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Vol. 55. Núm. 3.
Páginas 149-155 (Julio - Septiembre 2022)
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Vol. 55. Núm. 3.
Páginas 149-155 (Julio - Septiembre 2022)
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The utility of a gross dissection anatomical model for simulation-based learning in pathology
Utilidad de un modelo anatómico de disección macroscópica en el aprendizaje basado en simulación en educación en Anatomía Patológica
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Eduardo Alcaraz-Mateosa,
Autor para correspondencia
edusqo@hotmail.com

Corresponding author.
, Kamran M. Mirzab, Sara Molina-Valverdec, Marianthi Togkaridoud, Fuensanta Caballero-Alemáne, Enrique Pobletf,g
a Pathology Department, Morales Meseguer University Hospital, Murcia, Spain
b Department of Pathology and Laboratory Medicine, Loyola University, Chicago, USA
c Internal Medicine Department, Virgen de la Arrixaca University Hospital, Murcia, Spain
d Faculty of Medicine, University of Thessaloniki, Greece
e Internal Medicine Department, Morales Meseguer University Hospital, Murcia, Spain
f Department of Pathology, Reina Sofía University Hospital, Murcia, Spain
g Faculty of Medicine, University of Murcia, Spain
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Abstract
Introduction

The examination of morphological alterations in tissues is fundamental in Pathology. Traditional training in gross dissection has several limitations, including the risk of transmissible diseases, formaldehyde exposure and limited specimen availability. We describe a teaching method using anatomical simulators.

Methods

Liquid silicone-based artisan neoplastic anatomical models were used in conjunction with clinical scenarios. Eighty-five medical students participated in a gross dissection experience and were asked to complete a feedback questionnaire.

Additionally, a workshop was organized for students to compare three different teaching methods. The first one used still images (Group1-G1), the second a video explanation (Group2-G2), and the third directly observed a pathologist while grossing (Group3-G3).

Results

The knowledge acquisition questionnaire showed an average value of 4.4 out of 5 (1–5) (range 3.4–4.7, σ0.89). The categories ‘knowledge of resection margins’ and ‘macroscopic diagnosis’ received the highest values (4.8, σ0.11 and 4.7, σ0.32, respectively), followed by ‘understanding of handling and gross examination of the surgical specimen’ (4.5, σ0.49), ‘prognosis’ (4.3, σ0.67) and ‘understanding of a tumor resection’ (3.9, σ0.96) (p<0.05).

Regarding teaching methods, G3 spent less time than G2 and G1 with mean times of 15′39″ (σ2′12″), 16′50″ (σ3′45″), and 17′52″ (σ2′12″), respectively (p<0.05). Gross dissection marks (0–5) showed statistically significant differences (p<0.05). G2 obtained better results (3.7;σ0.54) than G3 (3.4;σ0.94) or G1 (3.1;σ0.8).

Conclusions

This preliminary study demonstrates that it is possible to implement a gross dissection simulation module at medical school and thus enable the acquisition of skills in a secure environment.

Keywords:
Simulation
Pathology
Gross dissection
Grossing
Medical training
Resumen
Introducción

En Anatomía Patológica el examen macroscópico y la disección resultan fundamentales para alcanzar un diagnóstico correcto. Los métodos tradicionales de enseñanza de esta habilidad presentan limitaciones, como el riesgo de enfermedad transmisible, la exposición al formol y la disponibilidad de especímenes. Describimos aquí un método de enseñanza en disección utilizando simuladores anatómicos.

Material y métodos

Se usaron modelos anatómicos neoplásicos artesanales que utilizan silicona líquida. Ochenta y cinco estudiantes de medicina participaron en una experiencia de examen macroscópico y disección y cumplimentaron un cuestionario sobre su percepción de aprendizaje adquirido. Además, se organizó un taller para comparar 3 metodologías distintas: imágenes estáticas (Grupo 1), vídeo (Grupo 2) y observación directa de un patólogo tallando (Grupo 3).

Resultados

El cuestionario de conocimientos adquiridos mostró una valoración media de 4,4 sobre 5 (1-5) (rango 3,4-4,7, σ=0,89). Las categorías de «conocimiento sobre márgenes quirúrgicos» y «diagnóstico macroscópico» obtuvieron las mejores valoraciones (4,8, σ=0,11 y 4,7, σ=0,32, respectivamente), seguidas del «manejo de una pieza quirúrgica y su disección» (4,5, σ=0,49), el «pronóstico» (4,3, σ=0,67) y la «comprensión de una cirugía tumoral» (3,9, σ=0,96) (p<0,05). En relación con el método de enseñanza, el Grupo 3 realizó la disección en menos tiempo que el Grupo 2 y el Grupo 1, con unos tiempos medios de 15′39″ (σ=2′12″), 16′50″ (σ=3′45″), y 17′52″ (σ=2′12″), respectivamente (p<0,05). Por otra parte, se encontraron resultados estadísticamente significativos en función de la metodología utilizada (0-5) (p<0,05). El Grupo 2 obtuvo mejores resultados (3,7; σ=0,54) comparado con el Grupo 3 (3,4; σ=0,94) y el Grupo 1 (3,1; σ=0,8).

Conclusiones

Este estudio preliminar demuestra que es posible implementar un módulo de simulación en disección en el Grado en Medicina, permitiendo esta metodología adquirir la habilidad en un entorno seguro.

Palabras clave:
Simulación
Anatomía patológica
Disección macroscópica
Disección
Entrenamiento médico

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