Buscar en
Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica (English Edition) Does Gender Affect Coping Strategies Leading to Well-being and Improved Academic...
Journal Information
Vol. 24. Issue 2.
Pages 111-119 (July - December 2019)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
6
Vol. 24. Issue 2.
Pages 111-119 (July - December 2019)
Original
Does Gender Affect Coping Strategies Leading to Well-being and Improved Academic Performance?
¿El género afecta en las estrategias de afrontamiento para mejorar el bienestar y el desempeño académico?
Visits
6
Isabel M. Martínez, Isabella Meneghel, Jonathan Peñalver
Corresponding author
jpenalve@uji.es

Corresponding author.
WANT research team - Universitat Jaume I de Castellón, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (2)
Tables (2)
Table 1. Means, standard deviations, and correlations for the study variables (N=767)
Table 2. Estimates for the direct and mediated (indirect) effects
Show moreShow less
Abstract

The interest in developing a high-quality educational system requires constant research on different aspects of diversity (e.g., gender). The aim of this study is twofold: (1) to analyze the use of different coping strategies from a gender perspective in university students; and (2) to investigate the effect of university students’ coping strategies on their psychological well-being (i.e., academic engagement) and academic success (i.e., performance and satisfaction) depending on their gender. A sample of 767 students (59.7% female) was drawn from a Spanish University. ANOVA analyses showed that the use of some coping strategies differs depending on the gender: females showed a higher level of Support-seeking coping whereas males showed a higher level of Meaning-focused coping. Results of multi-group structural equation analysis showed a good model fit, revealing that only Problem-focused and Avoidance coping are related with performance and satisfaction through engagement. For females, engagement fully mediates the relationship between Problem-focused coping with Satisfaction and performance, as well as between Avoidance coping with Satisfaction and performance. For males, engagement fully mediates the relationship between Problem-focused coping with Satisfaction partially mediates the relationship between Problem-focused coping with performance. Implications for research and practice are discussed, as well as future research directions.

Keywords:
Academic engagement
Academic performance
Coping
Gender
Satisfaction
University students
Resumen

El interés en desarrollar un sistema educativo de alta calidad requiere una investigación constante sobre diferentes aspectos de la diversidad (e.g., genero). El objetivo de este estudio es doble: (1) analizar el uso de diferentes estrategias de afrontamiento desde una perspectiva de sexo en estudiantes universitarios; y (2) investigar el efecto de las estrategias de afrontamiento de los estudiantes universitarios en su bienestar psicológico (i.e., engagement académico) y éxito académico (i.e., rendimiento y satisfacción) según su sexo. Una muestra de 767 estudiantes (59.7% mujeres) se extrajo de una universidad española. Los análisis ANOVA muestran que el uso de algunas estrategias de afrontamiento difiere según el sexo: las mujeres perciben un mayor nivel de búsqueda de apoyo, mientras que los hombres reportan un mayor nivel de afrontamiento centrado en el significado. Los resultados de ecuaciones estructurales multigrupo revelan que solo el afrontamiento de evitación y el afrontamiento centrado en el problema están relacionados con el rendimiento y la satisfacción a través del engagement. Para las mujeres, el engagement media la relación entre el afrontamiento centrado en el problema con la satisfacción y el rendimiento, así como entre el afrontamiento de evitación con la satisfacción y el rendimiento. Para los hombres, el engagement media la relación entre el afrontamiento centrado en el problema con la satisfacción, mientras que media parcialmente la relación entre el afrontamiento centrado en el problema con el rendimiento. Se discuten implicaciones teóricas y práctica, así como futuras direcciones de investigación.

Palabras clave:
Engagement académico
Desempeño académico
Estrategias de afrontamiento
genero
Satisfacción
Estudiantes universitarios

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos

Quizás le interese:
10.1016/j.psicoe.2021.11.001
No mostrar más