Buscar en
Revista de Calidad Asistencial
Toda la web
Inicio Revista de Calidad Asistencial Impacto asistencial de la implantación de la vía clínica de septorrinoplastia
Información de la revista
Vol. 18. Núm. 1.
Páginas 46-54 (Enero 2003)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 18. Núm. 1.
Páginas 46-54 (Enero 2003)
Acceso a texto completo
Impacto asistencial de la implantación de la vía clínica de septorrinoplastia
Visitas
3001
Beatriz Valentín-Lópeza,1
Autor para correspondencia
beatrizvalentin@navegalia.com

Correspondencia Beatriz Valentín López. Servicio de Medicina Preventiva. Planta Baja Hospital Maternal. Hospital La Paz. Madrid. España.
, Ana Isabel Alguacilb, Jesús Manuel Muñozb, Jesús Díeza, Juan Garcíaa, Javier Ariasb, Vicente Martorellb
a Unidad de Calidad Asistencial, Servicio de Medicina Preventiva
b Servicio de Cirugía Maxilofacial. Hospital Universitario La Paz. Madrid. España
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Resumen
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Resumen

Las vías clínicas son instrumentos de mejora continua de la calidad asistencial, que conjugan la calidad científico-técnica, la calidad gestora y la satisfacción de los pacientes y profesionales para alcanzar los mejores resultados posibles mediante la medicina basada en la evidencia y la eficiencia en los procesos.

Objetivos

Analizar los resultados de la vía de septorrinoplastia durante el primer año de la implantación y verificar la repercusión asistencial que ha supuesto su introducción en el servicio de maxilofacial.

Metodología

La evaluación de los resultados de la vía se ha obtenido de los documentos de la vía y de la revisión de historias clínicas. La valoración del impacto de la vía clínica se efectuó comparando los resultados de los pacientes intervenidos e incluidos en vía con un grupo control formado por los pacientes intervenidos del mismo proceso durante el año 1999, siendo ambos grupos comparables.

Resultados

De los 39 pacientes intervenidos durante el año 2000 de septorrinoplastia en el servicio de maxilofacial 35 fueron incluidos en vía (cobertura del 89,7%). La estancia media hospitalaria de los pacientes ingresados en vía fue de 2,17 días (DE: 0,62 días), ajustándose a lo programado en vía, frente a la estancia del grupo control de 2,41 días (DE: 1, 24 días).

Las variaciones innecesarias debidas a los profesionales fueron un 20% en el grupo en vía clínica frente al 84,8% en el grupo control (p < 0,001). Derivadas de estas variaciones, también disminuyeron las variaciones debidas al paciente a un 28,6% en el grupo en vía, frente a un 56,5% del grupo control (p = 0,014). Un 97,1% de los pacientes en vía recibieron la analgesia de forma pautada (el 100% con pauta correcta) frente al 87% del grupo control (el 65% con pauta correcta; p < 0,001).

La encuesta de satisfacción con una cobertura del 60% (21/35) valoró la atención recibida por el servicio con un índice de satisfacción global (IS) del 98,3%.

Conclusiones

La vía clínica de septorrinoplastia, primera vía implantada en el Servicio de Maxilofacial, se revela como un instrumento innovador de la gestión clínica, que permite reducir de manera importante la variabilidad innecesaria, ajustar la estancia hospitalaria, aumentar la efectividad de la asistencia sin menoscabo de la calidad asistencial y conseguir una alta satisfacción del paciente.

Palabras clave:
Vía clínica
Calidad asistencial
Cirugía de cabeza
cuello
Septorrinoplastia
Summary

Clinical pathways are tools for the continuous improvement of healthcare quality that combine clinical quality, efficient resource management, and satisfaction among patients and healthcare professionals to achieve optimal results through evidence-based medicine and process efficiency.

Objectives

To analyze the results of a clinical pathway for septorhinoplasty during the first year of its implementation and to assess its impact on healthcare after introduction in a Maxillofacial Service.

Methodology

The results of the clinical pathway were evaluated through an audit of pathway documentation and review of medical records. The impact of the clinical pathway was assessed by comparing the results of the surgical patients treated and included in pathway with those in a control group composed of patients who underwent the same surgical procedure in 1999. The two groups were comparable.

Results

Of 39 patients who underwent septorhinoplasty in 2000 in the Maxillofacial Service, 35 were included in the clinical pathway (a coverage of 89.7%). The mean length of hospital stay for pathway patients was 2.17 days (SD: 0.62 days), adjusted to that recommended in the pathway, compared with 2.41 days (SD: 1.24 days) in the control group.

Unnecessary variations due to healthcare professionals accounted for 20% in the pathway group compared with 84.8% in control group (p < 0.001). As a consequence of these variations, those due to the patients were also reduced to 28.6% in the pathway group compared with 56.5% in the control group (p = 0.014). Most (97.1%) of the patients following the pathway received the prescribed analgesia (100% appropriate regimens) compared with 87% of the control group (65% appropriate regimens; p < 0.001).

In the questionnaire on satisfaction, with a response rate of 60% (21/35), the quality of clinical care received an overall satisfaction index of 98.3%.

Conclusions

The septorhinoplasty clinical pathway, the first pathway to be implemented in our Maxillofacial Service, is an innovative instrument of managed care that substantially reduces unnecessary variability, adjusts hospital stay, and increases the effectiveness of clinical care whilst maintaining healthcare quality and increasing patient satisfaction.

Key words:
Clinical pathway
Healthcare Quality
Head
neck cancer surgery
Septorhinoplasty
El Texto completo está disponible en PDF
Bibliografía
[1.]
A. Relman.
Assessment and accountability: the third revolution in medical care.
N Engl J Med, 319 (1988), pp. 1220-1222
[2.]
J. García, J. Díez, L. Chamorro, A. Navas, A. Franco, J. Arribas.
Vías clínicas.
Med Prev, 5 (1999), pp. 28-39
[3.]
R. Bohmer.
Critical pathways at Massachusetts General Hospital.
J Vas Surg, 28 (1998), pp. 373-377
[4.]
B.W. Ellis, S. Johnson.
The Care Pathway: a Tool to Enhance Clinical Governance.
Clin Perform Quality Health Care, 7 (1999), pp. 134-144
[5.]
M.J. DiPrinzio.
Making the connection between clinical pathway intervencions and outcomes.
Improving clinical practice with nutrition in a managed care environment. Report of the seventeenth ross roundtable on medical issues, pp. 14-22
[6.]
N.R. Every, J. Hochman, R. Becker, S. Kopecky, C.P. Cannon.
Critical pathways: a review.
Circulation, 101 (2000), pp. 461-465
[7.]
M.S. Joshi, P.L. Wallace, H. Wald, R.S. Weber.
CQI: making a difference at one academic health system.
Continuous Quality Improvement, 2 (1999), pp. 11-15
[8.]
A.Y. Chen, D. Callender, C. Mansyur, K.M. Reyna, E. Limitone.
Goepfert. The impact of clinical pathways on the practice of head and neck oncologic surgery.
Arch Otolaryngol Head Neck Surg, 126 (2000), pp. 322-326
[9.]
E. Hanna, S. Schultz, D. Doctor, E. Vural, S. Stern, J. Suen.
Development and implementation of a clinical pathway for patients undergoing total laryngectomy: impact on cost and quality of care.
Arch Otolaryngol Head Nek Surg, 125 (1999), pp. 1247-1251
[10.]
K. Luc.
Are different models of care patways being developed?.
Int J Health Care Quality Assurance, 13 (2000), pp. 80-86
[11.]
Scottish Intercollegiate Guidelines Network. Antibiotic prophylaxis in surgery. A national clinical guideline.
SIGN Publication, 45 (2000),
[12.]
American Society of Health-System Pharmacists. ASHP therapeutic guidelines on antimicrobial prophylaxis in surgery.
Am J Health Syst Pharm, 56 (1999), pp. 1839-1888
[13.]
A. Grindlay.
Critical paths and variance analysis.
Victorian Center for Ambulatory Care Innovation (VCACI, 2 (1998), pp. 4-6
[14.]
The Royal College of Anaesthetists. Raising the standars: acute pain services. London, 2000
[15.]
Acute Pain Management Guideline Panel (1992).
US Public Health Service, Agency for Health Care Policy and Research, (1992),
[16.]
J. Caminal.
La medida de la satisfacción: un instrumento de participación de la población en la mejora de la calidad de los servicios sanitarios.
Rev Calidad Asistencial, 16 (2001), pp. 276-279
Copyright © 2003. Sociedad Española de Calidad Asistencial
Opciones de artículo
Herramientas
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos