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Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología The effects of attentional control and educational experience on reading ability...
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Vol. 45. Núm. 3.
(Julio - Septiembre 2025)
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Vol. 45. Núm. 3.
(Julio - Septiembre 2025)
Original article
The effects of attentional control and educational experience on reading ability in bilingual children
Efectos del control atencional y la experiencia educativa en la capacidad lectora de niños bilingües
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Sara Inceraa, Inés Elena Martína, Paz Suárez-Coallab,
Autor para correspondencia
suarezpaz@uniovi.es

Corresponding author.
a Multilingual Laboratory, Department of Psychology, Eastern Kentucky University, USA
b Laboratorio de Psicología del Lenguaje, Departamento de Psicología, Universidad de Oviedo, Asturias, Spain
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Abstract
Introduction and objective

There is a substantial body of research focused on the educational experiences of bilingual children, but additional research is needed to determine the specific factors that influence bilingual reading. In this study, we examined the influence of attentional control (the ability to maintain a goal in the face of distraction) and educational experience (amount of time practice reading) on the reading abilities of bilingual children (English – Spanish).

Methodology

The sample included 72 developing bilingual children from an immersion school in the United States. Participants responded to a Flanker task (a measure of attentional control) and a Lexical Decision task (a measure of reading ability).

Results

Attentional control significantly predicted reading ability in bilingual children. In addition, children more efficient at avoiding distraction from English pseudohomophones were also more efficient at avoiding distraction from Spanish pseudohomophones.

Conclusions

These findings point to a close connection between attentional control and reading ability in bilingual children. Furthermore, the results support the linguistic interdependence hypothesis, as literacy skills are transferred across the two languages of bilingual children.

Keywords:
Reading
Bilingual children
Attentional control
Linguistic interdependence
Literacy education
Resumen
Introducción y objetivo

Existe un importante corpus de investigación centrado en las experiencias educativas de los niños bilingües, pero es necesaria investigación adicional para determinar los factores específicos que influyen en la lectura bilingüe. En este estudio examinamos la influencia del control atencional (la capacidad de mantener un objetivo frente a distracciones) y la experiencia educativa (cantidad de tiempo practicando la lectura) en las habilidades lectoras de niños bilingües (inglés-español).

Metodología

La muestra estaba formada por 72niños bilingües de un colegio de inmersión en Estados Unidos. Los participantes respondieron a una tarea de Flankers (una medida del control atencional) y a una tarea de Decisión Léxica (una medida de la capacidad lectora).

Resultados

El control atencional predijo significativamente la capacidad lectora de los niños bilingües. Además, los niños más eficientes a la hora de evitar la distracción de los pseudohomófonos ingleses, también eran más eficientes a la hora de evitar la distracción de los pseudohomófonos españoles.

Conclusiones

Estos resultados apuntan a una estrecha relación entre el control atencional y la capacidad lectora en niños bilingües. Además, los resultados apoyan la hipótesis de la interdependencia lingüística, ya que las habilidades de lectura y escritura se transfieren entre las dos lenguas de los niños bilingües.

Palabras clave:
Lectura
Niños bilingües
Control atencional
Interdependencia
Enseñanza de la lectura

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