Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Intervención logopédica en un caso de alexia sin agrafia
Journal Information
Vol. 21. Issue 3.
Pages 145-152 (January 2001)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 21. Issue 3.
Pages 145-152 (January 2001)
Intervención logopédica en un caso de alexia sin agrafia
Visits
4741
A.L. Pérez Cachón
,
Corresponding author
anuca@navegalia.com

Correspondencia: Carrero Juan Ramón, 9, 1A 28025 Madrid
, J.M. Muñoz Céspedes**
* Diplomada en Logopedia. Experto en Rehabilitación Neuropsicológica y Neurolingüística
** Departamento de Psicología Básica II (Procesos cognitivos). Universidad Complutense de Madrid. Unidad de Daño Cerebral Beata María Ana
This item has received
Article information
Resumen

En la práctica clínica resulta frecuente que, a partir de un modelo neuropsicológico para la evaluación de las afasias, en la intervención se pierda la referencia del modelo y se acabe proponiendo tareas tradicionalmente utilizadas sin justificación teórica de su aplicación. Es cierto que la neuropsicología cognitiva se ha ocupado más de la evaluación y elaboración de modelos de afasia que de la intervención clínica; sin embargo, resulta esencial mantener la coherencia entre los planteamientos teóricos y las estrategias de rehabilitación propuestas. Este artículo presenta el plan de actuación seguido en un caso de alexia sin agrafia. A partir del modelo de procesamiento de palabras de Ellis y Young, se aborda la evaluación, el establecimiento de hipótesis sobre el trastorno, el diseño de la intervención y el desarrollo de las sesiones de rehabilitación en este caso.

Palabras clave:
Alexia sin agrafia
Rehabilitación neuropsicológica
Caso clínico
Summary

In daily work with aphasic patients it is unfortunately quite common to lose the frame of reference, namely the neuropsychological model employed for evaluation of aphasia, and to propose traditionally used tasks lacking enough rationale for their application. Indeed, cognitive neuropsychology has aIways been more concerned about evaluation and proposal of models than clinical intervention; however, it is essential to keep the theoretical basis coherent with clinical practice. This article presents the plan of rehabilitation followed in a case of alexia without agraphia. Based on Ellis and Young word processing model, several questions regarding evaluation, generation of hypotheses about the disorder, design of intervention and plan of sessions for this case will be addressed.

Key words:
Alexia without agraphia
Neuropsychological rehabilitation
Case study

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos