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Vol. 49. Núm. 2.
Páginas 121-126 (Abril - Junio 2020)
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Vol. 49. Núm. 2.
Páginas 121-126 (Abril - Junio 2020)
Epistemology, Philosophy of Mind and Bioethics
DOI: 10.1016/j.rcp.2018.05.003
Arthur Schopenhauer and psychiatry 200 years after the publication of The World as Will and Representation (Idea)
Arthur Schopenhauer y la Psiquiatría, a los 200 años de la publicación de El mundo como voluntad y representación (idea)
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Trino Baptista
Department of Physiology, Los Andes University Medical School, Mérida, Venezuela
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table. Some Schopenhauer's excerpts as examples to be used in couple therapy.
Abstract

In 2018 the academy will celebrate the 200th anniversary of the publication of the seminal work of Arthur Schopenhauer (1788–1860): The World as Will and Representation (Idea). Schopenhauer is known as the “philosopher of pessimism” and as the “psychologist of the will”. His thinking is formally absent in the psychiatric education curricula, which could be enriched by the philosopher's work. Regarding psychiatry's theoretical foundations, Schopenhauer: a) anticipated several issues of species’ origin and evolution, which are used in the contemporary understanding of disease development; b) anticipated some attributes of the psychodynamic and cognitive unconscious when referring to the irrational features of the will; c) foresaw the current concept of the embodied mind, which emphasizes the role of the body's structure and dynamics in cognition instead of that of a transcendental reason; d) proposed a simplified and heuristic model of mind, comprising the senses, understanding and reason; at a pragmatic level, particularly concerning psychotherapy, the philosopher e) stated that all human actions spring from three fundamental sources: egoism, malice and compassion; he also speculated about the role of unconscious repression in the genesis of mental illnesses; and finally, f) emphasized the ubiquity of suffering and the insatiability of desire, which unavoidably leads to egocentrism. In this regard he highly valued contemplation of art and nature as a way of dissociating knowledge from desire, and thus allowing the development of compassion and asceticism. This was considered by the philosopher to be “denial of the will”, and a path for individual salvation and well-being. In contemporary psychiatry, this metaphysical proposal may be reformulated in terms of promoting cooperation and healthy austerity as a non-specific component of most psychotherapies and educational models. Schopenhauer's thinking may enrich psychiatric training and personal well-being.

Keywords:
Embodied mind
Hinduism
Philosophy
Plato
Psychiatry
Resumen

En 2018 la academia celebra el bicentenario de la publicación de la obra capital de Arthur Schopenhauer (1788-1860) El mundo como voluntad y representación (idea). Schopenhauer es conocido como el «filósofo pesimista» y el «psicólogo de la voluntad». Su obra está formalmente ausente en el currículo de la formación en Psiquiatría, que puede enriquecerse con las siguientes contribuciones del filósofo. Con relación a los fundamentos teóricos de la Psiquiatría, Schopenhauer: a) anticipó diversos aspectos del origen y la evolución de las especies que hoy se utilizan para la comprensión del desarrollo de la enfermedad; b) anticipó algunos atributos del inconsciente dinámico y cognitivo cuando se refirió a los aspectos no racionales de la voluntad; c) predijo el concepto contemporáneo de la mente corporizada, cuando enfatizó con relación a la cognición el papel de la estructura y la dinámica corporales, en lugar de una razón trascendental; d) propuso un modelo simplificado y heurístico de la mente, que comprende los sentidos, el entendimiento y la razón; en un sentido pragmático, referido particularmente a la psicoterapia, el filósofo: e) afirmó que todas las acciones humanas se originan de 3 fuentes fundamentales: egoísmo, maldad y compasión; también especuló acerca del papel de la represion inconsciente en la génesis de las enfermedades mentales, y para terminar, f) enfatizó la ubicuidad del sufrimiento y la insaciabilidad del deseo, lo que inevitablemente lleva al egocentrismo. En este sentido, valoró la contemplación artística y de la naturaleza como una vía para disociar el conocimiento del deseo y así permitir el desarrollo de la compasión y el ascetismo. El filósofo lo consideraba la “negación de la voluntad” y un camino para la salvación y el bienestar individual. En la Psiquiatría contemporánea, esta propuesta metafísica puede reformularse como la promoción de la cooperación y de una austeridad sana, como un componente inespecífico de la mayoría de las psicoterapias y los modelos educativos. El pensamiento de Schopenhauer puede enriquecer la instrucción en Psiquiatría y el bienestar personal.

Palabras clave:
Mente corporizada
Hinduismo
Filosofía
Platón
Psiquiatría

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