Buscar en
Enfermería Clínica
Toda la web
Inicio Enfermería Clínica Construcción y validación del contenido de un video acerca del autocuidado de ...
Journal Information
Vol. 30. Issue 5.
Pages 317-325 (September - October 2020)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
15
Vol. 30. Issue 5.
Pages 317-325 (September - October 2020)
ORIGINAL
Construcción y validación del contenido de un video acerca del autocuidado de la fístula arteriovenosa
Construction and validation of content of a video on self-care with arteriovenous fistula
Visits
15
Natália Ramos Costa Pessoaa,
Corresponding author
nataliarcpessoa@gmail.com

Autor para correspondencia.
, Marta Nunes Liraa, Adélia Cristina Monteiro Pereira Maciela, Ana Elza Oliveira de Mendonçab, Cecília Maria Farias de Queiroz Frazãoa, Vânia Pinheiro Ramosa
a Department of Nursing, Federal University of Pernambuco, Recife, Brasil
b Department of Nursing, Federal University of Rio Grande do Norte, Natal, Brasil
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (2)
Tabla 1. Distribución de la concordancia, entre las jueces enfermeras, acerca del guion del vídeo educativo (n = 13). Recife, 2017
Tabla 2. Distribución de la concordancia, entre los jueces comunicadores sociales, acerca del guion del vídeo educativo (n = 9). Recife, 2017
Show moreShow less
Resumen
Objetivo

Validar el contenido del guion de un video educativo para promover el autocuidado de la fístula arteriovenosa en los pacientes renales crónicos, con enfermeras y comunicadores sociales.

Método

Estudio metodológico que construyó y validó un video educativo. En primer lugar, las demandas de autocuidado se identificaron por medio de una revisión de la literatura sobre autocuidado con fístula arteriovenosa. A continuación, la construcción del video siguió los pasos de preproducción, producción y posproducción. La validación del contenido del video ocurrió en la fase de preproducción y contó con 22 jueces de enfermería y profesionales de los medios. El estudio fue aprobado por el Comité de Ética en Investigación, bajo el Certificado de ética: 61705516.0.0000.5208.

Resultados

Los siguientes ítems presentaron una evaluación negativa de los jueces: las escenas descritas reflejan estereotipos o discriminación (p = 0,008), el ritmo de las escenas es agotador (p = 0,001/p = 0,034), los personajes/imágenes son atractivos para el público (p = 0,006), las ilustraciones reflejan aspectos importantes del tema en el estudio (p = 0,006), las ilustraciones motivan la comprensión del mensaje de video (p = 0,001) y la estructura general es creativa (p = 0,001).

Conclusión

El video educativo fue considerado válido por jueces de enfermería y profesionales de los medios de comunicación, para promover el autocuidado de la fístula arteriovenosa en pacientes renales.

Palabras clave:
Fístula arteriovenosa
Insuficiencia renal crónica
Diálisis renal
Autocuidado
Educación en salud
Tecnología educacional
Abstract
Objective

To validate the content of the script of an educational video to promote self-care with arteriovenous fistula in chronic renal patients with nurses and social communicators.

Method

Methodological study that constructed and validated an educational video. Firstly, the demands of self-care were identified through a literature review on self-care with arteriovenous fistula. Then the construction of the video followed the steps of pre-production, production and post-production. The script's content validation occurred in the pre-production phase and counted on 22 nursing judges and media professionals. The study was approved by the Ethics Committee in Research, under opinion 61705516.0.0000.5208.

Results

The following items received a negative evaluation from the judges: “The scenes described reflect stereotypes or discrimination” (p = 0.008) and “The pace of the scenes is tiring” (p = 0.001/p = 0.034), “The characters/images are appealing to the audience (p = 0.006), “The illustrations reflect important aspects of subject under study” (p = 0.006), “The illustrations promote the understanding of the video message” (p = 0.001) and “The general structure is creative” (p = 0.001).

Conclusion

The educational video was considered valid by the nursing judges and media professionals to promote self-care with arteriovenous fistula among renal patients.

Keywords:
Arteriovenous fistula
Chronic renal insufficiency
Renal dialysis
Self care
Health education
Educational technology

Article

These are the options to access the full texts of the publication Enfermería Clínica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Enfermería Clínica

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos