Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Las representaciones fonológicas en el sordo: papel de la palabra complementada...
Journal Information
Vol. 20. Issue 1.
Pages 6-15 (January 2000)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 20. Issue 1.
Pages 6-15 (January 2000)
Las representaciones fonológicas en el sordo: papel de la palabra complementada en su desarrollo y uso1
Visits
466
R. Santana Hernández
,
Corresponding author
santanar@cicei.ulpgc.es

Correspondencia: Departamento de Educación Universidad de Las Palmas de Gran Canaria Juana de Arco, s/n 35003 Las Palmas de Gran Canaria
, S. Torres Monreal**
* Departamento de Educación. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
** Departamento de Psicología Básica. Universidad de Málaga.
This item has received
Article information
Resumen

El objetivo de esta investigación es avanzar en el conocimiento sobre el desarrollo y uso de las representaciones fonológicas en el alumnado sordo, dependiendo del sistema alternativo/aumentativo de comunicación con el que hayan crecido. Para ello se ha seleccionado una amplia muestra de sujetos sordos, que posteriormente han sido distribuidos en cuatro grupos de acuerdo con el sistema comunicativo dominante, entre los siguientes: lengua de signos, lengua oral, lengua oral complementada (palabra complementada) y comunicación bimodal. Los resultados muestran que los distintos sistemas de comunicación contribuyen a desarrollar de forma distinta y en distinto grado las representaciones fonológicas.

Palabras clave:
Sordera
Percepción del habla
Representaciones fonológicas
Memoria
Lectura
Sistemas aumentativos de comunicación
Palabra Complementada
Summary

The aim of this research is to carry on with the studies about the development and use of phonological representations in deaf children, considering the communication system in which they were brought-up. Therefore, a wide range of deaf children have been chosen to be later classified into four groups according to the predominant communicative system. These four groups are the following: sign language, oral language, cued speech, and bimodal communication. The results show that the different communication systems contribute to the development of the phonological representations in a different way and level.

Key words:
Deafness
Speech perception
Phonological representations
Memory span
Reading
Communication systems
Cued Speech

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos