Buscar en
Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica (English Edition) Multiple Intelligences and Curriculum Implementation: Progress, Trends and Oppor...
Journal Information
Vol. 22. Issue 1.
Pages 69-83 (January 2017)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
131
Vol. 22. Issue 1.
Pages 69-83 (January 2017)
Multiple Intelligences and Curriculum Implementation: Progress, Trends and Opportunities
Inteligencias múltiples e implementación del currículo: avances, tendencias y oportunidades
Visits
131
Leidy-Evelyn Díaz-Posada*, Sandra-Patricia Varela-Londoño, Lilian-Patricia Rodríguez-Burgos
Facultad de Educación, Universidad de La Sabana, Campus Universitario Puente del Común, Chía, Cundinamarca, Colombia
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (14)
Show moreShow less
Abstract

This paper describes the qualitative results of a study that aimed to identify developments, trends and opportunities for innovation in relation to the theory of multiple intelligences applied to the curriculum. A systematic review of the literature was conducted, using a strategy based on the snowball selection technique and a rigorously search strategy. The sample consisted of 244 publications produced between 1983 and 2015. The results obtained allow to identify the advances in terms of teaching models based on the theory; roles and actions that a teacher inspired by this approach applies; educational activities and teaching resources; criteria, strategies and instruments of assessment, and application experiences in real contexts. From this, the state of research is analyzed and evidence-based theoretical elaborations are generated with a clear practical guidance.

Keywords:
Multiple intelligences
Pedagogy
Curriculum
Systematic review
Resumen

El presente artículo describe los resultados cualitativos de un estudio que tuvo como objetivo identificar desarrollos, tendencias y oportunidades de innovación en relación con la teoría de las inteligencias múltiples aplicada al currículo. Se llevó a cabo una revisión sistemática de la literatura, por medio de la técnica de selección bibliográfica por bola de nieve y el uso de una estrategia de búsqueda rigurosamente definida. La muestra estuvo compuesta por 244 publicaciones, producidas entre 1983 y 2015. Los resultados obtenidos permiten identificar los avances en términos de modelos de enseñanza basados en la teoría; roles y acciones que aplica un docente desde este enfoque; actividades pedagógicas y recursos didácticos; criterios, estrategias e instrumentos de evaluación, y experiencias de aplicación en contextos reales. A partir de ello, se pone en evidencia el estado de la cuestión y se generan elaboraciones teóricas con proyección práctica y basadas en la evidencia.

Palabras clave:
Inteligencias múltiples
Pedagogía
Currículo
Revisión sistemática

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos