Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Pragmática y desarrollo metalingüístico
Journal Information
Vol. 38. Issue 1.
Pages 31-39 (January - March 2018)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
209
Vol. 38. Issue 1.
Pages 31-39 (January - March 2018)
Revisión
Pragmática y desarrollo metalingüístico
Pragmatics and metalinguistic development
Visits
209
Ignasi Ivern
Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna, Universitat Ramon Llull, Barcelona, España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (2)
Tabla 1. Categorías metalingüísticas
Tabla 2. Emergencia y desarrollo metalingüístico
Show moreShow less
Resumen

La pragmática constituye un marco teórico para interpretar la comunicación humana que en términos generales centra su atención en el estudio del uso del lenguaje de manera contextualizada. Entre otros aspectos, la pragmática está relacionada con las intuiciones e inquietudes de los hablantes sobre cómo deben usar el lenguaje. En toda conversación se da intrínsecamente reflexión metalingüística y metacomunicativa, de forma más o menos consciente y más o menos evidente. El objetivo de este artículo ha sido revisar el papel que desempeña la metacognición y algunas de las categorías metalingüísticas más significativas que por razones distintas indican mejor el nivel de desarrollo pragmático de los niños: la imitación y las autocorrecciones espontáneas. La perspectiva pragmática subraya la importancia que tiene para la adquisición del lenguaje aprender a captar la intencionalidad más allá de la literalidad de las palabras. En este sentido, los procesos metalingüísticos y metacognitivos son procesos recursivos que contribuyen a entender cómo llegamos a ser capaces de captar intenciones y compartir significados.

Palabras clave:
Pragmática
Metalenguaje
Metacognición
Imitación
Autocorrecciones
Abstract

Pragmatics provides a theoretical framework to interpret human communication, which generally focuses its attention on the study of contextualized use of language. Among other aspects, pragmatics is related to the intuitions and concerns of the speakers on how they should use the language. Intrinsically metalinguistic and metacommunicative reflection occurs in every conversation, in a more or less conscious and more or less evident manner. The aim of this article has been to review the role played by metacognition and some of the most significant metalinguistic categories that, for different reasons, better indicate the level of pragmatic development of children: Imitation and spontaneous self-corrections. Pragmatic perspective emphasizes the importance of learning to catch intentionality beyond the literality of words in the process of language acquisition. Metalinguistic and metacognitive processes are recursive processes that contribute to understand how we become capable of grasping intentions and sharing meanings.

Keywords:
Pragmatics
Metalanguage
Metacognition
Imitation
Self-corrections

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos

Quizás le interese:
10.1016/j.rlfa.2020.02.001
No mostrar más