Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Habilidades psicolingüísticas y dimensiones de inadaptación en niños en situ...
Journal Information
Vol. 28. Issue 3.
Pages 166-177 (July 2008)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 28. Issue 3.
Pages 166-177 (July 2008)
Habilidades psicolingüísticas y dimensiones de inadaptación en niños en situación de acogimiento residencial
Psycholinguistic skills and maladjustment dimensions in children in a situation of residential care
Visits
1452
J. M.. Moreno Manso, M.ª E. García-Baamonde, M.. Blázquez Alonso
This item has received
Article information
This research analyses the psycholinguistic skills in children who are in a situation of residential care. This study provides those components which are most seriously affected (morphology, syntax, semantic and pragmatic). It also analyses the relation between the level of personal, school and social maladjustment and the linguistic repercussions that the situation of lack of protection caused on children. This study points out that there are more pragmatic and morphological difficulties than syntactic and semantic ones. We examine the relation between the level of knowledge of morphology, syntax and semantic and the level of social maladjustment in children. Regarding the dimension of personal maladjustment, there are significant differences concerning the level of knowledge only in pragmatic. Finally, with regard to school maladjustment there are differences concerning the level of linguistic knowledge in syntax and semantic.
Keywords:
Psycholinguistic skills, maladjustment, language development, pragmatic, lack of protection, child abuse
La investigación analiza las habilidades psicolingüísticas de niños en situación de acogimiento residencial. Se trata de establecer cuáles son los componentes más afectados (morfología, sintaxis, semántica y pragmática). Asimismo, se analiza la relación entre el grado de inadaptación personal, escolar y social y las repercusiones lingüísticas de los niños consecuentes a su situación de desprotección infantil. El estudio pone de manifiesto que son mayores las dificultades en pragmática y morfología que en sintaxis y semántica. Comprobamos la relación entre el nivel de dominio en morfología, sintaxis y semántica y el grado de inadaptación social de los niños. En la dimensión de inadaptación personal, se evidencian diferencias significativas según el nivel de dominio únicamente en pragmática. Y por último en el factor de inadaptación escolar se evidencia significación según el nivel de dominio lingüístico en sintaxis y semántica.
Palabras clave:
Habilidades psicolingüísticas, inadaptación, desarrollo del lenguaje, pragmática, desprotección, maltrato infantil

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos