Buscar en
Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica (English Edition) Predicting the pre-service teachers’ teaching intention from educator-created ...
Journal Information
Share
Share
Download PDF
More article options
Original
Available online 2 February 2024
Predicting the pre-service teachers’ teaching intention from educator-created (dis)empowering climates: A self-determination theory-based longitudinal approach
Predicción de la intención docente del profesorado en formación inicial a partir del clima de (des-)empoderamiento creado por el formador del profesorado: un análisis longitudinal basado en la teoría de la autodeterminación
Antonio Granero-Gallegosa,
Corresponding author
agranero@ual.es

Corresponding author.
, Ginés D. López-Garcíaa, Rafael Burgueñoa,b
a Departamento de Educación, Universidad de Almería, Almería, Spain
b Departamento de Didáctica de las Lenguas, las Artes y el Deporte, Universidad de Málaga, Málaga, Spain
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (2)
Tables (1)
Table 1. Descriptive statistics, reliability coefficients and Pearson’s correlations among variables.
Abstract

Guided by self-determination theory, this two-wave longitudinal research aims to examine the associations between pre-service teachers’ perceptions of educator-created (dis-)empowering climates and their teaching intention, considering the bright and dark motivational pathways. A total of 1,258 secondary pre-service teachers (55.5% women, Mage = 26.17, SD = 5.66) have participated. The results from path analysis have shown positive associations between educator-created perceived empowering climates and need satisfaction, autonomous motivation, and teaching intention in pre-service teachers, while educator-created perceived disempowering climates have been positively related to pre-service teachers’ need frustration, controlled motivation and amotivation. The conclusions have suggested that pre-service teachers’ perceptions of educator-created (dis-)empowering climates during their initial teacher education program play a determining role in their teaching intention.

Keywords:
Becoming a teacher
Choosing teaching as a career
Trainee teacher
Quality of motivation
Classroom social environment
Motivational climate
Resumen

Basado en la teoría de la autodeterminación, esta investigación longitudinal de dos olas tiene por objetivo analizar las relaciones entre la percepción del profesorado en formación inicial sobre el clima de (des-)empoderamiento creado por el formador y su intención docente, considerando la secuencia motivacional brillante y oscura. Han participado un total de 1258 docentes de secundaria en formación inicial (55.5% mujeres; Medad = 26.17, DT = 5.66). Los resultados del path analysis han mostrado asociaciones positivas entre el clima percibido de empoderamiento creado por el formador del profesorado y la satisfacción de las necesidades, motivación autónoma e intención docente del profesorado en formación inicial. En cambio, el clima percibido de desempoderamiento creado por el formador se ha relacionado positivamente con la frustración de las necesidades, la motivación controlada y la desmotivación de los futuros docentes. Las conclusiones han sugerido que el clima de (des-)empoderamiento creado por el formador del profesorado percibido por el profesorado en formación inicial durante el programa de formación inicial docente juega un rol determinante a la hora de promocionar su intención docente.

Palabras clave:
Ser docente
Elegir la docencia como profesión
Estudiante a docente
Calidad de la motivación
Ambiente social de aula
Clima motivacional

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos