metricas
covid
Revista de Psicodidáctica (English Edition) Efficacy in autonomous prevention of dysfunctional risks and responsible use of ...
Journal Information
Original
Pre-proof, online 17 December 2025
Efficacy in autonomous prevention of dysfunctional risks and responsible use of the internet in adolescents: DOMINUS program
Eficacia en prevención autónoma de riesgos disfuncionales y uso responsable de internet en adolescentes: programa DOMINUS
Visits
26
Aránzazu Basterra-Gonzáleza, Juan Manuel Machimbarrenab, Jessica Ortega-Barónc, Joaquín González-Cabreraa,
Corresponding author
joaquin.gonzalez@unir.net

Corresponding author. Dirección: Instituto de Transferencia e Investigación (ITEI), Vicerrectorado de Transferencia, Universidad Internacional de La Rioja (UNIR), Avd. de la Paz, 147, 26006, Logroño (La Rioja), Spain.
a Instituto de Transferencia e Investigación (ITEI), Universidad Internacional de La Rioja (UNIR), Avenida de la Paz, 137, 26006, Logroño, Spain
b Facultad de Psicología, Universidad del País Vasco (UPV/EHU), Avenida de Tolosa, 70, 20018, Donostia, Spain
c Facultad de Psicología, Universidad de Valencia (UV), Avd. Blasco Ibáñez, 21, 46010, Valencia, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Download PDF
Statistics
Abstract

Excessive and inappropriate use of the Internet poses various dysfunctional technology risks in adolescents, such as General Problematic Internet Use, Nomophobia, Fear of Missing Out Online, Internet gaming disorder, online gambling disorder, and loot boxes (LB), among others. However, few validated programs conjointly address all these problems. The study aimed to evaluate the effectiveness of the multi-risk prevention program DOMINUS, designed to prevent these risks and promote responsible and autonomous use of technology and the Internet in adolescents in 1st and 2nd grade of Compulsory Secondary Education. The program consists of 11 sessions organized in three modules. The sample comprised 651 adolescents (50.7% girls) aged 11-15 (Mage = 12.4, SD = 0.65). A quasi-experimental pre-post design was used with a non-equivalent control group. The program's effectiveness was evaluated using the nonparametric Wilcoxon signed rank test, comparing the changes between pre-test and post-test between the intervention group (n = 443) and the control group (n = 208). After implementation, a significant decrease in dysfunctional Internet risks was found in the intervention group, as well as a significant reduction in the frequency of video gaming and purchasing LB. In addition, significant improvements were observed in knowledge about risks in 68% of the items evaluated. Both students and teachers expressed high levels of satisfaction. Therefore, DOMINUS is proposed as a promising tool for reducing problematic behaviors associated with Internet use.

Keywords:
Program
Adolescents
Problematic use
Digital risks
Behavioral addictions
Resumen

El uso excesivo e inadecuado de Internet plantea diversos riesgos disfuncionales en los adolescentes, como el uso problemático general de Internet, la nomofobia, el miedo a perderse algo online, el trastorno por juego en Internet, el trastorno por juego de apuesta online y las cajas de botín (CB), entre otros. Sin embargo, pocos programas validados abordan conjuntamente todos estos problemas. El estudio ha tenido como objetivo evaluar la eficacia del programa de prevención multirriesgo DOMINUS, diseñado para prevenir estos riesgos y promover un uso responsable y autónomo de la tecnología e Internet en adolescentes de 1º y 2º de Educación Secundaria Obligatoria. El programa consta de 11 sesiones organizadas en tres módulos. La muestra ha estado compuesta por 651 adolescentes (50.7% chicas) de edades comprendidas entre 11 y 15 años (Mage = 12.4, DT = 0.65). Se ha utilizado un diseño cuasi-experimental pre-post con un grupo de control no equivalente. La eficacia del programa se ha evaluado mediante la prueba no paramétrica de rangos con signo de Wilcoxon, comparando los cambios entre el pretest y el postest entre el grupo de intervención (n = 443) y el grupo de control (n = 208). Tras la aplicación, se ha observado una disminución significativa de los riesgos disfuncionales de Internet en el grupo de intervención, así como una reducción significativa de la frecuencia de los videojuegos y de la compra de CB. Además, se observaron mejoras significativas en el conocimiento sobre los riesgos en un 68% de los ítems evaluados. Tanto el alumnado como el profesorado han expresado altos niveles de satisfacción. Por lo tanto, DOMINUS se postula como una herramienta prometedora para reducir los comportamientos problemáticos asociados al uso de Internet.

Palabras clave:
Programa
Adolescentes
Uso problemático
Riesgos digitales
Adicciones conductuales

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail