metricas
covid
Enfermería Intensiva (English Edition) Intensive care unit nurses and adolescent donation and transplantation training....
Journal Information
Vol. 36. Issue 3.
(July - September 2025)
Vol. 36. Issue 3.
(July - September 2025)
Review article
Intensive care unit nurses and adolescent donation and transplantation training. Scoping review
Enfermeras de unidades de cuidados intensivos y formación en donación y trasplantes a adolescentes. Revisión de alcance
Meritxell Comas-Carrilloa,b, Ignacio Zaragoza-Garcíac,d,
Corresponding author
izaragoz@ucm.es

Corresponding author.
, Concepción Campos-Asensioe, Marta Raurell-Torredàf
a Programa de Doctorado en Enfermería y Salud, Universidad de Barcelona, Barcelona, Spain
b Reanimación Postquirúrgica, Hospital Universitario Doctor Josep Trueta, Girona, Spain
c Departamento de Enfermería, Facultad de Enfermería, Podología y Fisioterapia, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, Spain
d Grupo InveCuid, Instituto de Investigación Sanitaria, Hospital 12 de Octubre (imas12), Madrid, Spain
e Biblioteca Médica, Hospital Universitario de Getafe, Getafe, Madrid, Spain
f Departament Infermeria Fonamental i Clínica, Facultat d’Infermeria, Universitat de Barcelona, Barcelona, Spain
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (1)
Tables (4)
Table 1. Extraction of results.
Tables
Table 2. Instruments used to evaluate the effectiveness of the educational intervention.
Tables
Table 3. Assessment of the quality of the studies.
Tables
Table 4. Comparison of results based on the use of technological support in the training intervention.
Tables
Show moreShow less
Additional material (1)
Abstract
Background

The attitude and practise of intensive care unit nurses are crucial for organ donation and transplantation (OTD), for the time and communication they share with family members. Therefore, they can be excellent educators of adolescents, contributing to encourage the authorization of donation among those who represent the future of the community.

Objective

To describe teaching methodologies in DTO for adolescents and analyse their influence on attitudes, beliefs, knowledge and predisposition towards donation.

Methods

Scoping review using MEDLINE, Cochrane Library, Embase, CINAHL, and ERIC, between January 2022 and June 2023. No time or language limits were applied. Two independent investigators reviewed titles, abstracts, and full text according to inclusion and exclusion criteria.

Results

We analysed 829 abstracts from databases and 50 from citation searches, grey literature and the National Transplant Organization website. 16 articles were selected. The pre-intervention educational knowledge questionnaires showed no significant differences between groups in terms of knowledge and opinions on OTD, but post-intervention, different authors agreed on an improvement in knowledge, linked to less rejection of OTD and promoting a favourable attitude towards donation. None of the experts who gave the training were ICU nurses; only one was a transplant coordinator, but she did not indicate a care unit. In the interventions that had used some technological support (video, presentation, web, etc.), the results seem more favourable compared to traditional educational programmes (50% vs 14%).

Conclusions

Fifteen teaching programmes have been found to have favourable results on attitudes, beliefs, knowledge and willingness to donate. However, no validated instrument was used to measure these changes. The use of technology is related to better outcomes. No ICU nurses have been identified as trainers.

Keywords:
Adolescent
Tissue donors
Tissue and organ procurement
Transplantation
Intensive care units
Resumen
Introducción

La actitud y práctica de las enfermeras de unidades de cuidados intensivos (UCI) son cruciales para la donación y trasplante de órganos (DTO), por el tiempo y comunicación que comparten con los familiares. Por ello pueden ser excelentes educadoras de adolescentes, contribuyendo a impulsar la autorización de donación entre quienes representan el futuro de la comunidad.

Objetivo

Describir metodologías docentes en DTO para adolescentes y analizar su influencia en actitudes, creencias, conocimientos y predisposición hacia la donación.

Metodología

Revisión de alcance utilizando MEDLINE, Biblioteca Cochrane, Embase, CINAHL y ERIC, entre enero de 2022 y junio de 2023. No se aplicaron límites temporales ni de idioma. Dos investigadores independientes revisaron títulos, resúmenes y textos completos según criterios de inclusión y exclusión.

Resultados

Se analizaron 829 resúmenes de bases de datos y 50 de búsquedas de citas, literatura gris y la web de la Organización Nacional de Trasplantes. Se seleccionaron 16 artículos. Los cuestionarios de conocimientos pre-intervención educativa, no mostraron diferencias significativas entre grupos en cuanto a conocimientos y opiniones sobre la DTO. En cambio, postintervención, distintos autores coinciden en una mejora de conocimientos, vinculada a un menor rechazo a la DTO y una actitud favorable hacia la donación. Ningún experto que impartió la formación era enfermera de UCI, solo se identificó una enfermera coordinadora de trasplantes, sin indicar unidad asistencial. En las intervenciones que habían usado algún soporte tecnológico (video, presentación, web, etc.), los resultados fueron más favorables respecto a los programas educativos tradicionales (50% vs 14%).

Conclusiones

Se han encontrado 15 programas docentes con resultados favorables sobre actitudes, creencias, conocimientos y predisposición a la donación. No obstante, no se usó ningún instrumento validado para medir esos cambios. El uso de tecnología se relaciona con mejores resultados. No se ha identificado ninguna enfermera de UCI como formadora.

Palabras clave:
Adolescente
Donantes de tejidos
Obtención de tejidos y órganos
Trasplante
Unidades de cuidados intensivos

Article

These are the options to access the full texts of the publication Enfermería Intensiva (English Edition)
Member
Si es usted socio de SEEIUC :
Diríjase al área de socios de la web de la SEEIUC, (https://seeiuc.org/mi-cuenta/iniciar-sesion/) y autentifíquese.
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Enfermería Intensiva (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
Supplemental materials