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Vol. 37. Núm. 1. (En progreso)
(Enero - Marzo 2026)
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Clinical judgment and self-efficacy of nurses in sepsis management: The use of clinical simulation
Juicio clínico y autoeficacia del personal de enfermería en la gestión de la sepsis: el uso de la simulación clínica
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Lilian Regina-de-Carvalhoa, Ursula Marcondes-Westinb, Renata Elizabete-Pagotti-da-Fonsecac, Rafael Bressani-Linoc, João Paulo Victorinoc,
Autor para correspondencia
joao.victorino@usp.br

Corresponding author.
, Silvia Helena-Zem-Mascarenhasa
a São Carlos Federal University, Brazil
b Centro Universitário Paulista (UNICEP – São Carlos), Brazil
c Ribeirão Preto College of Nursing, University of São Paulo, Brazil
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Table 1. Distribution of the quantitative variables across the three time points. São Carlos, São Paulo, Brazil, 2018.
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Table 2. Post-debriefing results comparing observers and active participants for each variable. São Carlos, São Paulo, Brazil, 2018.
Tablas
Table 3. Comparison of variables at each time point. São Carlos, São Paulo, Brazil, 2018.
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Abstract
Introduction

Sepsis has high mortality and demands prompt intervention. Nurses are key in its management, but knowledge gaps persist. Enhancing clinical judgment and self-efficacy is crucial, and clinical simulation offers a safe, effective strategy for developing these skills, supporting education in healthcare.

Objective

To evaluate the responses related to self-efficacy and clinical judgment of nurses in the management of sepsis through high-fidelity clinical simulation.

Methods

A quasi-experimental, pre- and post-test study design was adopted. Self-efficacy, clinical judgment, and knowledge were considered dependent variables, while time and participant role (scenario participant/observer) were treated as covariates. The sample consisted of 28 nurses. Data were transcribed into Microsoft Excel® spreadsheets and analyzed using SAS version 9.4 software.

Results

After the debriefing session, the mean scores for knowledge, clinical judgment, and self-efficacy increased compared to baseline. Knowledge scores improved from a mean of 9.71 (SD=2.02) to 12.75 (SD=1.24). Clinical judgment scores increased from 31.75 (SD=4.88) to 36.5 (SD=5.5), and self-efficacy rose from 4.05 (SD=0.44) to 4.19 (SD=0.55). Statistically significant differences were found in clinical judgment (p<0.0001) and knowledge (p<0.0001) across time points. Participants who actively engaged in the simulation had significantly higher post-simulation clinical judgment (mean=39.5 vs. 34.83; p=0.0252) and self-efficacy scores (mean=4.51 vs. 4.01; p=0.0269) compared to observers. However, there was no significant difference in post-test knowledge scores between the groups (p=0.6012). A strong correlation was identified between self-efficacy and clinical judgment. These findings support the effectiveness of simulation-based education in enhancing both clinical judgment and self-efficacy among nurses.

Conclusions

High-fidelity clinical simulation contributed to the development of nurses’ clinical judgment, self-efficacy, and knowledge regarding sepsis management.

Keywords:
Simulation training
Simulation
Self-efficacy
Sepsis
Clinical judgment
Resumen
Introducción

La sepsis presenta una elevada mortalidad y requiere una intervención rápida. Las enfermeras desempeñan un papel clave en su manejo, aunque persisten lagunas de conocimiento. Fortalecer el juicio clínico y la autoeficacia resulta esencial, y la simulación clínica ofrece una estrategia segura y eficaz para el desarrollo de estas competencias, apoyando la educación en salud.

Objetivo

Evaluar las respuestas relacionadas con la autoeficacia y el juicio clínico de enfermeras en el manejo de la sepsis mediante simulación clínica de alta fidelidad.

Métodos

Se adoptó un diseño cuasi-experimental, con pre y postest. La autoeficacia, el juicio clínico y el conocimiento se consideraron variables dependientes, mientras que el tiempo y el rol del participante (participante del escenario/observador) se trataron como covariables. La muestra estuvo compuesta por 28 enfermeras. Los datos fueron transcritos en planillas de Microsoft Excel® y analizados con el software SAS versión 9.4.

Resultados

Tras la sesión de debriefing, las puntuaciones medias de conocimiento, juicio clínico y autoeficacia aumentaron en comparación con la línea de base. Las puntuaciones de conocimiento mejoraron de una media de 9,71 (DE=2,02) a 12,75 (DE=1,24). El juicio clínico aumentó de 31,75 (DE=4,88) a 36,5 (DE=5,5), y la autoeficacia pasó de 4,05 (DE=0,44) a 4,19 (DE=0,55). Se encontraron diferencias estadísticamente significativas en el juicio clínico (p <0,0001) y en el conocimiento (p <0,0001) entre los momentos de medición. Las participantes que participaron activamente en la simulación obtuvieron puntuaciones significativamente mayores en juicio clínico (media=39,5 vs. 34,83; p=0,0252) y en autoeficacia (media=4,51 vs. 4,01; p=0,0269) en comparación con las observadoras. Sin embargo, no se observaron diferencias significativas en los puntajes de conocimiento en el postest entre los grupos (p=0,6012). Se identificó una fuerte correlación entre autoeficacia y juicio clínico. Estos hallazgos respaldan la efectividad de la educación basada en simulación para mejorar tanto el juicio clínico como la autoeficacia en enfermeras.

Conclusiones

La simulación clínica de alta fidelidad contribuyó al desarrollo del juicio clínico, la autoeficacia y el conocimiento de las enfermeras en el manejo de la sepsis.

Palabras clave:
Entrenamiento
Simulación
Autoeficacia
Sepsis
Juicio clínico

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