Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Estudio piloto sobre la implementación de un programa lúdico en el contexto es...
Journal Information
Vol. 34. Issue 4.
Pages 171-179 (October - December 2014)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
810
Vol. 34. Issue 4.
Pages 171-179 (October - December 2014)
Original
Estudio piloto sobre la implementación de un programa lúdico en el contexto escolar para la estimulación del lenguaje
Pilot study of the implementation of an educational play-based program for language stimulation in the school setting
Visits
810
Montserrat Durán Bouza
Corresponding author
mduran@udc.es

Autor para correspondencia.
, Ana López Osuna, Juan C. Fernández Méndez, Manuel García Fernández, Sandra García Mosquera
Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de A Coruña, A Coruña, España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (6)
Tabla 1. Subpruebas del Registro de observación de variables asociadas con el lenguaje y su desarrollo
Tabla 2. Secuenciación, objetivos y actividades de las sesiones de intervención
Tabla 3. Diferencias pre-post en las dimensiones de la PLON-R
Tabla 4. Diferencias en las áreas evaluadas por el ROL en función del nivel de competencia lingüística
Tabla 5. Diferencias pre-post en las áreas del ROL
Tabla 6. Distribución del alumnado en las categorías de la PLON-R antes y después de la intervención
Show moreShow less
Resumen

En el presente estudio se ha diseñado y aplicado un programa lúdico-educativo con el fin de estimular el lenguaje de niños de último curso de educación infantil con y sin dificultad específica. Este programa pretende responder a la necesidad de herramientas en el aula que, de forma atractiva y dinámica, actúen sobre las dificultades que pueden aparecer durante el desarrollo del lenguaje oral de los niños.

Para ello, se empleó un diseño pre-post con una muestra de 25 alumnos de tercer curso de educación infantil. Las evaluaciones se realizaron a través de un registro de observación del lenguaje y de la Prueba de lenguaje oral de Navarra revisada.

Las actividades del programa lúdico están basadas en el juego dirigido y se centran en aspectos como la atención, el reconocimiento visual, la lateralidad, el ritmo y la fluidez del habla, la discriminación auditiva, etc. Su duración ha sido de un mes, con 2 sesiones semanales de 45min.

Los resultados reflejan diferencias estadísticamente significativas en la mayoría de las variables objeto de intervención. Si bien se trata de un estudio piloto, los resultados parecen apoyar la utilidad de intervenciones breves de tipo lúdico-educativo aplicadas a nivel grupal en el contexto escolar para la estimulación del lenguaje.

Palabras clave:
Estimulación del lenguaje
Programa lúdico
Evaluación desarrollo lenguaje
Educación infantil
Abstract

In the present study, an educational play-based program was designed and implemented to stimulate the language of children with or without specific difficulties in the last year of primary education. This program aimed to respond to the need for dynamic tools in the classroom to correct difficulties that may arise during the development of children's oral language.

To do this, a pre-post design was used with a sample of 25 students in their third year of primary education. Evaluations were performed by the Revised Navarre oral language test and an observational procedure specifically designed for this study.

The program's activities were based on directed play and focused on aspects such as attention, visual recognition, laterality, rhythm and fluency of speech, auditory discrimination, etc. The program lasted for 1 month with two weekly sessions of 45min each.Statistically significant differences were found in most of the variables. Although this was a pilot study, the results seem to support the usefulness of brief interventions for language stimulation applied at the group level in schools.

Keywords:
Language stimulation
Educational play-based program
Language development assessment
Childhood education

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos