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Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Explaining grammatical difficulties in intellectual disabilities
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Vol. 33. Núm. 2.
Páginas 64-68 (Abril - Junio 2013)
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Páginas 64-68 (Abril - Junio 2013)
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Explaining grammatical difficulties in intellectual disabilities
Explicación de las dificultades gramaticales en la discapacidad intelectual
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Jean A. Rondal
University of Liège, Belgium
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Abstract

Morphosyntactical difficulties are common in congenital syndromes of intellectual disabilities (ID). Explanations have been proposed in terms of global intellectual, explicit memory, and/or inadequacies in linguistic input that are questionable. I argue that the morphosyntactical limitations in the language development and functioning of these persons stem from a lesser ability in implicit learning, a type of learning arguably largely involved in grammatical development. This theoretical position has implications for grammatical rehabilitation.

Keywords:
Intellectual disability
Down syndrome
Implicit memory
Morphosyntactical
Grammatical rehabilitation
Resumen

Las dificultades morfosintácticas son frecuentes en los síndromes congénitos de discapacidades intelectuales (DI). Se han propuesto explicaciones en términos de memoria global intelectual y explícita y/o deficiencias del input lingüístico, que son cuestionables. Yo sostengo que las limitaciones morfosintácticas en el desarrollo y funcionamiento lingüístico de estas personas se derivan de una menor capacidad de aprendizaje implícito, un tipo de aprendizaje que podría decirse que está ampliamente involucrado en el desarrollo gramatical. Esta posición teórica tiene implicaciones para la rehabilitación gramatical.

Palabras clave:
Discapacidad intelectual
Síndrome de Down
Memoria implícita
Morfosintáctico
Rehabilitación gramatical

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