Buscar en
Revista Española de Geriatría y Gerontología
Toda la web
Inicio Revista Española de Geriatría y Gerontología Programa de entrenamiento de memoria para mayores con alteraciones de memoria: r...
Información de la revista
Vol. 38. Núm. 6.
Páginas 316-326 (Enero 2003)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 38. Núm. 6.
Páginas 316-326 (Enero 2003)
Acceso a texto completo
Programa de entrenamiento de memoria para mayores con alteraciones de memoria: resultados y predictores
Multifactorial memory training programme in elderly with memory impairment: results and predictors
Visitas
10719
P. Montejo
Autor para correspondencia
montejop@wanadoo.es

Correspondencia: Unidad de Memoria. Sección de Gestión de Programas. Departamento de Prevención y Promoción de la Salud. Área de Salud y Consumo. Ayuntamiento de Madrid. Navas de Tolosa, 10. 28013 Madrid. España.
Unidad de Memoria. Departamento de Prevención y Promoción de la Salud. Área de Salud y Consumo. Ayuntamiento de Madrid. Madrid. España
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Resumen
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Resumen
Introducción

Las alteraciones de la memoria en los mayores son muy frecuentes y están bien documentadas. Este fenómeno recibe diversos nombres, de los cuales el más utilizado es el de deterioro de la memoria asociado a la edad. Actualmente, y cada vez más, para tratar esta alteración se han desarrollado programas de entrenamiento cognitivo o de memoria. El Departamento de Salud del Ayuntamiento de Madrid ha elaborado un programa de entrenamiento de memoria multifactorial para mayores que se realiza en los 13 centros municipales de salud.

Objetivos

Estudiar los resultados de este programa en una población de mayores de 65 años con alteraciones de memoria, comprobar el mantenimiento de los resultados a los 6 meses e investigar los predictores de resultados.

Pacientes y método

La muestra estaba compuesta por 1.083 sujetos que participaron en el programa de entrenamiento de la memoria. Se realizó una evaluación preentrenamiento, una posterior y otra a los 6 meses. Entre otras pruebas se utilizaron el Mini Examen Cognoscitivo (MEC), el Test de Memoria Rivermead (RBMT), la Escala Geriátrica de Depresión (GDS) y los Cuestionario de Olvidos Cotidianos (MFE). El método de entrenamiento utilizado es el de la Unidad de Memoria del Ayuntamiento de Madrid (método UMAM).

Resultados

La mejoría objetiva de memoria para todo el grupo fue del 40% («d» de Cohen, 0,95) y mejoró el 77% de los sujetos. En cuanto a la valoración subjetiva, mejoró el 75% de los sujetos («d» de Cohen, 0,64). También se observó una mejora en el estado de ánimo. Estos cambios se han mantenido a los 6 meses. Como variables predictoras de resultados encontramos la edad, el MEC, el GHQ y la GDS preentrenamiento, aunque el porcentaje de varianza explicada es muy reducido.

Conclusiones

El método multifactorial de entrenamiento de memoria UMAM produce una mejoría objetiva y subjetiva de la memoria en mayores con alteraciones de la memoria, y esta mejoría se mantiene a los 6 meses. El valor predictivo de las variables estudiadas es bajo.

Palabras clave:
Memoria
Entrenamiento de memoria
Pérdida de memoria asociada a la edad
Deterioro cognoscitivo
Predictores
Anciano
Abstract
Introduction

Deficits in memory performance in later life are frequent and well documented. There are several terms that refer to this phenomenon and the most commonly used is age associated memory impairment (AAMI). Currently, cognitive or memory training programmes are increasingly being used to treat this deficit. The Department of Health of the City of Madrid has developed a multifactorial memory training programme for older people which is carried out in 13 City Health Centres.

Objectives

To study the effects of this programme in a sample of users aged more than 65 years with memory impairment, to determine the persistence of the results after 6 months, and to investigate predictors of results.

Patients and method

The sample was composed of 1,083 subjects who underwent memory training. The subjects were assessed before and after training and after 6 months. Among other tests, the Mini Examen Cognoscitivo (MEC), the Rivermead Behavioural Memory Test (RBMT), the Geriatric Depression Scale (GDS), and Memory Failures of Everyday (MFE) were used. The training method used (UMAM method) was developed by the Memory Unit of the City of Madrid.

Results

Objective memory improvement for the entire group was 40% (Cohen’s «d», 0.95) and 77% of the subjects improved. Seventy- five percent of the subjects improved in subjective memory functioning (Cohen’s «d», 0.64). Improvement in mood was also observed. These changes were maintained after 6 months. The predictive variables were age, MEC, GHQ and GDS scores before training, but the percentage of explained variance was very low.

Conclusions

The multifactorial memory training programme, UMAM, improves objective and subjective memory functioning in older people with memory impairment and the benefits persist after 6 months. The predictive value of the variables studied is low.

Key words:
Memory
Memory training
Age associated memory impairment
Cognitive impairment
Predictors
Elderly
El Texto completo está disponible en PDF
Biblografía
[1.]
Asociación Americana de Psiquiatría.
Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales.
4.a,
[2.]
P. Montejo, M. Montenegro, A.I. Reinoso, M.E. De Andrés, M.D. Claver.
Rendimiento de memoria en mayores de 60 años (estudio transversal de una muestra de 3.154 sujetos).
Congreso Nacional de la Sociedad Española de Geriatría y Gerontología, 10-13 junio, (1998), pp. 47
[3.]
V.A. Kral.
Neuropsychiatric observations in an old people’s home.
J Gerontology, 13 (1958), pp. 169-176
[4.]
V.A. Kral.
Senescent forgetfulness: benign and malignant.
Can Med Association, 86 (1962), pp. 257-260
[5.]
T. Crook, R.T. Bartus, S.H. Ferris, P. Whitehouse, G.D. Cohen, S. Gershon.
Age Associated Memory Impairment: proposed diagnostic criteria measures of clinical change. Report of a NIMH work group.
Develop Neuropsychol, 2 (1986), pp. 261-276
[6.]
R.C. Blackford, A. La Rue.
Criteria for diagnosing Age-Associated Memory Impairment: proposed criteria improvements from the field.
Develop Neuropsychol, 5 (1989), pp. 295-306
[7.]
R. Levy.
Aging-Associated Cognitive decline.
Intern Psychogeriatrics, 6 (1994), pp. 63-68
[8.]
M. Richards, J. Touchon, B. Ledesert, K. Richie.
Cognitive decline in ageing: are AAMI and AACD distint entities?.
Int J Geriatr Psychiatr, 14 (1999), pp. 534-540
[9.]
M. Le Poncin.
Gimnasia cerebral.
[10.]
J.A. Yesavage.
Propuestas terapéuticas en las disfunciones de la memoria en edades avanzadas.
Formación y entrenamiento en geriatría. El paciente de edad avanzada en medicina general,
[11.]
L. Backman.
Plasticity of memory functionning in normal aging and Alzheimer’s disease.
Acta Neurol Scand, 82 (1990), pp. 32-36
[12.]
F. Stengel, M. Trzoska, J.F. Bourgeois.
Entrenamiento de la memoria. Profilaxis de la pérdida de memoria. Mejora de la capacidad de memoria en personas de edad avanzada.
Formación y entrenamiento en geriatría. El paciente de edad avanzada en medicina general,
[13.]
L. Israel.
Método de entrenamiento de la memoria.
[14.]
S.H. Zarit, D.C. Kenneth, R.L. Guider.
Memory training strategies and subjective complaints of memory in the aged.
The Gerontologist, 2 (1981), pp. 158-164
[15.]
G. Labouvie-Vief, J.M. Gonda.
Cognitive strategies training and intellectual performance in the elderly.
J Gerontol, 31 (1976), pp. 326-332
[16.]
M.E. Lachman, S.L. Weaver, M. Bandura, E. Elliot, C.J. Lewkowicz.
Improving memory and control beliefs through cognitive restructuring and self-generated strategies.
J Gerontol, 5 (1992), pp. 293-299
[17.]
J.A. Yesavage, T.L. Rose.
Concentration and mnemonic training in elderly subjects with memory complaints: a study of combined therapy and order effects.
Psychiatr Res, 9 (1983), pp. 157-167
[18.]
T.L. Rose, J.A. Yesavage.
Differential effects of a list-learning mnemonic in three age groups.
Gerontology, 29 (1983), pp. 293-298
[19.]
R. Fernández Ballesteros, M. Izal, I. Montorio, J.L. González, P. Díaz.
Evaluación e intervención psicológica en la vejez.
pp. 75-108
[20.]
P. Verhaeghen, A. Marcoen, L. Goosens.
Improving memory performance in the aged through mnemonic training: a metaanalitic study.
Psychol Aging, 7 (1992), pp. 242-251
[21.]
J. Cohen.
Statistical power analysis for the behavioural sciences.
[22.]
P. Montejo, M. Montenegro, A.I. Reinoso, M.E. De Andrés, M.D. Claver.
Estudio de la eficacia de un programa de entrenamiento multicéntrico para mayores de 60 años.
Rev Esp Geriatr Gerontol, 34 (1999), pp. 199-208
[23.]
T. Flynn, M. Storandt.
Supplemental group discussions in Memory Training for Older Adults.
Psychol Aging, 5 (1990), pp. 178-181
[24.]
A. Stigsdotter, L. Backman.
Multifactorial memory training in old age: how to foster maintenance of improved performance.
Gerontology, 35 (1989), pp. 260-267
[25.]
A.S. Neely, L. Backman.
Long-term mintenance of gains from memory training in older adults: two 3 1/2-year follow-up studies.
J Gerontol, 48 (1993), pp. 233-237
[26.]
K. Ball, D.B. Berch, K.F. Helmers, J.B. Jobe, M.D. Levede, M. Marsike, et al.
Effects of cognitive training interventions with older adults: a randomized controlled trial.
JAMA, 288 (2002), pp. 2271-2281
[27.]
F. Scogin, J.L. Bienias.
A three year follow-up of older adults participants in a memory-skills training program.
Psychol Aging, 3 (1988), pp. 334-337
[28.]
M. Floyd, F. Scogin.
Effects of memory training on the subjective memory functioning and mental. Health of older adults: a meta-analysis.
Psychol Aging, 12 (1997), pp. 150-161
[29.]
J. Yesavage, J. Sheikh, L. Friedman, E. Tanke.
Learning mnemonics: rôles of aging and subtle cognitive impairment.
Psychol Aging, 5 (1990), pp. 133-137
[30.]
A. Stigsdotter, L. Backman.
Effects of multifactorial memory training in old age: generalizability across tasks and individuals.
J Gerontol Psychol Sci, 50 (1995), pp. 134-140
[31.]
D.B. Burt, M.J. Zembar, C. Niederehe.
Depression and memory impairment: a metaanalysis of the association, its pattern and specificity.
Psychol Bull, 117 (1995), pp. 342-349
[32.]
R.L. West, T.H. Crook, K.L. Barron.
Everyday memory performance across the life span: effects of age and noncognitive individual differences.
Psychol Aging, 7 (1992), pp. 72-82
[33.]
S.H. Zarit, D. Gallagher, N. Kramer.
Memory training in the community aged: effects on depression, memory complaint and memory performance.
Educational Gerontol, 6 (1981), pp. 11-27
[34.]
M.D. Caprio-Prevette, P.S. Fry.
Memory enhancement program for community-based older adults: development and evaluation.
Exp Aging Res, 22 (1996), pp. 281-303
[35.]
J.A. Yesavage, J.I. Sheikh, E. Decker, R. Hill.
Response to memory training and individual differences in verbal intelligence and state anxiety.
Am J Psychiatr, 145 (1988), pp. 636-639
[36.]
J.T. Erber, S. Abello, C. Moninger.
Age and individual differences in inmediate and delayed effectiveness of mnemonic instructions.
Exp Aging Res, 14 (1988), pp. 119-124
[37.]
D.L. Bandura.
Selff-eficacy: the exercise of control.
[38.]
G.W. Rebok, L.J. Balcerak.
Memory self efficacy and performance differences in young and old adults: the effect of memory training.
Develop Psychol, 25 (1989), pp. 714-721
[39.]
R.L. West, D.L. Berst, K.W. Hamlett, S.W. Davis.
Memory complaints and memory performance in the elderly: the effects of memory skills training and expectancy change.
Applied Cognitive Psychol, 6 (1992), pp. 405-416
[40.]
M.E. Lachman, E.S. Steinberg, S.D. Trotter.
Effects of control beliefs and attributions on memory self assesments and performance.
Psychol Aging, 2 (1987), pp. 266-271
[41.]
M. Montenegro, P. Montejo, A.I. Reinoso, M.E. De Andrés, M.D. Claver.
Estudio de las quejas de memoria en los mayores y los cambios producidos por un entrenamiento de memoria. XXII Congreso Nacional de Geriatría y Gerontología.
Rev Esp Geriatr Gerontol, 33 (1998), pp. 48
[42.]
G. Schaffer, L.W. Poon.
Individual variability in memory training with the elderly.
Educational Gerontology, 8 (1982), pp. 217-229
[43.]
W.D. Oswald, R. Rupprecht, T. Gunzelmann, K. Tritt.
The Sima-proyect: effects of 1 year cognitive and psychomotor training on cognitive habilities of the elderly.
