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Vol. 101. Núm. 9.
Páginas 617-623 (Septiembre 2023)
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Vol. 101. Núm. 9.
Páginas 617-623 (Septiembre 2023)
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Design and implementation of a “crisis resource management” training program for the initial assessment of polytrauma patients
Diseño e implementación de un programa de aprendizaje crisis resource management para la evaluación inicial del paciente politraumatizado
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Núria Alegreta,
Autor para correspondencia
nalegret@tauli.cat

Corresponding author at: Service of Anesthesiology and Resuscitation, Consorci Corporació Sanitària Parc Taulí de Sabadell, C/Parc Taulí 1, E-08208 Sabadell, Barcelona, Spain. Tel.: +34 93 7231010, extension 21277.
, Anna Vallea, Laura Subiranaa, Susana Fuentesb, Sandra Montmanyc, Ricard Valerod
a Service of Anesthesiology and Resuscitation, Consorci Corporació Sanitària Parc Taulí de Sabadell, Barcelona, Spain
b Emergency Service, Consorci Corporació Sanitària Parc Taulí de Sabadell, Barcelona, Spain
c Service of General Surgery, Consorci Corporació Sanitària Parc Taulí de Sabadell, Barcelona, Spain
d Service of Anesthesiology and Resuscitation, Hospital Clinic de Barcelona, University of Barcelona, Institut d’Investigacions BiomèdiquesAugust Pii Sunyer (IDIBAPS), Network Center for Biomedical Research in Mental Health (CIBERSAM), Barcelona, Spain
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Table 1. Professional profile of 80 participants in the CRM training program.
Table 2. Pre- and post-training results of the Human Factors Attitude Survey.
Table 3. Results of End-of-Course Critique (ECC) survey at the end of the CRM training.
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Figuras (1)
Abstract
Introduction

To describe the design and implementation of a Crisis Resource Management (CRM) training program for the initial assessment of polytrauma patients.

Methods

Prospectively implemented CRM training program in acute-care tertiary hospital by hospital personnel involved in the care of polytraumatisms. The program has a blended format and 23-h duration, including 11 h of online theoretical training followed by 12-h simulation modules and practical cases devoted to the roles of members of the trauma team, functioning of the polytrauma room, and key aspects of teamwork. The Human Factors Attitude Survey (HFAS) was used to assess attitudes related to non-technical skills, and the End-of-Course Critique (ECC) survey to evaluate satisfaction with training. We evaluated changes in the pre- and post-training assessments.

Results

Eighty staff personnel (26% specialists, 16% residents, 29% nurses, 14% nursing assistant, 15% stretcher bearer) participated in three editions of the program. Theoretical knowledge improved from a mean (SD) of 5.95 (1.7) to 8.27 (2.1) (P < .0001). In the HFAS, statistically significant differences in 18 of 23 attitudinal markers were observed, with improvements in all items of “leadership” and “roles”, in 4 of 5 items of “situational awareness”, and in 4 of 8 items of “communication”. Mean values obtained in the ECC questionnaire were also very high.

Conclusions

A CRM training model developed for the initial care of polytrauma patients improved theoretical knowledge and participants perceptions and attitudes regarding leadership, communication, roles, and situational awareness of members of the trauma team.

Keywords:
Polytraumatisms
Team training
Crisis resource management
Leadership
Teamwork
Resumen
Introducción

Describir el diseño y la implementación de un programa de formación basado en Crisis Resource Management para la evaluación inicial de los pacientes con politraumatismos.

Métodos

Implementación prospectiva de un programa CRM de formación en Hospital terciario con el personal del hospital involucrado en la asistencia de politraumatismos. El programa tenía un formato semipresencial de 23 horas de duración, incluyendo 11 horas de formación online de contenido teórico seguidas de 12 horas de módulos de simulación y casos prácticos referidos a los papeles de los miembros del equipo de trauma, funcionamiento del box de trauma y aspectos claves del trabajo en equipo. El Human Factors Attitude Survey (HFAS) se utilizó para evaluar las actitudes relacionadas con las habilidades no técnicas y el End-of-Course Critique (ECC) cuestionario para valorar la satisfacción con la formación. Se evaluaron los cambios antes y después de la formación.

Resultados

Ochenta miembros del hospital (26% especialistas, 16% residentes, 29% enfermeras, 14% auxiliares de enfermería, 15% camilleros) participaron en tres ediciones del programa. El conocimiento teórico aumentó de una media (DE) de 5.95 (1.7) a 8.27 (2.1) (P < ,0001). En el HFAS, se observaron diferencias estadísticamente significativas en 18 de los 23 marcadores de actitud, con mejorías en todos los ítems de “liderazgo” y “roles”, en 4 de los 5 items de “consciencia situacional” y en 4 de los 8 ítems de “comunicación”. Los valores medios obtenidos en el cuestionario ECC tambien fueron muy altos.

Conclusiones

Un modelo CRM de formación desarrollado para la atención inicial de los pacientes con politraumatismos mejoró el conocimiento teórico y las percepciones y actitudes de los participantes relacionadas con el liderazgo, la comunicación, los roles y la consciencia situacional de los miembros del equipo de trauma.

Palabras clave:
Politraumatismos
Formacióndeequipo
Crisis resource management
Liderazgo
Trabajo en equipo

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