Buscar en
Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica (English Edition) Implementation of a program based on mindfulness for the reduction of aggressive...
Journal Information
Vol. 25. Issue 1.
Pages 30-35 (January - June 2020)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 25. Issue 1.
Pages 30-35 (January - June 2020)
Original
Implementation of a program based on mindfulness for the reduction of aggressiveness in the classroom
Implementación de un programa basado en mindfulness para la reducción de la agresividad en el aula
Daniel Pinazo
Corresponding author
pinazo@uji.es

Corresponding author.
, Laura T. García-Prieto, Rosa García-Castellar
Universidad Jaume I, Castellón de la Plana, Spain
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (1)
Table 1. MANOVA of the Intervention groups by pre- versus post-intervention Change (T2-T1)
Abstract

Classroom aggressiveness is emerging at an ever earlier stage and is more common in Secondary Education. The objective of the present work is to evaluate the effectiveness of a mindfulness-based intervention on variables related to classroom social environment in early adolescence. Eighty three students aged 11–13 were distributed into three groups: control group, intervention without practice (mindfulness intervention in the classroom) and intervention with practice (mindfulness in the class and meditation practice at home). Mindfulness in the class and practice at home intervention improved classroom social environment and impulsivity self-regulation with respect to the other groups. This type of intervention in early adolescence reveals different effects. When practice at home is encouraged it contributes to achieve greater classroom benefits. These preliminary findings are promising and mindfulness intervention plus practices at home should be considered as an implement to reduce school violence.

Keywords:
Mindfulness
Classroom climate
Impulsiveness
Programme
Secondary education
Resumen

La agresividad en el aula cada vez aparece más tempranamente y es más frecuente en la educación secundaria obligatoria. El objetivo del presente trabajo es evaluar la eficacia de una intervención basada en mindfulness sobre variables relacionadas con el clima social en el aula en la adolescencia temprana. Han participado en el estudio 83 estudiantes entre 11 y 13 años de primero de educación secundaria distribuidos en tres grupos: un grupo control, un grupo de intervención sin práctica (intervención enmindfulness en el aula) y un grupo de intervención con práctica (intervención en mindfulness en el aulay práctica en casa). Los resultados muestran que el grupo con intervención en mindfulness en el aula y práctica en casa mejora el clima social del aula y la autorregulación de la impulsividad con respecto a los otros dos grupos. La intervención en mindfulness en la adolescencia temprana revela diferentes efectos sobre el aula según la implicación voluntaria del alumnado. Los hallazgos preliminares señalan que la intervención en mindfulness en el aula y la práctica en casa debería ser considerada como una herramienta para la reducción de la violencia escolar.

Palabras clave:
Mindfulness
Clima del aula
Impulsividad
Programa
Educación secundariar

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos