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Vol. 39. Núm. 3.
Páginas 105-114 (Julio - Septiembre 2019)
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Vol. 39. Núm. 3.
Páginas 105-114 (Julio - Septiembre 2019)
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Pragmatic abilities in children with ASD, ADHD, Down syndrome and typical development through the Galician version of the CCC-2
Habilidades pragmáticas en niños con TEA, TDAH, síndrome de Down y desarrollo típico según la versión gallega del CCC-2
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Alba de la Torre Carril, Miguel Pérez-Pereira
Autor para correspondencia
miguel.perez.pereira@usc.es

Corresponding author.
Department of Developmental Psychology, University of Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, A Coruña, Spain
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Table 1. Sociodemographic characteristics of the children.
Table 2. Sociodemographic characteristics of the informants.
Table 3. Scales of the CCC-2.a
Table 4. Cronbach's alpha and norming scores (mean and standard deviation) for the different scales and composite scores obtained in the TD group.
Table 5. Descriptive results and ANOVA comparisons among the CG, ASD, ADHD and DS groups in the 10 scales of the Galician CCC-2.
Table 6. Descriptive results and ANOVA comparisons among the CG, ASD, ADHD and DS groups in the different composite scores of the Galician CCC-2.
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Abstract
Background

Pragmatics is an area of language that may be impaired in a wide variety of disorders. However, there is a dearth of instruments for the assessment of pragmatic abilities. The Children's Communication Checklist (CCC-2) is the most widespread test, although more adaptations of this instrument to other languages are necessary.

Aims

In this paper we (1) develop a pilot study to adapt the CCC-2 to the Galician language, (2) check the capacity of this version to assess communicative difficulties in Galician speakers from 4 to 16 years of age, and (3) we also check its capacity to discriminate the linguistic profiles of different disorders.

Method

The reference profile of the Galician CCC-2 was established with a sample of 48 schoolchildren. Comparisons of the scores obtained by children with ASD (n=11), ADHD (n=10), Down Syndrome (DS) (n=9) and Typical Development (n=10) were carried out.

Results

The Galician CCC-2 (1) accurately identified children with and without communicative impairments, (2) distinguished between profiles with predominance of pragmatic (ASD and ADHD) and structural disorders (DS), and (3) distinguished between different profiles with predominance of pragmatic impairment.

Conclusions

The Galician CCC-2 seems to be a useful instrument to assess pragmatic disorders and to differentiate among different clinical groups.

Keywords:
Assessment
Pragmatic abilities
Language disorder
Pragmatic language impairment (PLI)
Autism spectrum disorders (ASD)
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)
Down syndrome
CCC-2
Resumen
Introducción

La pragmática es un área del lenguaje que puede verse afectada en una amplia variedad de trastornos. Sin embargo, hay una escasez de instrumentos para la evaluación de las habilidades pragmáticas. El Children's Communication Checklist (CCC-2) es la prueba más utilizada, aunque se necesitan más adaptaciones de este instrumento a otros idiomas.

Objetivos

En este documento 1)desarrollamos un estudio piloto para adaptar el CCC-2 al gallego; 2)comprobamos la capacidad de esta versión para evaluar las dificultades comunicativas en hablantes de gallego de 4 a 16años, y 3)también comprobamos su capacidad para discriminar perfiles lingüísticos de diferentes trastornos.

Método

El perfil de referencia del CCC-2 gallego se estableció con una muestra de 48 escolares. Se realizaron comparaciones de las puntuaciones obtenidas por los niños con TEA (n=11), TDAH (n=10), síndrome de Down (SD; n=9) y desarrollo normal (n=10).

Resultados

El CCC-2 gallego 1)identificó con precisión a los niños con trastornos comunicativos y sin ellos; 2)distinguió entre los perfiles con predominio de trastornos pragmáticos (TEA y TDAH) y estructurales (SD), y 3)distinguió entre los diferentes perfiles con predominio del deterioro pragmático.

Conclusiones

Parece que el CCC-2 gallego es un instrumento útil para evaluar trastornos pragmáticos y para diferenciar entre diferentes grupos clínicos.

Palabras clave:
Evaluación
Habilidades pragmáticas
Trastorno del lenguaje
Trastorno pragmático del lenguaje
Trastorno del espectro autista
Trastorno de déficit de atención con hiperactividad
Síndrome de Down
CCC-2

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