Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología CALIDAD VOCAL E INTELIGIBILIDAD FONÉTICA DEL HABLA EN ESCOLARES SORDOS PROFUNDO...
Journal Information
Vol. 22. Issue 1.
Pages 34-41 (January 2002)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 22. Issue 1.
Pages 34-41 (January 2002)
CALIDAD VOCAL E INTELIGIBILIDAD FONÉTICA DEL HABLA EN ESCOLARES SORDOS PROFUNDOS PRELOCUTIVOS DE ENTRE 4 Y 9 AÑOS EDUCADOS EN LA MODALIDAD ORALISTA
Visits
2515
J.. Valero, C.. Casanova, J. M.. Vila, J.. Ejarque
This item has received
Article information
La voz es un rasgo de la personalidad de todo individuo, pero todavía más lo es de aquellas personas que presentan una pérdida auditiva importante. En la mayoría de personas sordas encontramos variaciones de intensidad, altura, ritmo, entonación, respiración, duración y actitudes articulatorias deformadas. En las dos últimas décadas ha ido cobrando fuerza un renacido interés por la aplicación de técnicas objetivas que analicen diversos parámetros de la voz en los sujetos sordos, así como criterios para la evaluación de su inteligibilidad fonética. En este artículo, en primer lugar se efectúa una revisión de los principales trabajos publicados a lo largo de los últimos años y de sus aportaciones más relevantes al conocimiento de la voz en los sujetos sordos. A continuación exponemos los primeros resultados de una investigación centrada en el análisis de la calidad vocal y la inteligibilidad del habla de un grupo de 15 niños y niñas sordos educados en lengua catalana. Finalmente, son comentados algunos de los resultados obtenidos, haciendo especial incidencia en las reflexiones que, sobre los mismos, cabe destacar.
Palabras clave:
Deficiencia auditiva, calidad vocal, parámetros acústicos de la voz, inteligibilidad fonética del habla
Although voice is an important characteristic of every individual, it is far more so for those who have experienced an important loss of hearing. If we consider the case of deaf people, we can observe differences in intensity, pitch, rhythm, intonation, breathing, length, and altered articulatory positioning. During the last two decades, there has been an increased interest in the application of objective techniques that can be used in analysing the different voice parameters of deaf people, as well as criteria for assessing speech intelligibility. In this article, we begin by taking a look at some of the most important research that has been published in the last few years and the outstanding contribution this has made to the understanding of voice in deaf people. The initial results of research focused on the analysis of voice quality and speech intelligibility in a sample of 15 deaf children, educated in Catalan, will then be presented. To conclude, we will comment on some of the findings, giving special emphasis to those interpretations worth pointing out.
Keywords:
Hearing impairment, voice quality, voice acoustic parameters, speech intelligibility

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos