Buscar en
Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica (English Edition) Team Potency and Cooperative Learning in the University Setting
Journal Information
Vol. 22. Issue 1.
Pages 9-15 (January 2017)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
23
Vol. 22. Issue 1.
Pages 9-15 (January 2017)
Team Potency and Cooperative Learning in the University Setting
Potencia de equipo y aprendizaje cooperativo en el ámbito universitario
Visits
23
Benito León del Barco
Corresponding author
bleon@unex.es

Corresponding author.
, Santiago Mendo-Lázaro, Elena Felipe-Castaño, María-Isabel Polo del Río, Fernando Fajardo-Bullón
Departamento de Psicología y Antropología, Facultad de Formación del Profesorado, Universidad de Extremadura, Cáceres, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (1)
Tables (3)
Table 1. Exploratory factor analysis of the Learning Team Potency Questionnaire
Table 2. Goodness-of-fit indexes of the proposed models
Table 3. Mean comparison statistics and effect size (Cohen's d)a
Show moreShow less
Abstract

There were two goals to this investigation, on the one hand, to construct the “Learning Team Potency Questionnaire” in the university setting and to analyze its psychometric characteristics. The second goal was to show how teamwork with cooperative learning techniques (CLT) influences team potency. In this work, participants were 375 students aged between 18 and 44 years, randomly selected from a total of 1680 students of the Faculty of Teacher Training of Cáceres (Spain). The Learning Team Potency Questionnaire has very acceptable psychometric characteristics, good internal consistency and temporal reliability. Analysis using structural equations showed that the latent variables in the two factors found are well defined and, therefore, their assessment was adequate, reaffirming the good psychometric characteristics of the questionnaire. Regarding the second goal, we verified that teamwork with CLT influences team potency, that is, confidence in the team increases when students work as a team, using CLT.

Keywords:
Team potency
Team efficacy
Motivation
Cooperative learning
University students
Resumen

En esta investigación se plantean dos objetivos, por un lado construir un “Cuestionario de Potencia de Equipos de Aprendizaje” y analizar sus características psicométricas. En un segundo objetivo nos hemos propuesto demostrar cómo el trabajo en equipo con técnicas de aprendizaje cooperativo (TAC) influye en la potencia de equipo. En este trabajo participaron 375 estudiantes de edades comprendidas entre los 18 y 44 años, seleccionados al azar de un total de 1680 estudiantes de la Facultad de Formación del Profesorado de Cáceres (España). El Cuestionario de Potencia de Equipos de Aprendizaje posee unas características psicométricas muy aceptables, buena consistencia interna y fiabilidad temporal. El análisis mediante ecuaciones estructurales mostró que las variables latentes en los dos factores están bien definidas y, por tanto, la forma en que se han evaluado es adecuada, reafirmando las buenas características psicométricas de la escala. En cuanto al segundo objetivo, se verificó que el trabajo en equipo con TAC influye en la potencia de equipo, es decir, la confianza en el equipo aumenta cuando los estudiantes trabajan en equipo, utilizando TAC.

Palabras clave:
Potencia de equipo
Eficacia de equipo
Motivación
Aprendizaje cooperativo
Estudiantes universitarios

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos