The Team Strategies and Tools to Enhance Performance and Patient Safety (TeamSTEPPS®) programme has been shown to improve teamwork among critical care professionals. The escape room as an educational strategy is effective for the learning process of professionals according to recent evidence.
ObjectivesTo analyse the degree of satisfaction and explore the perceptions of intensive care nurses after an escape room experience based on the TeamSTEPPS® programme.
MethodsCross-sectional descriptive and phenomenological study using a mixed methodology. A specific and adapted satisfaction survey was applied to the participants of the escape room, including at the end an open-ended question for them to make comments and thus analyse their perceptions of the experience. A thematic content analysis of the comments was carried out using the interpretative paradigm. Quantitative and qualitative data were analysed using IBM SPSS Statistics™ 29.0 and ATLAS.ti 24™ respectively.
ResultsFifty-five nursing professionals from different intensive care units in Spain participated, with a median age of 34 years (RIC = 12) and 9 years of experience in intensive care (RIC = 11), most of them being women (89.1%). The participants expressed high overall satisfaction with the activity, with a median of 47 points out of 50 (RIC = 4). Three main categories with their respective subcategories emerged from their comments: learning through the escape room (learning new tools; fun way to learn); usefulness of TeamSTEPPS® strategies (communication skills, patient safety and teamwork); implementation in clinical practice (applicable strategies and ease of implementation).
ConclusionsThe escape room can be a dynamic, interactive, engaging, and fun way to promote teamwork training and education in intensive care nurses through the TeamSTEPPS® training programme.
El programa Team Strategies and Tools to Enhance Performance and Patient Safety (TeamSTEPPS®) ha demostrado mejorar el trabajo en equipo entre los profesionales de cuidados intensivos. El escape room como estrategia educativa es eficaz para el proceso de aprendizaje de los profesionales según evidencia reciente.
ObjetivosAnalizar el grado de satisfacción y explorar las percepciones de enfermeras de cuidados intensivos tras una experiencia de escape room basada en el programa TeamSTEPPS®.
MétodosEstudio descriptivo transversal y fenomenológico mediante una metodología mixta. Se aplicó una encuesta de satisfacción específica y adaptada a los participantes del escape room, incluyendo al final una pregunta abierta para que realizaran comentarios y así analizar sus percepciones sobre la experiencia vivida. Se realizó un análisis temático de contenido de los comentarios desde el paradigma interpretativo. Los datos cuantitativos y cualitativos se analizaron mediante los programas IBM SPSS Statistics™ 29.0 y ATLAS.ti 24™ respectivamente.
ResultadosParticiparon 55 profesionales de enfermería procedentes de diferentes unidades de cuidados intensivos de España, con una mediana de edad de 34 años (RIC = 12) y de 9 años de experiencia en intensivos (RIC = 11), siendo la mayoría mujeres (89,1%). Las participantes expresaron una alta satisfacción total con la actividad, con una mediana de 47 puntos sobre 50 (RIC = 4). De sus comentarios emergieron 3 categorías principales con sus respectivas subcategorías: aprendizaje a través del escape room (aprendizaje de nuevas herramientas; forma divertida de aprender); utilidad de las estrategias del TeamSTEPPS® (habilidades de comunicación, seguridad del paciente y trabajo en equipo); implementación en la práctica clínica (estrategias aplicables y facilidad de implementación).
ConclusionesEl escape room puede ser una forma dinámica, interactiva, atractiva y divertida de promover la formación y la educación sobre el trabajo en equipo en enfermeras de intensivos a través del programa de entrenamiento TeamSTEPPS®.
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