Relatives of intensive care units (ICUs) patients often experience high levels of anxiety, which can impact their resilience and satisfaction with care. This randomized controlled trial investigates the effectiveness of need-based educational interventions on reducing anxiety and enhancing resilience and satisfaction among relatives of ICU patients, aiming to provide evidence for improved support and care in critical care settings.
MethodsA randomized controlled trial was conducted at Namazi Hospital, Iran, involving family members of ICU patients. Participants were assigned to intervention (n=20) and control groups (n=20) based on specific criteria. The intervention included personalized educational sessions and telephone support for seven days. Data analyzed with SPSS-26 software, focusing on Beck's Anxiety Inventory-II (BAI), the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC), and the Family Satisfaction in the Intensive Care Unit (FS-ICU).
ResultsThe study involved 40 participants, with one withdrawal from the case group. Baseline characteristics revealed no significant age differences between the intervention group (mean age 39.3 years) and control group (mean age 37.9 years). However, by day seven post-intervention, anxiety scores significantly decreased in the intervention group compared to the control group (p<0.001). While resilience scores did not differ significantly, the intervention group showed a gradual increase. Additionally, satisfaction levels were significantly higher in the intervention group by day seven (p=0.004).
ConclusionNeed-based educational interventions significantly reduced anxiety and increased satisfaction among ICU patients’ relatives, highlighting their potential benefits, though resilience levels showed no significant change; further research is recommended.
Los familiares de pacientes en las unidades de cuidados intensivos (UCI) a menudo experimentan altos niveles de ansiedad, lo que puede afectar su resiliencia y satisfacción con la atención. Este ensayo controlado aleatorizado investiga la efectividad de las intervenciones educativas basadas en necesidades para reducir la ansiedad y mejorar la resiliencia y satisfacción entre los familiares de pacientes en la UCI, con el objetivo de proporcionar evidencia para un mejor apoyo y atención en entornos de cuidados críticos.
MétodosSe llevó a cabo un ensayo controlado aleatorizado en el Hospital Namazi, Irán, involucrando a familiares de pacientes en la UCI. Los participantes fueron asignados a grupos de intervención (n=20) y control (n=20) según criterios específicos. La intervención incluyó sesiones educativas personalizadas y apoyo telefónico durante 7 días. Los datos se analizaron con el software SPSS® v.26, centrándose en el Inventario de Ansiedad de Beck-II (BAI), la Escala de Resiliencia de Connor-Davidson (CD-RISC) y la Satisfacción Familiar en la Unidad de Cuidados Intensivos (FS-ICU).
ResultadosEl estudio involucró a 40 participantes, con una baja en el grupo de intervención. Las características basales no mostraron diferencias significativas en la edad entre el grupo de intervención (edad media de 39,3 años) y el grupo control (edad media de 37,9 años). Sin embargo, para el séptimo día postintervención, las puntuaciones de ansiedad disminuyeron significativamente en el grupo de intervención en comparación con el grupo control (p<0,001). Aunque las puntuaciones de resiliencia no mostraron diferencias significativas, el grupo de intervención presentó un aumento gradual. Además, los niveles de satisfacción fueron significativamente más altos en el grupo de intervención para el séptimo día (p=0,004).
ConclusiónLas intervenciones educativas basadas en necesidades redujeron significativamente la ansiedad y aumentaron la satisfacción entre los familiares de pacientes en la UCI, destacando sus beneficios potenciales. Aunque los niveles de resiliencia no mostraron cambios significativos, se recomienda realizar más investigaciones.
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