. These findings advance theoretical understanding of the emotional-cognitive mechanisms underlying the dynamics between bullying victimization and bystander behavior, providing valuable insights for developing targeted interventions to break the vicious cycle of their influence.

Keywords:
Bullying victimization
Bystander behavior
Social anxiety
Social-emotional competence
Gender differences
Resumen

La victimización por acoso escolar está ampliamente reconocida como un indicador sólido de efectos psicosociales adversos. Sin embargo, aún sigue sin conocerse bien la relación entre la victimización por acoso escolar y el comportamiento del espectador ante los casos de acoso escolar. Además, el papel mediador que factores cognitivo-emocionales como la ansiedad social y la competencia socioemocional desempeñan en la configuración de estas dinámicas no ha sido estudiado de manera sistemática desde una perspectiva longitudinal. El presente estudio analiza las relaciones bidireccionales entre la victimización por acoso escolar y tres tipos de comportamiento del espectador (a saber, defensa, observación pasiva y apoyo al acoso), centrándose en el papel mediador en cadena de la ansiedad social y la competencia socioemocional. Se ha realizado una encuesta longitudinal en tres momentos, con intervalos de seis meses, y en la que han participado 1.022 adolescentes chinos (52.1% mujeres; edad media = 14.69 años, desviación estándar = 1.15). Los resultados indican que la victimización por acoso escolar predice unidireccional y longitudinalmente el comportamiento de apoyo al acoso del espectador. La ansiedad social y la competencia socioemocional han mediado de forma independiente en la relación transversal entre la victimización por acoso escolar y el comportamiento del espectador ante el acoso. Estos hallazgos permiten comprender mejor —desde una perspectiva teórica— los mecanismos cognitivo-emocionales que subyacen a la dinámica entre la victimización por acoso escolar y el comportamiento del espectador ante los casos de acoso. Además, proporcionan información valiosa para desarrollar intervenciones específicas dirigidas a romper el círculo vicioso de su influencia.

Palabras clave:
Victimización por acoso escolar
Comportamiento del espectador
Ansiedad social
Competencia socioemocional
Diferencias de género

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools