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Disponible online el 25 de Mayo de 2022
Simple view of reading in Spanish: A longitudinal study
Concepción simple de la lectura en español: un estudio longitudinal
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Milagros M. Tapia Montesinosa,b,
Autor para correspondencia
milagros.tapia@udep.edu.pe

Corresponding author.
, Juan C. Ripoll Salcedab,c, Gerardo Aguado Alonsob, R.M. Joshid
a Universidad de Piura, Calle Martír José Olaya 162, Miraflores (Lima), Peru
b Universidad de Navarra, Campus Universitario, 31009 Pamplona (Navarra), Spain
c Colegio Santa María la Real, Paseo de Champagnat 2, 31621 Sarriguren (Navarra), Spain
d Texas A&M University, MS 4232, College of Education and Human Development, Texas A & M University College Station, TX 77843-4232, USA
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Figuras (2)
Tablas (10)
Table 1. Variables that are part of Model 0.
Table 2. Variables that are part of Model 1.
Table 3. Descriptive statistics (mean, standard deviation, minimum and maximum) for all measures for Grades 1 and 3.
Table 4. Correlations among predictors of Grade 1.
Table 5. Correlations among predictors of Grade 3.
Table 6. Correlation among the different measures of Model 0.
Table 7. Hierarchical regression analysis exploring the proportion of variance in reading comprehension accounted for by the model 0.
Table 8. Correlation among the different measures of Model 1.
Table 9. Hierarchical regression analysis exploring the proportion of variance in reading comprehension accounted for by the model 1.
Table 10. The contribution of decoding and linguistic abilities to variance in reading comprehension of Grade 3.
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Abstract
Objectives

Test the validity of the Simple View of Reading (Gough & Tunmer, 1986) in Spanish and analyze the contributions of decoding and linguistic abilities to reading comprehension.

Method

This longitudinal study assessed a sample of 71 Spanish speaking children at Grade 1 and Grade 3. At each time point, a battery of tests assessed children's linguistic abilities, decoding and reading comprehension. The authors used the classic model of SVR: model 0 (pseudoword accuracy reading and listening comprehension) and a complex model: Model 1 (linguistic abilities and decoding).

Results

Results of regression analyses showed that the original model of the SVR, explained little variance of reading comprehension in Spanish in comparison with the results obtained in English. However, a complex model explained 51% and 55% of the variance of reading comprehension in first and third grade respectively. The unique contribution of linguistic abilities increased from 27% in first grade to 43% in third grade and the contribution of decoding decreased from 24% in first grade to 2% in third grade.

Conclusions

The results are explained in terms of the transparent nature of Spanish orthography and educational implications are discussed.

Keywords:
Decoding
Linguistic abilities
Reading comprehension
Simple view of reading
Spanish
Resumen
Objetivos

Evaluar la validez de la concepción simple de la lectura (Gough y Tunmer, 1986) en español y analizar la contribución de la decodificación y las habilidades lingüísticas a la comprensión lectora.

Método

Se trata de un estudio longitudinal en el que se evaluó a 71 estudiantes hispanohablantes en 2 fases: en primer y en tercer curso de primaria. A todos ellos se les aplicó una serie de pruebas para evaluar las habilidades lingüísticas, la decodificación y la comprensión lectora en cada una de las fases. Los autores utilizaron el modelo original de la concepción simple de la lectura: modelo 0 (precisión en la lectura de seudopalabras y comprensión oral) y un modelo más abierto: modelo 1 (habilidades lingüísticas y decodificación).

Resultados

Tras un análisis de regresión, se encontró que el modelo original de la concepción simple de la lectura explicó una varianza muy pequeña de la comprensión lectora en español en comparación los resultados obtenidos en inglés. Sin embargo, un modelo más abierto logró explicar el 51 y el 55% de la varianza de la comprensión lectora en el primer y el tercer curso de primaria, respectivamente. La contribución única de las habilidades lingüísticas se incrementó de un 27% en el primer curso a un 43% en el tercer curso y el aporte de la decodificación disminuyó de un 24% alcanzado en el primer curso a un 2% en el tercer curso.

Conclusiones

Los resultados se explican en términos de la transparencia del sistema ortográfico del español. Los hallazgos tienen importantes implicaciones que son discutidas.

Palabras clave:
Decodificación
Habilidades lingüísticas
Comprensión lectora
Concepción simple de la lectura
Español

Artículo

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