Buscar en
Enfermería Clínica
Toda la web
Inicio Enfermería Clínica Propuesta docente para el aprendizaje del proceso de lavado quirúrgico
Journal Information
Vol. 13. Issue 1.
Pages 53-58 (January 2003)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 13. Issue 1.
Pages 53-58 (January 2003)
Propuesta docente para el aprendizaje del proceso de lavado quirúrgico
Proposed Method for Learning the Technique of Surgical Lavage
Visits
75
José Granero molinaa,
Corresponding author
jgranero@ual.es

Corresondencia: Lussex, 9. 04120 Costacabana. Almería. España
, Isabel Maria Pérez Ruiza, M. José Muñoz Parisa, Eva Alcalde Gongorab, Cayetano Fenandez Solaa, Montserrat Heredia Bercianob
a Profesor/a asociado/a. Escuela Universitaria de Enfermería. Universidad de Almería
b DUE. Complejo Hospitalario Torrecárdenas. Almería. España
This item has received
Article information
Resumen

Ante las continuas modificaciones que se producen en nuestro entorno, la enseñanza de la enfermería como disciplina perteneciente a las ciencias de la salud, se verá directamente implicada en un proceso que implica cambios y renovaciones.

Es en este sentido donde pretendemos afrontar nuevas estrategias que aporten mejoras al proceso del aprendizaje del alumno en nuestras escuelas. En este artículo se propone una programación para la enseñanza del proceso de lavado quirúrgico, impartido a alumnos de segundo curso de enfermería en la asignatura de Procedimientos Especiales de Enfermería (Enfermería Médico-Quirúrgica), y basado fundamentalmente en los conceptos esenciales de participación activa y autoevaluación por parte del alumnado.

Palabras clave:
Lavado quirúrgico
Procedimientos especiales en enfermería
Enfermería medicoquirúrgica
Enseñanza activa

Given the continual modifications produced in our environment, the teaching of Nursing as a discipline within the Health Sciences, will be directly implicated in a process involving changes and advances.

In this context, we aim to provide new strategies that will improve the learning process in students of University Schools of Nursing. In this article we propose a program for the teaching of the technique of surgical lavage, given to second-year nursing students studying Special Nursing Procedures (Medical-Surgical Nursing) and based mainly on the essential concepts of active participation and self-evaluation by students.

Keywords:
Surgical lavage
Special nursing procedures
Medical-surgical nursing
Active teaching

Article

These are the options to access the full texts of the publication Enfermería Clínica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Enfermería Clínica

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos