Regístrese
Buscar en
Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica (English Edition) Assessing the Quality of Heritage Education Programs: Construction and Calibrati...
Journal Information
Vol. 24. Issue 1.
Pages 1-78 (January - June 2019)
Share
Share
Download PDF
More article options
ePub
Visits
0
Vol. 24. Issue 1.
Pages 1-78 (January - June 2019)
Original
DOI: 10.1016/j.psicoe.2018.11.001
Assessing the Quality of Heritage Education Programs: Construction and Calibration of the Q-Edutage Scale
Evaluación de la calidad de programas de educación patrimonial: construcción y calibración de la escala Q-Edutage
Visits
0
Olaia Fontal Merillasa, Silvia García Ceballosa, Benito Ariasb, Víctor B. Ariasc,d,
Corresponding author
vbarias@usal.es

Corresponding author.
a Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal, Facultad de Educación y Trabajo Social, Universidad de Valladolid, Valladolid, Spain
b Departamento de Psicología, Facultad de Educación y Trabajo Social, Universidad de Valladolid, Valladolid, Spain
c Departamento de Evaluación, Personalidad y Tratamiento Psicológico, Facultad de Psicología, Universidad de Salamanca, Salamanca, Spain
d Instituto Universitario de Integración en la Comunidad (INICO), Facultad de Psicología, Universidad de Salamanca, Salamanca, Spain
This item has received
0
Visits
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (4)
Show moreShow less
Tables (4)
Table 1. Coding of variables according to quality standards
Table 2. Model parameters
Table 3. Results of the analysis of the differential item functioning
Table 4. Conversion table from direct scores to theta scores and standardized scores
Show moreShow less
Abstract

Improving the assessment of the quality of educational programs is one of the main objectives of research in heritage education. However, we do not have an instrument that is brief, objective and allows the use of a common standard for unbiased quality comparison between different programs. The objective of this study has been to design and develop a tool for the quality assessment of heritage education programs, which maintains an appropriate balance between accuracy and brevity, and can be used both on its own (e.g., for screening purposes when the number of programs to be evaluated is high) and to support broader assessment systems. Relevant quality indicators were identified, according to previous research and evaluations by 17 experts, resulting in 14 quality indicators that were calibrated using Item Response Theory models from the assessment of 330 heritage education programs. The scale was able to discriminate with high precision between various levels of quality (i.e., very low, low, medium, high and very high), provided a good level of information over a wide area of the variable, and produced unbiased scores among different evaluators. The Q-Edutage scale is an relevant addition that contributes to improving the rigor of evaluation and program planning in the field of heritage education.

Keywords:
Assessment
Heritage education
Quality
Educational programs
Resumen

Mejorar la evaluación de la calidad de los programas educativos es uno de los principales objetivos de investigación en educación patrimonial. Sin embargo, no se dispone de un instrumento que sea breve, objetivo y que permita el uso de un estándar común para la comparación insesgada de la calidad entre distintos programas. El objetivo de este estudio ha sido el diseño y construcción de un instrumento para la evaluación de la calidad de programas de educación patrimonial, que mantenga un equilibrio adecuado entre precisión y brevedad, y pueda ser utilizado tanto en solitario (p. ej., con propósitos de cribado cuando el número de programas a evaluar es elevado), como de apoyo a sistemas de evaluación más amplios. Se identifican indicadores de calidad relevantes, de acuerdo a la investigación previa y a las valoraciones de 17 expertos, dando como resultado 14 indicadores de calidad que son calibrados mediante modelos de la Teoría de la Respuesta al Ítem, a partir de la evaluación de 330 programas de educación patrimonial. La escala es capaz de discriminar con precisión entre varios niveles de calidad (i.e., muy bajo, bajo, medio, alto y muy alto), aporta un buen nivel de información a lo largo de una zona amplia de la variable, y produce puntuaciones insesgadas entre distintos evaluadores. La escala Q-Edutage supone un aporte relevante que contribuye a mejorar el rigor de la evaluación y la planificación de programas en el ámbito de la educación patrimonial.

Palabras clave:
Evaluación
Educación patrimonial
Calidad
Programas educativos

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos

es en pt
Política de cookies Cookies policy Política de cookies
Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar nuestros servicios y mostrarle publicidad relacionada con sus preferencias mediante el análisis de sus hábitos de navegación. Si continua navegando, consideramos que acepta su uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información aquí. To improve our services and products, we use "cookies" (own or third parties authorized) to show advertising related to client preferences through the analyses of navigation customer behavior. Continuing navigation will be considered as acceptance of this use. You can change the settings or obtain more information by clicking here. Utilizamos cookies próprios e de terceiros para melhorar nossos serviços e mostrar publicidade relacionada às suas preferências, analisando seus hábitos de navegação. Se continuar a navegar, consideramos que aceita o seu uso. Você pode alterar a configuração ou obter mais informações aqui.