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Vol. 68. Núm. 7.
Páginas 489-500 (Agosto - Septiembre 2021)
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Vol. 68. Núm. 7.
Páginas 489-500 (Agosto - Septiembre 2021)
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DOI: 10.1016/j.endinu.2020.07.010
A health-based coaching program for diabetes self-management (DSM) practice: A sequential exploratory mixed-method approach
Entrenamiento basado en la salud de la mejor intervención para la práctica del autocontrol de la diabetes (ACD): un enfoque con un método mixto exploratorio secuencial
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Rian Adi Pamungkasa, Kanittha Chamroonsawasdib,
Autor para correspondencia
kanittha.cha@mahidol.ac.th

Corresponding author.
, Phitaya Charupoonpholb, Paranee Vatanasomboonc
a Department of Nursing, Faculty of Health Sciences, Esa Unggul University, Jakarta, Indonesia
b Department of Family Health, Faculty of Public Health, Mahidol University, Bangkok 10400, Thailand
c Department of Health Education and Behavioral Sciences, Faculty of Public Health, Mahidol University, Bangkok 10400, Thailand
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Table 1. Barriers to diabetes mellitus self-management practice – illustrative quotes from the in-depth interview and focus group discussion among patients, Family caregiver, HCP, and VHV.
Table 2. Key themes and sub-themes of problems and barriers to diabetes self-management (DSM) practice obtained from qualitative study in phase I.
Table 3. Health-based coaching program.
Table 4.1. Comparison of demographic and health information between the experimental and the control group (N=60).
Table 4.2. Comparison of mean scores (after–before) on DSM knowledge, DSM practice, and biological markers within the experimental group and the comparison group.
Table 4.3. Comparison of mean scores of changes (after–before) on DSM knowledge, DSM practice, and biological markers between the experimental group and the comparison group.
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Abstract
Background

Diabetes self-management (DSM) is crucial for glycemic control among type-2 diabetic (T2D) people.

Method

This was a sequential exploratory mixed-method approach to assess whether a health-based coaching program designed to fit the unmet needs of T2D was the best intervention for improving DSM practice. Twenty-eight participants from different backgrounds were involved in phase 1 (Qualitative study) to explore DSM knowledge and practice, any difficulties obstructing such knowledge and practice, and the feasibility of implementing an intervention program nationwide. Sixty patients were recruited for phase 2 (Quasi-experimental study). A health-based coaching program, constructed to fit the unmet needs from phase 1 was implemented among thirty patients in an experimental group. By comparison, 30 patients in the control group received their usual care. Diabetes and DSM knowledge, DSM practice, and health outcomes were measured and compared between the two groups at baseline and after the 12th week of the intervention.

Results

The following problems were found: (1) a low perception of susceptibility to and severity of illness, (2) inadequate DSM knowledge and skills, (3) a lack of motivation to perform DSM practice, and (4) social exclusion and feelings of embarrassment. After the implementation of the program among the experimental group, all the variables improved relative to baseline and to the control group.

Conclusion

A health-based coaching program can improve DSM knowledge and practice and health outcomes. A nationwide program is recommended to promote DSM practice among Indonesian communities.

Keywords:
Type 2 diabetes mellitus
Intervention program
Diabetes self-management (DSM)
Mixed-method study
Resumen
Antecedentes

El autocontrol de la diabetes (ACD) es crucial para controlar la glucemia en las personas con diabetes de tipo 2 (DT2).

Método

Un método mixto exploratorio secuencial para valorar si un programa de entrenamiento basado en la salud diseñado para satisfacer las necesidades no cubiertas de la DT2 era la mejor intervención para mejorar la práctica del ACD. Veintiocho participantes desde diferentes puntos de vista participaron en la fase 1 (estudio cualitativo) para explorar el conocimiento y la práctica del ACD, sus obstáculos y la viabilidad de implantar la intervención. Se reclutó a 60 pacientes en la fase 2 (estudio cuasi-experimental). Se implantó un programa de entrenamiento basado en la salud, ideado para satisfacer las necesidades no cubiertas de la fase 1, en 30 pacientes de un grupo experimental. En comparación, se prestó la asistencia habitual a 30 pacientes del grupo de comparación. Se determinaron el conocimiento de la DM y del ACD, la práctica del ACD y los resultados de salud, y se compararon entre los dos grupos en el momento basal y después de la 12a semana de la intervención.

Resultados

Se hallaron varios obstáculos: 1) baja percepción de la predisposición a la enfermedad y de su gravedad, 2) conocimiento del ACD y habilidades para realizarlo insuficientes, 3) falta de motivación para la práctica del ACD y 4) exclusión social y sensación de vergüenza. Tras la implantación en el grupo experimental, se halló mejoría de todas las variables respecto al momento basal, y eran también mejores que en el grupo de comparación.

Conclusión

El programa de entrenamiento basado en la salud puede mejorar el conocimiento y la práctica del ACD y los resultados de salud. Se recomienda un programa nacional para promover la práctica del ACD en las comunidades indonesias.

Palabras clave:
Diabetes mellitus tipo 2
Programa de intervención
Autocontrol de la diabetes (ACD)
Estudio de método mixto

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