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Vol. 29. Núm. 4.
Páginas 249-256 (Octubre - Diciembre 2009)
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Páginas 249-256 (Octubre - Diciembre 2009)
Canonical syllable reduplication and variegation in infants with sensorineural hearing loss
Reduplicación y mezcla de sílabas balbuceadas en niños con hipoacusia
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D. von Hapsburg1,
Autor para correspondencia
dvh@utk.edu

Correspondence: University of Tennessee, Department of Audiology and Speech Pathology, 578 South Stadium Hall, Knoxville, TN 37996.
, B.L. Davis2
1 Department of Audiology and Speech Pathology, Universidad de Tennessee, Memphis
2 Department of Communication, Sciences and Disorders, Universidad de Texas, Austin
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Tabla 1. Age characteristics of infants: age at time of initial fitting of amplification (AA), chronological age (CA), and amount of hearing aid experience (AHAE) at the time of study
Tabla 2. Auditory threshold information for infants with hearing loss. A three-frequency pure-tone average (PTA) was calculated. When no-response was obtained at the limits of the audiometer, a value of 120 dB HL was entered as the threshold for that frequency
Tabla 3. Data collected including total number of minutes, sequenced syllables, # syllables reduplicated, number of syllables variegated obtained for each infant
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Abstract
Introduction

The purpose of this study was to evaluate the effect of hearing loss on the distribution of reduplicated and variegated syllables in canonical babbling.

Method

Spontaneous vocalizations of six earlyidentified infants with mild-to-moderately severe hearing loss, and 4 infants with normal hearing sensitivity were audio-recorded and perceptually transcribed. Utterances containing well-formed multisyllabic canonical syllable sequences were selected for analysis of reduplication and variegation patterns.

Results

Infants with normal hearing showed an equal proportion of reduplicated and variegated syllable sequences. However, for infants with mildto-moderately-severe hearing loss, syllable variegation exceeded reduplication.

Conclusions

Auditory sensitivity may contribute significantly to the distribution of reduplicated versus variegated syllable sequences.

Key words:
Amplification
canonical babbling
early intervention
hearing loss
Introducción

El objetivo de este estudio es evaluar el efecto de la pérdida de audición en la distribución de la reduplicación y mezcla de sílabas balbuceadas.

Método

Se analizaron y registraron las vocalizaciones espontáneas en seis niños con pérdida de oído de leve a moderadamente severa y en cuatro niños con sensibilidad auditiva normal. Las expresiones que contienen secuencias polisilábicas gramaticalmente correctas fueron seleccionadas para el análisis de reduplicación y mezcla de sílabas balbuceadas.

Resultados

Los niños con audición normal mostraron una proporción igual de las secuencias de reduplicación y mezcla de la sílaba. Sin embargo, para los niños con pérdida de oído de leve a moderadamente severa, la diversidad de sílaba excedió a la reduplicación.

Conclusiones

La sensibilidad auditiva puede contribuir considerablemente a la distribución de la reduplicación de la sílaba frente a la mezcla de secuencias.

Palabras clave:
Amplificación
sílabas balbuceadas
intervención temprana
hipoacusia

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