metricas
covid
Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Intervención en lectura y escritura en un niño de 10 años con malformación d...
Journal Information
Vol. 37. Issue 3.
Pages 145-151 (July - August 2017)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
58
Vol. 37. Issue 3.
Pages 145-151 (July - August 2017)
Caso clínico
Intervención en lectura y escritura en un niño de 10 años con malformación de Chiari y dificultades de aprendizaje. Estudio de caso
Reading and writing intervention in a 10 year-old with Chiari malformation and learning difficulties. A case study
Visits
58
Inés Rodríguez-Martína,
Corresponding author
inesr@usal.es

Autor para correspondencia.
, M. Isabel Valdunquillo-Carlónb, Laura Rebón-Rodríguezc, Adela Morcillo-Cerratoc
a Didáctica, Organización y MIDE, Escuela Universitaria de Educación y Turismo, Universidad de Salamanca, Ávila, España
b Psicología Evolutiva y de la Educación, Escuela Universitaria de Educación y Turismo, Universidad de Salamanca, Ávila, España
c Servicio de Intervención y Asesoramiento en Dificultades del Lenguaje Oral y Escrito (SIADOE), Escuela Universitaria de Educación y Turismo, Universidad de Salamanca, Ávila, España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (3)
Tabla 1. Estructura de la sesión de intervención
Tabla 2. Diseño de la intervención educativa
Tabla 3. Datos pre-post
Show moreShow less
Resumen

El artículo muestra el diseño de una intervención educativa enfocada a la enseñanza de la lectura y la escritura en un niño con malformación de Chiari Tipo I, de 10 años, que no aprende a leer a pesar de unas condiciones escolares favorables. La malformación de Chiari es una alteración en el cerebelo perfectamente descrita a nivel clínico, pero de la que no están claras las repercusiones en el desarrollo y aprendizaje. Para comprobar la eficacia de la intervención educativa se optó por un diseño pre-post. Los resultados apuntan a una mejora en los procesos básicos implicados en la lectura y la escritura: conciencia segmental y reglas de correspondencia fonema-grafema en vocales; no obstante, no se observa evolución en procesos de alto nivel.

Palabras clave:
Malformación de Chiari
Dificultades de aprendizaje
Lectura y escritura
Intervención educativa
Abstract

In this paper a presentation is given of the design of an educational intervention focused on the teaching of written language to a 10 year-old child with Chiari Type I, who failed to learn to read even though he have had favourable school conditions. The Chiari malformation is a structural defect in the cerebellum, which is described comprehensively at a clinical level, but its repercussions are not fully understood in the development and learning processes. In order to demonstrate the efficacy of the intervention, a pre-post design was chosen. The results point to an improvement of basic literacy processes, although meta-linguistic awareness has not yet been observed.

Keywords:
Chiari malformation
Learning disabilities
Reading and writing
Educational intervention

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos