metricas
covid
Revista de Psicodidáctica (English Edition) Exploring the reciprocal associations between short-form video application addic...
Journal Information
Share
Download PDF
More article options
Original
Pre-proof, online 18 December 2025
Exploring the reciprocal associations between short-form video application addiction and bullying
Explorando las asociaciones recíprocas entre la adicción a aplicaciones de videos cortos y el acoso escolar
Visits
22
Zikang Chena,b, Jiaqi Lia,b, Ruoxin Gaoa,b, Yanjie Liua,b, Yating Lua,b, Xiaowei Chua,b,
Corresponding author
chuqxw@zjnu.edu.cn

Corresponding author at: Address: No. 688, Yingbin Avenue, Wucheng District, Jinhua, Zhejiang Province, China.
a Zhejiang Philosophy and Social Science Laboratory for the Mental Health and Crisis Intervention of Children and Adolescents, School of Psychology, Zhejiang Normal University, Jinhua, 321004, China
b Zhejiang Key Laboratory of Intelligent Education Technology and Application, Zhejiang Normal University, Jinhua, 321004, China
This item has received
Article information
Abstract
Download PDF
Statistics
Abstract

Short-form video application addiction and bullying represent significant risk factors for children’s healthy development. Previous research has found a correlation between short-form video application addiction and bullying. However, the directionality and underlying mechanisms of this relationship remain unclear. This study used a cross-lagged panel design over three six-month intervals with 758 students (Mage = 10.14, SDage = 1.159; 46.3% girls) to examine the bidirectional relationship between short-form video application addiction and bullying perpetration/victimization and the mediating role of social-emotional competence. The results indicated that there was a bidirectional positive relationship between short-form video application addiction and bullying victimization. Furthermore, bullying perpetration/victimization predicted short-form video application addiction by reducing social-emotional competence. These findings emphasize the importance of enhancing children’s social-emotional competence as a protective factor against both short-form video application addiction and bullying. The study provides practical implications for parents, educators, and policymakers to design early intervention and prevention programs that enhance children’s social-emotional competence, thereby fostering healthier digital habits and positive peer relationships.

Keywords:
short-form video
addiction
bullying
social-emotional competence
children
Resumen

La adicción a las aplicaciones de videos cortos y el acoso escolar representan factores de riesgo significativos para el desarrollo saludable de los niños. Investigaciones previas han encontrado una correlación entre la adicción a las aplicaciones de videos cortos y el acoso escolar; sin embargo, la direccionalidad y los mecanismos subyacentes de esta relación siguen sin estar claros. El presente estudio utiliza un diseño de panel cross-lagged en tres intervalos de seis meses con 758 estudiantes (Medad = 10.14, DT = 1.159; 46.3 % niñas) para examinar la relación bidireccional entre la adicción a las aplicaciones de videos cortos y la perpetración/victimización por acoso escolar, así como el papel mediador de la competencia socioemocional. Los resultados indican que existe una relación bidireccional positiva entre la adicción a las aplicaciones de videos cortos y la victimización por acoso. Además, la perpetración/victimización predice la adicción a las aplicaciones de videos cortos a través de la reducción de la competencia socioemocional. Los hallazgos destacan la importancia de fortalecer la competencia socioemocional de los niños como un factor de protección frente a la adicción a las aplicaciones de videos cortos y el acoso escolar, y el estudio ofrece implicaciones prácticas para que padres, educadores y responsables de políticas diseñen programas de intervención y prevención temprana que mejoren la competencia socioemocional de los niños, fomentando así hábitos digitales más saludables y relaciones entre pares más positivas.

Palabras clave:
video corto
adicción
acoso escolar
competencia socioemocional
niños

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail