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Disponible online el 2 de Octubre de 2022
Exploring Stigma Towards People with Schizophrenia in Mass Media and Their Private Discourses
Explorando el Estigma Hacia las Personas con Esquizofrenia en los Medios de Comunicación y sus Discursos Privados
Emmanuel Méndeza,b,c,d,
Autor para correspondencia
ejmendezhernandez@gmail.com

Corresponding author. Preliminary results were presented in the LXXVI Congress of the Society of Neurology, Psychiatry and Neurosurgery of Chile. Online, 6-9 October, 2021.
, Alicia Figueroa-Barraa,b,c, Cristina Martíneza, Eduardo Durána
a Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Universidad de Chile, Santiago, Chile
b Translational Psychiatry Laboratory-Psiquislab, University Psychiatric Clinic, Universidad de Chile, Santiago, Chile
c Millennium Nucleus to Improve the Mental Health of Adolescents and Youths (IMHAY), Universidad de Chile, Santiago, Chile
d Faculty of Social Sciences, Psychology School, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile
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Abstract
Introduction

It has been shown that public stigma towards people with schizophrenia hinders their psychosocial integration. Public stigma expresses itself through lexical labels used in the print media and social networks, heightening the internalization of stigma in this population, a phenomenon known as internalised stigma or self-stigma. This paper analyses the diffusion in the mass media of two dimensions of stigma: public stigma and self-stigma.

Methods

For public stigma, we searched for the lexical labels “schizophrenia”, “schizophrenic”, “psychosis” and “psychotic” in Chilean newspapers from 2010 to 2020, and for self-stigma, we used semi-structured interviews with people with a diagnosis of schizophrenia who are users of mental health services in Santiago de Chile. The findings were organised into four categories per stigma dimension. Lexical frequencies and semantic relationships were then analysed using the UAM Corpus tool and AntConc software.

Results

The results showed frequent use of stigmatising labels in the written press, with harmful semantic associations such as violence, delinquency, unpredictability and danger.

Conclusions

Such labels tend to be accepted by those affected, evidence of their internalisation of the stigma towards the disease, and create a barrier to integration and inclusion.

Keywords:
Social stigma
Psychotic disorders
Linguistics
Newspapers
Resumen
Introducción

Se ha demostrado que el estigma público hacia las personas con esquizofrenia dificulta la integración psicosocial de estas personas. El estigma público se expresa a través de etiquetas léxicas registradas en medios de prensa y redes sociales, lo cual facilita la interiorización del estigma en esta población. Este fenómeno se ha denominado estigma internalizado o autoestigma. Este artículo analiza la difusión en los medios de comunicación de dos dimensiones del estigma: público (EP) y autoestigma (AE).

Métodos

Para el EP se buscaron las etiquetas léxicas: <esquizofrenia> , <esquizofrénico> , <psicosis> y <psicótico> en diarios chilenos entre 2010 y 2020, y para el AE se utilizaron entrevistas semiestructuradas a personas con diagnóstico de esquizofrenia que son usuarios de servicios de salud mental en Santiago de Chile. Los hallazgos se organizaron en 4 categorías por dimensión del estigma y después se analizaron las frecuencias léxicas y las relaciones semánticas mediante la herramienta Corpus de la UAM y el </psicótico> </psicosis> </esquizofrénico> </esquizofrenia> software AntConc.

Resultados

Los resultados mostraron un uso frecuente de etiquetas estigmatizantes en la prensa escrita, con asociaciones semánticas nocivas como violencia, delincuencia, imprevisibilidad y peligrosidad.

Conclusiones

Estas etiquetas suelen ser aceptadas por los afectados, lo cual evidencia la internalización del estigma hacia la enfermedad y constituye una barrera para la integración y la inclusión.

Palabras clave:
Estigma social
Trastornos psicóticos
Lingüística
Periódicos

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