Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Habilidades morfológicas de los niños con desarrollo típico y síndrome de Do...
Journal Information
Vol. 34. Issue 4.
Pages 157-162 (October - December 2014)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
689
Vol. 34. Issue 4.
Pages 157-162 (October - December 2014)
ORIGINAL
Habilidades morfológicas de los niños con desarrollo típico y síndrome de Down
Morphological abilities of typically developing children and children with Down syndrome
Visits
689
Miguel Lazaroa,
Corresponding author
miguel.lazaro@uclm.es

Autor para correspondencia.
, Elena Garayzabalb, Esther Moraledac
a Departamento de Psicología, Facultad de Terapia Ocupacional, Logopedia y Enfermería, Universidad de Castilla la Mancha, Talavera de la Reina, Toledo, Spain
b Departamento de Lingüística, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, España
c Departamento de Educación, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Europea de Madrid, Madrid, España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (2)
Tabla 1. Media de producción de seudopalabras en función del grupo de niños
Show moreShow less
Figures (1)
Resumen

En este trabajo se presentan los resultados de un experimento diseñado para ahondar en el conocimiento acerca de las habilidades morfológicas de los niños con desarrollo típico y de los niños con síndrome de Down. Para ello empleamos el test Wug y manipulamos el fonema final del estímulo, consonántico o vocálico, para generar plurales de seudopalabras. Los resultados señalan que los niños cometen más errores a la hora de formar plurales con el alomorfo -es que con el alomorfo -s, lo que evidencia una relación entre el procesamiento fonológico y la aplicación de la regla morfológica del plural –procesamiento morfológico–. Por otro lado, los niños con síndrome de Down cometen más errores que los niños de los 2 grupos control (grupo igualado por edad mental e igualado por nivel de vocabulario), lo que permite afirmar que la aplicación de esta regla morfológica de formación de plural está genuinamente alterada en estos niños y no es consecuencia ni de la capacidad intelectual ni del nivel de vocabulario.

Palabras clave:
Fonología
Morfología
Síndrome de Down
Test de Wug
Abstract

This article presents the results of an experiment designed to study the morphological abilities of typically developing children and those of children with Down syndrome. To do this, we used the Wug test and manipulated the final phoneme of the stimulus, consonant or vowel, to generate pseudoword plurals. The results indicated that children made more errors with the plural morpheme -es than with -s, suggesting a relationship between phonological processing and the application of the morphological rule. Children with Down syndrome made more errors than children from the 2 control groups (children matched by mental age and by vocabulary level), suggesting that the application of this rule is genuinely altered in these children and is not a result of their intellectual ability or vocabulary level.

Keywords:
Phonology
Morphology
Down syndrome
Wug test

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos