This study aimed to evaluate the operative time, hospital stay and complications in patients undergoing robotic gynaecological surgery before and after completing the surgical team's learning curve.
MethodsObservational retrospective study that included 185 patients who underwent Da Vinci robot-assisted gynaecological surgery from January 2013 to December 2021 at the Gynaecology and Obstetrics Department of the Rey Juan Carlos University Hospital (Spain). The sample was divided into two groups: those conducted before and after the completion of the established learning curve, set at 35 procedures per surgeon.
ResultsDuring the study period, 185 patients underwent robot-assisted gynaecological surgery, 77 (41.6%) during period one and 108 (58.4%) during period two after. The median reduction in operative time was 43min (95% CI 17–70) in period two compared to period one. The median length of hospital stay was two days (IQR=2–3) and one day (IQR=1–2) (p=0.001) respectively. There were no statistically significant differences in transfusion rates, complications, and readmissions.
ConclusionsCompleting the learning curve significantly reduced the operative time and hospital stay. While there were fewer complications during the second period, these differences were not statistically significant.
Evaluar el tiempo operatorio, la estancia hospitalaria y las complicaciones en cirugía ginecológica robótica antes y después de completar la curva de aprendizaje.
MétodosEstudio observacional retrospectivo que incluyó a 185 pacientes sometidas a cirugía ginecológica asistida por robot desde enero de 2013 hasta diciembre de 2021 en el Servicio de Ginecología y Obstetricia del Hospital Universitario Rey Juan Carlos (España). La muestra se dividió en 2 grupos: los realizados antes y después de completar la curva de aprendizaje, fijada en 35 procedimientos por cirujano.
ResultadosDurante el período de estudio, 185 pacientes se sometieron a cirugía ginecológica robótica, 77 (41,6%) durante el período uno y 108 (58,4%) durante el período 2 posterior. La reducción media del tiempo operatorio fue de 43min (IC del 95%: 17-70) en el período 2 en comparación con el período uno. La mediana de estancia hospitalaria fue de 2 días (RIC=2-3) y un día (RIC=1-2) (p=0,001), respectivamente. No hubo diferencias estadísticamente significativas en las tasas de transfusión, complicaciones y reingresos.
ConclusionesLa consecución de la curva de aprendizaje supuso una reducción significativa del tiempo operatorio y de la estancia hospitalaria. Las complicaciones en el segundo periodo disminuyeron, si bien no de forma estadísticamente significativa.









