The analysis of histological images plays a fundamental role in studying pathological alterations associated with human diseases, especially in the context of practical teaching. However, in the Biology Degree programme there is a lack of practical activities based on the study of human histological preparations.
Material and methodsA collaboration with an Anatomical Pathology department was established for this project, which aimed to carry out an innovative practice based on the study of human biopsies in the subject of Cell Biology and Cellular Pathology of the Biology Degree programme. Face-to-face and non-face-to-face activities were performed, involving group work, image search and selection for the preparation of digital material.
ResultsThis activity allowed for the identification of morphological changes caused by the deregulation of cellular processes in various diseases.
ConclusionsOur results indicate that students find this practice very useful for their training, so this activity could be applied to other similar subjects taught in other degree programmes.
El análisis de imágenes histológicas juega un papel fundamental para estudiar alteraciones patológicas asociadas a enfermedades humanas, especialmente en el ámbito de la docencia práctica. Sin embargo, en el Grado en Biología existe una carencia de actividades prácticas basadas en el estudio de preparaciones histológicas humanas.
Material y métodosMediante una colaboración con un Servicio de Anatomía Patológica, en este trabajo se planteó realizar una práctica innovadora basada en un estudio de biopsias humanas en la asignatura de Biología y Patología Celular del Grado en Biología. Se realizaron actividades presenciales y no presenciales, basadas en trabajos en grupo, con búsqueda y selección de imágenes para la elaboración de material digital.
ResultadosEsta actividad permitió identificar los cambios morfológicos producidos por desregulación de procesos celulares en diferentes enfermedades.
ConclusionesNuestros resultados indican que los alumnos consideran esta práctica muy útil para su formación, por lo que esta actividad se podría extrapolar a otras asignaturas similares que se imparten en otros grados.










