Buscar en
Revista Iberoamericana de Automática e Informática Industrial RIAI
Toda la web
Inicio Revista Iberoamericana de Automática e Informática Industrial RIAI “Arisco” un robot social con capacidad de interaccion, motivacion y aprendiz...
Información de la revista
Vol. 5. Núm. 2.
Páginas 69-78 (Abril 2008)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 5. Núm. 2.
Páginas 69-78 (Abril 2008)
Open Access
“Arisco” un robot social con capacidad de interaccion, motivacion y aprendizaje
Visitas
3465
S. Domínguez*, E. Zalama**, J.G. García-Bermejo**
* Fundación Cartif. Parque Tecnológico de Boecillo, parcela 205, 47151 Boecillo, Valladolid, España
** Universidad de Valladolid, ETSII, Dto. Ingeniería de Sistemas y Automática, Paseo del Cauce s/n, 47011 Valladolid, España
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Resumen

En este artículo se describe la arquitectura del robot social “Arisco” con especial atención a su sistemas de interacción, motivación, planificación y aprendizaje. Arisco es una cabeza mecatrónica con capacidad de interacción y que incluye: gran expresividad mediante gesticulación, reconocimiento y síntesis de voz, seguimiento visual, extracción de información de internet, y sistema de aprendizaje y motivación.

Palabras clave:
robot social
aprendizaje
interacción
visión artificial
localización sonora
El Texto completo está disponible en PDF
Referencias
[Adams et al., 2000]
B. Adams, C. Breazeal, R. Brooks, B. Scassellati.
Humanoid Robots: A New Kind of Tool.
IEEE Intelligent Systems, (2000),
[Breazeal, 2002]
C. Breazeal.
Designing Sociable Robots.
The MIT Press, (2002),
[Breazeal et al., 2004]
C. Breazeal, A. Brooks, J. Gray, G. Hoffman, C. Kidd, H. Lee, H. Lieberman, A. Lockerd, D. Chilongo.
Tutelage and Collaboration for Humaoid Robots.
International Journal of Humanoid Robots, 1 (2004), pp. 315-348
[Breazeal et al., 2005]
C. Breazeal, D. Buchsbaum, J. Gray, D. Gatenby, B. Blumberg.
Learning from and about Others: Towards Using Imitation to Bootstrap the Social Understanding of Others by Robots.
pp. 1-2
[Brooks et al., 1998]
R. Brooks, C. Breazeal, M. Marjanovic, B. Scassellati, M. Williamson.
The Cog Project: Building a Humanoid Robot.
Computation for Metaphors, Analogy and Agents Vol. 1562 of Springer Lecture Notes in Artificial Intelligence,
[Bullock et al., 1993]
D. Bullock, S. Grossberg, F.H. Guenther.
A selforganizing neural model of motor equivalent reaching and tool use by a multijoint arm.
Journal Cognitive Neuroscience, 5 (1993), pp. 408-435
[Dominguez et al., 2002]
Dominguez, S., E. Zalama, J.G. García Bermejo, J.G. and J.R. Perán. (2002). Development of an Expressive Social Robot. Mechatronics and Machine Vision 2002: Current Practice, pp. 341-348, ISBN 0-86380-278-8. Research Studies Press Ltd, Baldock, Hertfordshire, England
[Salvador Domínguez et al., 2006]
Domínguez Salvador, Zalama Eduardo, G. Jaime, García-Bermejo.
Sistema de Reconocimiento de Sonidos para un Robot Social.
Proceedings de XXVII Jornadas de Automática,
[Grossberg, 1982]
S. Grossberg.
Studies of Mind, Brain: Neural Principles of Learning, Perception, Development, Cognition Motor Control.
Reidel Press, (1982),
[Grossberg, 1980]
S. Grossberg.
How does the brain build a cognitive code?.
Psychological Review, 87 (1980), pp. 1-51
[Hodgkin and Huxley, 1952]
A.L. Hodgkin, A.F. Huxley.
A quantitative description of ion currents and its applications to conduction and excitation in nerve membranes.
J. Physiology, 117 (1952), pp. 500-544
[Fong, 2003]
T. Fong, I. Nourbakhsh.
Socially interactive robots.
Robotics and Autonomous Systems, Volume 42 (2003), pp. 139-141
[Lockerd, 2004]
A. Lockerd, C. Breazeal.
Tutelage and Socially Guided Robot Learning.
Proceedings of IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS04),
[Kozima, 2002]
H. Kozima.
Infanoid: A babybot that explores the social environment.
Socially Intelligent Agents: Creating Relationships with Computers and Robots, pp. 157-164
[Metta et al., 2000]
G. Metta, F. Panerai, R. Manzottti, R. Sandini.
Babybot: an artificial developing robotic agent.
France, (2002),
[Nisimura et al., 2002]
R. Nisimura, T. Uchida, A. Lee, H. Saruwatari, K. Shikano, Y. Matsumoto.
ASKA: receptionist robot with speech dialogue system.
International Conference on Intelligent Robots and System, 2002, (2002), pp. 1314-1319
[Schulte and Rosenberg, 1999]
J. Schulte, C. Rosenberg, S. Thrun.
Spontaneous short-term interaction with mobile robots in public places.
In Procs. of the IEEE Int. Conference on Robotics and Automation, (1999),
[Skinner, 1971]
B.F. Skinner.
Operant conditioning.
The encyclopedia of education, pp. 29-33
[Thorndike, 1932]
E. Thorndike.
The Fundamentals of Learning.
Teachers College Press, (1932),
Copyright © 2008. Elsevier España, S.L.. Todos los derechos reservados
Opciones de artículo
Herramientas