metricas
covid
Enfermería Intensiva (English Edition) TeamSTEPPS®-based teamwork training through an escape room experience: A mixed ...
Journal Information
Visits
14
Vol. 36. Issue 2.
(April - June 2025)
Original article
TeamSTEPPS®-based teamwork training through an escape room experience: A mixed research study
Trabajo en equipo a través del programa de entrenamiento basado en TeamSTEPPS® mediante una experiencia de escape room: una investigación mixta
Visits
14
Oscar Arrogantea,b, Marta Raurell-Torredàb,c,
Corresponding author
, Elena Maestre-Gonzálezc, Francisco Javier Sánchez-Chillónb,d,e, Martín Torralba-Melerob,f, Anna Maria Aliberch-Raurellb,g, Andrés Rojo-Rojob,h, Ignacio Zaragoza-Garcíaa,b,e
a Departamento de Enfermería, Facultad de Enfermería, Fisioterapia y Podología, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, Spain
b Grupo de Simulación de la Sociedad Española de Enfermería Intensiva y Unidades Coronarias (SEEIUC), Madrid, Spain
c Departament Infermeria Fonamental i Clínica, Facultat d’Infermeria, Universitat de Barcelona, Barcelona, Spain
d Centro de Simulación, Hospital 12 de Octubre, Madrid, Spain
e Instituto de Investigación Sanitaria, Hospital 12 de Octubre (imas12), Madrid, Spain
f Unidad de Cuidados Intensivos, Hospital General Universitario de Albacete, Albacete, Spain
g UCI Hepática, Hospital Clínic de Barcelona, Barcelona, Spain
h Unidad de Cuidados Intensivos, Hospital Clínico Universitario Virgen de la Arrixaca, Murcia, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (1)
Tables (2)
Table 1. Descriptive statistics and frequency analysis of each question in the satisfaction survey and descriptive statistics on total satisfaction (n = 55).
Tables
Table 2. Main categories and their corresponding subcategories supported by the most relevant narratives collected from the participants' comments (n = 55).
Tables
Show moreShow less
Abstract
Introduction

The Team Strategies and Tools to Enhance Performance and Patient Safety (TeamSTEPPS®) programme has been shown to improve teamwork among critical care professionals. The escape room as an educational strategy is effective for the learning process of professionals according to recent evidence.

Objectives

To analyse the degree of satisfaction and explore the perceptions of intensive care nurses after an escape room experience based on the TeamSTEPPS® programme.

Methods

Cross-sectional descriptive and phenomenological study using a mixed methodology. A specific and adapted satisfaction survey was applied to the participants of the escape room, including at the end an open-ended question for them to make comments and thus analyse their perceptions of the experience. A thematic content analysis of the comments was carried out using the interpretative paradigm. Quantitative and qualitative data were analysed using IBM SPSS Statistics™ 29.0 and ATLAS.ti 24™ respectively.

Results

Fifty-five nursing professionals from different intensive care units in Spain participated, with a median age of 34 years (RIC = 12) and 9 years of experience in intensive care (RIC = 11), most of them being women (89.1%). The participants expressed high overall satisfaction with the activity, with a median of 47 points out of 50 (RIC = 4). Three main categories with their respective subcategories emerged from their comments: learning through the escape room (learning new tools; fun way to learn); usefulness of TeamSTEPPS® strategies (communication skills, patient safety and teamwork); implementation in clinical practice (applicable strategies and ease of implementation).

Conclusions

The escape room can be a dynamic, interactive, engaging, and fun way to promote teamwork training and education in intensive care nurses through the TeamSTEPPS® training programme.

Keywords:
Communication
Intensive care nursing
Escape room
Patient safety
TeamSTEPPS®
Teamwork
Resumen
Introducción

El programa Team Strategies and Tools to Enhance Performance and Patient Safety (TeamSTEPPS®) ha demostrado mejorar el trabajo en equipo entre los profesionales de cuidados intensivos. El escape room como estrategia educativa es eficaz para el proceso de aprendizaje de los profesionales según evidencia reciente.

Objetivos

Analizar el grado de satisfacción y explorar las percepciones de enfermeras de cuidados intensivos tras una experiencia de escape room basada en el programa TeamSTEPPS®.

Métodos

Estudio descriptivo transversal y fenomenológico mediante una metodología mixta. Se aplicó una encuesta de satisfacción específica y adaptada a los participantes del escape room, incluyendo al final una pregunta abierta para que realizaran comentarios y así analizar sus percepciones sobre la experiencia vivida. Se realizó un análisis temático de contenido de los comentarios desde el paradigma interpretativo. Los datos cuantitativos y cualitativos se analizaron mediante los programas IBM SPSS Statistics™ 29.0 y ATLAS.ti 24™ respectivamente.

Resultados

Participaron 55 profesionales de enfermería procedentes de diferentes unidades de cuidados intensivos de España, con una mediana de edad de 34 años (RIC = 12) y de 9 años de experiencia en intensivos (RIC = 11), siendo la mayoría mujeres (89,1%). Las participantes expresaron una alta satisfacción total con la actividad, con una mediana de 47 puntos sobre 50 (RIC = 4). De sus comentarios emergieron 3 categorías principales con sus respectivas subcategorías: aprendizaje a través del escape room (aprendizaje de nuevas herramientas; forma divertida de aprender); utilidad de las estrategias del TeamSTEPPS® (habilidades de comunicación, seguridad del paciente y trabajo en equipo); implementación en la práctica clínica (estrategias aplicables y facilidad de implementación).

Conclusiones

El escape room puede ser una forma dinámica, interactiva, atractiva y divertida de promover la formación y la educación sobre el trabajo en equipo en enfermeras de intensivos a través del programa de entrenamiento TeamSTEPPS®.

Palabras clave:
Comunicación
Enfermería de cuidados intensivos
Escape room
Seguridad del paciente
TeamSTEPPS®
Trabajo en equipo

Article

These are the options to access the full texts of the publication Enfermería Intensiva (English Edition)
Member
Si es usted socio de SEEIUC :
Diríjase al área de socios de la web de la SEEIUC, (https://seeiuc.org/mi-cuenta/iniciar-sesion/) y autentifíquese.
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Enfermería Intensiva (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools