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Rehabilitación Grading hypotonia in children with Down syndrom: A psychometric study
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Vol. 59. Núm. 3.
(Julio - Septiembre 2025)
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Vol. 59. Núm. 3.
(Julio - Septiembre 2025)
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Grading hypotonia in children with Down syndrom: A psychometric study
Clasificación de la hipotonía en niños con síndrome de Down: estudio psicométrico
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M.G. de Santos-Morenoa,
Autor para correspondencia
mariaguadalupe.de@um.es

Corresponding author.
, J.A. López-Pinab, A. Velandrino-Nicolásb, A. Gómez-Conesac
a International School of Doctoral Studies, University of Murcia, Murcia, Spain
b Department of Basic Psychology and Methodology, University of Murcia, Spain
c Research Group Research Methods and Evaluation in Social Sciences, Mare Nostrum Campus of International Excellence, University of Murcia, Murcia, Spain
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Tablas (4)
Table 1. Basic statistics of raters in hypotonia scale.
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Table 2. ICC for the items in the hypotonia scale.
Tablas
Table 3. Basic statistics of the scale depending on the characteristics in the sample.
Tablas
Table 4. Factor loadings of the unidimensional solution items.
Tablas
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Material adicional (2)
Abstract
Introduction and objectives

Currently, hypotonia is diagnosed and graded observationally. This study aimed to develop a valid and reliable scale for assessing hypotonia in children with Down syndrome.

Material and method

An initial 43-item scale was created to measure hypotonia in children with Down syndrome. After psychometric analysis of the results, 21 items were eliminated, resulting in a 22-item scale that was applied to a sample of 50 children (28 girls) between 7 and 94 months. The item analysis, internal consistency, inter-rater agreement, and test–retest reliability with alpha and ICC coefficients were analyzed. Hypothesis testing was calculated by ANOVA and Student's t-tests, and criterion validity by comparison with the clinical sensation observed by an expert evaluator.

Results

The 22-item scale reported high reliability, stability, and reproducibility of its measures, both globally and individually. Inter-rater agreement was high [0.88–1.00] and internal consistency was higher. No significant differences were found according to sex or motor stage. Furthermore, significant differences were found according to the clinical sensation of the rater and grade of hypotonia.

Conclusions

The developed scale allows to assess hypotonia and proved to be reliable and valid.

Keywords:
Hypotonia
Down syndrome
Evaluation research
Children
Resumen
Introducción y objetivos

En la actualidad, la hipotonía se diagnostica y gradúa de forma observacional. El objetivo de este estudio es desarrollar una escala válida y fiable para evaluar la hipotonía en niños con síndrome de Down.

Material y método

Se creó una escala inicial de 43 ítems para medir la hipotonía en niños con síndrome de Down. Tras el análisis psicométrico de los resultados, se eliminaron 21 ítems, dando lugar a una escala de 22 ítems que se aplicó a una muestra de 50 niños (28 niñas) de entre 7 y 94 meses. Se realizó el análisis de los ítems, la consistencia interna, el acuerdo entre evaluadores y la fiabilidad test-retest con coeficientes alfa e ICC. La comprobación de hipótesis se calculó mediante ANOVA y la prueba t de Student, y la validez de criterio por comparación con la sensación clínica observada por un evaluador experto.

Resultados

La escala de 22 ítems mostró alta fiabilidad, estabilidad y reproducibilidad de sus medidas, tanto global como individualmente. La concordancia entre evaluadores fue alta (0,88-1,00) y la consistencia interna fue superior. No se encontraron diferencias significativas en función del sexo o del estadio motor. Además, se encontraron diferencias significativas según la sensación clínica del evaluador y el grado de hipotonía.

Conclusiones

La escala desarrollada permite evaluar la hipotonía y demostró ser fiable y válida.

Palabras clave:
Hipotonía
Síndrome de Down
Evaluación
Niños

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