To analyze the relationship between high-fidelity clinical simulation and levels of anxiety, stress and self-perceived competence in masters level nursing students.
MethodsWe conducted a quasi-experimental pre–post study from June 2021 to December 2022 at the Faculty of Nursing. 190 Masters students took part in the study. Students were alphabetically divided into four sections of about 20 students and these sections were in turn divided into subgroups of three to four people. Seven clinical scenarios were designed, coinciding with frequent problems in critically ill children and each group of students was assigned one of them. Before and after resolving clinical scenarios students assessed their level of anxiety using the State-Trait Anxiety Inventory (STAI), the Self-Confidence in Learning Scale (SCLS), stress and the Nursing Student Satisfaction.
ResultsThe overall median score for anxiety was 8 (5–10) pre-CS versus 5 (3–7) post-CS, with a statistically significant relationship (p<0.001). As for stress, we observed scores of 3.0 (2–4) points pre-CS vs. 2.0 (1–3) post-CS, also with statistical significance (p<0.001). An overall self-confidence in learning score of 25.0 (22–28) points was obtained. Previous experience in CS was independently related to a lower level of stress after performing the CS, and the older the age, the higher the level of self-confidence in learning.
ConclusionWhen designing scenarios that focus on the attention of critically ill pediatric patients, professionals should consider the relevant sociodemographic and professional variables in order to reduce anxiety and stress.
Analizar la relación entre la simulación clínica de alta fidelidad y el grado de ansiedad, estrés y autopercepción competencial en los estudiantes de máster de enfermería.
MétodosEstudio cuasi-experimental pre-post desde junio de 2021 hasta diciembre de 2022 en una facultad de enfermería. Participaron en el estudio 190 estudiantes de máster. Los estudiantes se dividieron alfabéticamente en 4 grupos de 20 estudiantes, y éstos en subgrupos de 3 a 4 personas. Se diseñaron 7 escenarios clínicos que coincidían con problemas frecuentes en niños/as críticamente enfermos/as y a cada grupo de estudiantes se le asignó uno de ellos. Antes y después de resolver los escenarios clínicos los/las estudiantes evaluaron su nivel de ansiedad, mediante la escala de ansiedad estado-rasgo (STAI), su autopercepción competencial, cumplimentando la Nursing Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning Scale (SCLS), su estrés y su grado de satisfacción.
ResultadosLa puntuación mediana global para la ansiedad fue de 8,0 (5-10) puntos pre-SC frente a 5,0 (3-7) puntos post-SC, con una relación estadísticamente significativa (p<0,001). En cuanto al estrés, se observaron puntuaciones de 3,0 (2-4) puntos pre-SC frente a 2,0 (1-3) post-SC, también con significación estadística (p<0,001). Se obtuvo una puntuación global de autoconfianza en el aprendizaje de 25,0 (22-28) puntos. La experiencia previa en SC se relacionó de forma independiente con un menor nivel de estrés tras realizar el SC, y a mayor edad, mayor nivel de autopercepción competencial.
ConclusionesEn el diseño de escenarios centrados en el manejo del paciente crítico pediátrico, los profesionales deben considerar las variables sociodemográficas y profesionales relevantes para reducir la ansiedad y el estrés.
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