The attitude and practise of intensive care unit nurses are crucial for organ donation and transplantation (OTD), for the time and communication they share with family members. Therefore, they can be excellent educators of adolescents, contributing to encourage the authorization of donation among those who represent the future of the community.
ObjectiveTo describe teaching methodologies in DTO for adolescents and analyse their influence on attitudes, beliefs, knowledge and predisposition towards donation.
MethodsScoping review using MEDLINE, Cochrane Library, Embase, CINAHL, and ERIC, between January 2022 and June 2023. No time or language limits were applied. Two independent investigators reviewed titles, abstracts, and full text according to inclusion and exclusion criteria.
ResultsWe analysed 829 abstracts from databases and 50 from citation searches, grey literature and the National Transplant Organization website. 16 articles were selected. The pre-intervention educational knowledge questionnaires showed no significant differences between groups in terms of knowledge and opinions on OTD, but post-intervention, different authors agreed on an improvement in knowledge, linked to less rejection of OTD and promoting a favourable attitude towards donation. None of the experts who gave the training were ICU nurses; only one was a transplant coordinator, but she did not indicate a care unit. In the interventions that had used some technological support (video, presentation, web, etc.), the results seem more favourable compared to traditional educational programmes (50% vs 14%).
ConclusionsFifteen teaching programmes have been found to have favourable results on attitudes, beliefs, knowledge and willingness to donate. However, no validated instrument was used to measure these changes. The use of technology is related to better outcomes. No ICU nurses have been identified as trainers.
La actitud y práctica de las enfermeras de unidades de cuidados intensivos (UCI) son cruciales para la donación y trasplante de órganos (DTO), por el tiempo y comunicación que comparten con los familiares. Por ello pueden ser excelentes educadoras de adolescentes, contribuyendo a impulsar la autorización de donación entre quienes representan el futuro de la comunidad.
ObjetivoDescribir metodologías docentes en DTO para adolescentes y analizar su influencia en actitudes, creencias, conocimientos y predisposición hacia la donación.
MetodologíaRevisión de alcance utilizando MEDLINE, Biblioteca Cochrane, Embase, CINAHL y ERIC, entre enero de 2022 y junio de 2023. No se aplicaron límites temporales ni de idioma. Dos investigadores independientes revisaron títulos, resúmenes y textos completos según criterios de inclusión y exclusión.
ResultadosSe analizaron 829 resúmenes de bases de datos y 50 de búsquedas de citas, literatura gris y la web de la Organización Nacional de Trasplantes. Se seleccionaron 16 artículos. Los cuestionarios de conocimientos pre-intervención educativa, no mostraron diferencias significativas entre grupos en cuanto a conocimientos y opiniones sobre la DTO. En cambio, postintervención, distintos autores coinciden en una mejora de conocimientos, vinculada a un menor rechazo a la DTO y una actitud favorable hacia la donación. Ningún experto que impartió la formación era enfermera de UCI, solo se identificó una enfermera coordinadora de trasplantes, sin indicar unidad asistencial. En las intervenciones que habían usado algún soporte tecnológico (video, presentación, web, etc.), los resultados fueron más favorables respecto a los programas educativos tradicionales (50% vs 14%).
ConclusionesSe han encontrado 15 programas docentes con resultados favorables sobre actitudes, creencias, conocimientos y predisposición a la donación. No obstante, no se usó ningún instrumento validado para medir esos cambios. El uso de tecnología se relaciona con mejores resultados. No se ha identificado ninguna enfermera de UCI como formadora.
Article
Diríjase al área de socios de la web de la SEEIUC, (https://seeiuc.org/mi-cuenta/iniciar-sesion/) y autentifíquese.









