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Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Articulation rate: Effects of age, fluency, and syntactic structure
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Vol. 33. Núm. 2.
Páginas 55-63 (Abril - Junio 2013)
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Vol. 33. Núm. 2.
Páginas 55-63 (Abril - Junio 2013)
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Articulation rate: Effects of age, fluency, and syntactic structure
Índice de articulación: efectos de la edad, fluidez y estructura sintáctica
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Cecile McKeea,
Autor para correspondencia
mckee@u.arizona.edu

Corresponding author.
, Dana McDanielb, Merrill F. Garretta, Cheri Lozoraitisb, Matthew S. Mutterperla
a University of Arizona, United States
b University of Southern Maine, United States
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Table 1. Number of speakers per age group.
Table 2. Mean syllables/second per age group.
Table 3. Articulation rates of fluent clauses in fluent and dysfluent host utterances.
Table 4. D-rate and F-rate in terms of numbers of observations in each direction.
Table 5. Whole rates and RC/CC rates in relative vs. conjoined clause utterances for adults.
Table 6. Whole rates and RC/CC rates in relative vs. conjoined clause utterances for children.
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Abstract

We report basic findings on articulation rate effects derived from experimental research on children's sentence planning. The experiments were designed to evaluate production processes with attention to syntactic variables while controlling for lexical and phonological variables. Articulatory rate measures showed (1) rates differed for children (3–8.11) and adults, with adult rates significantly faster than child rates; (2) the effects of fluent and dysfluent host utterances on fluent substrings differed for adults and children; (3) rate patterns for relative clause and conjoined clause utterances differed, both from each other and across age group.

Keywords:
Articulation rate
Child language
Language acquisition
Relative clauses
Conjoined clauses
Syntax
Sentence planning
Language production
Fluency
Dysfluency
Stuttering
Resumen

Reportamos los hallazgos básicos sobre los efectos del índice de articulación, derivados de la investigación experimental sobre la planificación de oraciones de los niños. Los experimentos fueron diseñados para evaluar los procesos de producción con atención a las variables sintácticas, a la vez que se controlaban las variables léxicas y fonológicas. Las mediciones del índice de articulación reflejaron que: (1) los índices difirieron entre niños (de 3 a 8,11) y adultos, donde los índices de los adultos fueron considerablemente más rápidos que los de los niños; (2) los efectos de la expresión de fluidez y falta de fluidez del sujeto sobre las subseries de fluidez difirieron para adultos y niños; y (3) el patrón del índice de articulación para las oraciones de relativo y las oraciones coordinadas difirió tanto de un tipo de oraciones a otro como dentro del grupo de edad.

Palabras clave:
Índice de articulación
Lenguaje infantil
Adquisición del lenguaje
Oraciones de relativo
Oraciones coordinadas
Sintaxis
Planificación de oraciones
Producción del lenguaje
Fluidez
Falta de fluidez
Tartamudez

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