Behavioural Brain Res, 78 (1996), pp. 67-72
[44.]
L. Anschutz, C.J. Camp, R.P. Markley, J.J. Kramer.
Maintenance and generalization of mnemonics for grocery shopping by older adults.
Exp Aging Res, 11 (1985), pp. 157-161
[45.]
C.J. Camp, J.W. Foss, A.B. Stevens, C.C. Reichard, L.A. McKitrick, A.M. O’hanlon.
Memory training in normal and demented elderly population: the EI-E-I-O model.
Exp Aging Res, 19 (1993), pp. 277-290
[46.]
A. Lobo.
Screening de trastornos psíquicos en la práctica médica.
[47.]
M.F. Folstein, S.E. Folstein, P.R. McHugh.
Mini Mental State: a practice method for grading the cognitive state of patients for the clinician.
J Psychiatr Res, 12 (1975), pp. 189-198
[48.]
A. Lobo, F. Gómez Burgada, V. Escolar, A. Seva Díaz.
El mini-examen cognoscitivo en pacientes geriátricos.
Folia Neuropsiquiátrica, XIV (1979), pp. 244-251
[49.]
J.A. Yesavage.
Development and validation of a GDS.
J Psychiatr, 17 (1983), pp. 37-49
[50.]
J.A. Ramos, M.L. Montejo, R. Lafuente, C. Ponce de León, A. Moreno.
Validación de la escala-criba geriátrica para la depresión.
Actas Luso-Españolas de Neurología, Psiquiatría y Ciencias Afines, 3 (1991), pp. 174-177
[51.]
J.A. Ramos, M.L. Montejo, R. Lafuente, C. Ponce de León, A. Moreno.
Validación de tres procedimientos diagnósticos para diagnosticar depresión en ancianos.
Rev Esp Geriatr Gerontol, 28 (1993), pp. 275-279
[52.]
J.A. Yesavage.
The use of self-rating depression scales in the elderly.
Handbook for the clinical memory assesment of older adults, pp. 213-217
[53.]
M.J. Salomon.
Measures for psychotherapy outcome in institutionalized eged.
Clin Gerontol, 6 (1986), pp. 62-64
[54.]
B. Wilson, J. Cockburn, A. Baddeley.
The Rivermead Behavioural Memory Test. Thames Valley Test Company.
[55.]
B. Wilson.
Rehabilitation of memory.
[56.]
A. Sunderland, J. Harris, A. Baddeley.
Do laboratory tests predict everyday memory? A neuropsychological study.
J Verbal Learning Verbal Behaviour, 22 (1983), pp. 341-357
[57.]
A. Sunderland, J.E. Harris, J. Gleave.
Memory failures everyday life following severe head injury.
J Clin Neurol, 6 (1984), pp. 127-142
[58.]
D.P. Goldberg.
The detection of psychiatric illness by questionnaire.
[59.]
D.P. Goldberg.
A scaled version of the GHQ.
Psychological Medicine, 9 (1979), pp. 139-145
[60.]
S.M. Hunt, I. McEwen.
The development of a subjective indicator.
Soc Health Illnes, 2 (1980), pp. 231-246
[61.]
J. Alonso, J.M. Antó, C. Moreno.
Spanish version of the Nottingham Health Profile: translation and preliminary validity.
Am J Public Health, 80 (1990), pp. 704-708
[62.]
P. Montejo, M. Montenegro, A.I. Reinoso, M.E. De Andrés, M.D. Claver.
Programa de Memoria. Método UMAM.
2.a,
[63.]
P. Montejo, M. Montenegro, A.I. Reinoso, M.E. De Andrés, M.D. Claver.
Manual práctico de evaluación y entrenamiento de memoria. Método UMAM.
2.a,
[64.]
S.H. Zarit, K. Cole, R.L. Guider.
Memory training strategies and subjective complaints of memory in the aged.
The Gerontologist, 21 (1981), pp. 158-164
[65.]
F. Scogin, M. Storandt, L. Lott.
Memory-skills training, memory complaints and depression in older adults.
J Gerontol, 40 (1985), pp. 562-568
[66.]
A.T. Beck.
Depression: clinical, experimental and theoretical aspects.
[67.]
J.A. Yesavage.
Age-Associated Memory Impairment: conceptual background and treatment approaches.
Challenges in aging,
[68.]
Rodríguez-Arciniega S, Romero R, Montejo P, Serrano P. Rendimiento cognitivo y de memoria en dos grupos de población con distinto perfil de salud. Presentado al XX Reunión de la Sociedad Española de Geriatría y Gerontología. 6-9 junio. San Sebastián.
Copyright © 2003. Sociedad Española de Geriatría y Gerontología
Opciones de artículo
Herramientas
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos