Buscar en
Magister
Toda la web
Inicio Magister Evaluación de la relación entre la inhibición conductual y las aptitudes acad...
Información de la revista
Vol. 25. Núm. 1.
Páginas 27-34 (Enero 2013)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 25. Núm. 1.
Páginas 27-34 (Enero 2013)
Acceso a texto completo
Evaluación de la relación entre la inhibición conductual y las aptitudes académicas en Educación Infantil. Resultados preliminares
Assessment of the connection between behavioral inhibition and academic aptitudes in early childhood education
Visitas
4335
Patricia Guerra Moraa,
Autor para correspondencia
guerrapatricia@uniovi.es

Autor para correspondencia.
, María Eugenia Martín Palaciob, Andrea Arnaiz Garcíac
a Becaria predoctoral en la Facultad de Psicología, Departamento de Psicología, Universidad de Oviedo, Asturias, España. Referencia FPU12/02242
b Ayudante doctor en la Facultad de Educación, Departamento de Psicología Evolutiva y de Educación, Universidad Complutense de Madrid, España
c Doctoranda en la Facultad de Psicología, Departamento de Psicología, Universidad de Oviedo, Asturias, España
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Resumen
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Resumen

La inhibición conductual es la tendencia temperamental para mostrar de forma constante comportamientos marcados de retraimiento y miedo ante personas, situaciones o eventos novedosos. Recientes estudios han mostrado la relación de esta tendencia con alteraciones en el desarrollo psicológico y social. Por otro lado, estudios empíricos han expuesto la influencia de múltiples variables en el rendimiento académico. En este sentido, la presente investigación examina la relación entre la inhibición conductual y 4 aptitudes académicas (verbal oral, verbal escrita, numérica y memorística) en alumnado de Educación Infantil. Se hipotetiza una repercusión negativa de altos niveles de inhibición conductual en las mismas. Participaron un total de 79 niños de los 3 cursos de Educación Infantil. Sus maestros cumplimentaron un cuestionario de inhibición conductual y otro de aptitudes académicas. Los resultados del análisis univariado muestran resultados significativos en 3 de las aptitudes evaluadas: verbal oral, verbal escrita y memorística. En los 3 casos, las puntuaciones medias son superiores en el grupo con bajo nivel de inhibición con respecto al grupo de inhibición media. Los resultados son acordes con la hipótesis de partida, aunque se deben considerar las limitaciones del estudio previo a la valoración de posibles implicaciones psicoeducativas del mismo.

Palabras clave:
Inhibición conductual
Aptitudes académicas
Educación Infantil
Abstract

Assessment of the connection between behavioral inhibition and academic aptitudes in early childhood education. Preliminary results. Behavioral inhibition refers to a temperamental tendency of reacting that people exhibit when confronted with novel people, situations or unfamiliar events. Recent studies have shown the relationship of this trend with disorders in psychological and social development. On the other hand, empirical studies have exposed the influence of multiple variables on academic performance. In this sense, this research examines the relationship between behavioral inhibition and four academic skills (oral verbal, written verbal, numerical and rote) in kindergarten students. We hypothesize a negative impact of high levels of behavioral inhibition in them.A total of 79 children from three childhood education courses have participated. Their teachers completed a questionnaire of behavioral inhibition and other about academic skills. The results of univariate analysis show significant results in three of the skills measured: verbal oral, verbal written and rote. In all three cases, mean scores are higher in the group with low level of inhibition respect to the group with mean level in inhibition. The results are consistent with the hypothesis, although it should consider the limitations of the study previously to evaluate psychoeducational implications.

Keywords:
Behavioral inhibition
Academic skills
Childhood education
El Texto completo está disponible en PDF
Referencias
[Alloy et al., 2008]
L. Alloy, L. Abramson, P. Walshaw, A. Cogswell, L. Grandin, M. Hughes, et al.
Behavioral Approach System and Behavioral Inhibition System sensitivities and bipolar spectrum disorders: prospective prediction of bipolar mood episodes.
Bipolar Disorders, 10 (2008), pp. 310-322
[Ballespí, 2004]
S. Ballespí.
PAIC 3-6. Protocol d’avaluació de la inhibició conductual per nens de 3 a 6 anys.
Tesis doctoral no publicada, (2004),
[Ballespí and Jané, 2002]
S. Ballespí, M. Jané.
¿Cómo evaluar la inhibición conductual? Una revisión de instrumentos.
Revista de psiquiatría infanto-juvenil, 1 (2002), pp. 69-81
[Ballespí et al., 2003]
S. Ballespí, M. Jané, M. Riba, E. Domènech-Llaberia.
Escala de Inhibición Conductual para Preescolares, versión de Maestros (EICP-M): propiedades psicométricas.
Psicothema, 15 (2003), pp. 205-210
[Becerra, 2010]
J.A. Becerra.
Actividad de los sistemas de aproximación e inhibición conductual y psicopatología.
Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 6 (2010), pp. 61-65
[Bohlin et al., 2005]
G. Bohlin, B. Hagekull, K. Andersson.
Behavioral Inhibition as a Precursor of Peer Social Competence in Early School Age: The Interplay With Attachment and Nonparental Care.
Merrill-Palmer Quarterly, 51 (2005), pp. 1-19
[Burgess et al., 2001]
K. Burgess, K. Rubin, C. Cheah, L. Nelson.
Socially withdrawn children: Parenting and parent-child relationships.
The self, shyness and social anxiety: A handbook of concepts, research, and interventions,
[Calero et al., 2010]
M. Calero, R. Carles, S. Mata, E. Navarro.
Diferencias en habilidades y conducta entre grupos de preescolares de alto y bajo rendimiento escolar.
Relieve, 16 (2010), pp. 1-17
[Chen et al., 2009]
X. Chen, H. Chen, D. Li, L. Wang.
Early Childhood Behavioral Inhibition and Social and School Adjustment in Chinese Children: A 5-Year Longitudinal Study.
Child Development, 80 (2009), pp. 1692-1704
[Chronis-Tuscano et al., 2009]
A. Chronis-Tuscano, K. Amey, D. Pine, K. Perez-Edgar, H. Henderson, Y. Diaz, et al.
Stable Early Maternal Report of Behavioral Inhibition Predicts Lifetime Social Anxiety Disorder in Adolescence.
Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 48 (2009), pp. 928-935
[Coplan et al., 2006]
R. Coplan, J. Wilson, S. Frohlick, J. Zelenski.
A personoriented analysis of behavioral inhibition and behavioral activation in children.
Personality and Individual Differences, 41 (2006), pp. 917-927
[Cornell and Frick, 2007]
A. Cornell, P. Frick.
The Moderating Effects of Parenting Styles in the Association Between Behavioral Inhibition and Parent-Reported Guilt and Empathy in Preschool Children.
Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 36 (2007), pp. 305-318
[Crozier and Badawood, 2009]
W. Crozier, A. Badawood.
Shyness, Vocabulary and Children's Reticence in Saudi Arabian Preschools.
Infant and Child Development, 18 (2009), pp. 255-270
[Crozier and Hostettler, 2003]
W. Crozier, K. Hostettler.
The influence of shyness on children's test performance.
British Journal of Educational Psychology, 73 (2003), pp. 317-328
[Crozier and Perkins, 2002]
W. Crozier, P. Perkins.
Shyness as a Factor when Assessing Children.
Educational Psychology in Practice, 18 (2002), pp. 239-244
[Demaree et al., 2005]
H. Demaree, J. Robinson, D. Everhart, E. Youngstrom.
Behavioral Inhibition System (BIS) strength and trait dominance are associated with affective response and perspective taking when viewing dyadic interactions.
International Journal of Neuroscience, 115 (2005), pp. 1579-1593
[García-Coll et al., 1984]
C. García-Coll, J. Kagan, J.S. Reznick.
Behavioral inhi bition in young children.
Children Development, 55 (1984), pp. 1005-1019
[Gersten, 1989]
M. Gersten.
Behavioral inhibition in the classroom.
Perspectives on behavioral inhibition, pp. 71-91
[Gladstone and Parker, 2006]
G. Gladstone, G. Parker.
Is behavioral inhibition a risk factor for depression?.
Journal of Affective Disorders, 95 (2006), pp. 85-94
[Hirshfeld-Becker et al., 2008]
D. Hirshfeld-Becker, J. Micco, A. Henin, A. Bloomfield, J. Biederman, J. Rosenbaum.
Behavioral inhibition.
Depression and anxiety, 25 (2008), pp. 357-367
[Hundt et al., 2010]
N. Hundt, J. Mitchell, N. Kimbrel, R. Nelson-Gray.
The Effect of Behavioral Inhibition and Approach on Normal Social Functioning.
Individual Differences Research, 8 (2010), pp. 246-256
[Kagan et al., 1987]
J. Kagan, S.J. Reznick, N. Snidman.
The physiology and psychology of behavioral inhibition in children.
Child Development, 58 (1987), pp. 1459-1473
[Kagan et al., 1988]
J. Kagan, J.S. Reznick, N. Snidman.
Biological bases of childhood shyness.
Science, 240 (1988), pp. 167-171
[Merino and Muñoz, 2007]
C. Merino, P. Muñoz.
Estudio preliminar del impacto socio-económico sobre los puntajes de una batería multidimensional de aptitudes en niños preescolares.
Interdisci plinaria, 24 (2007), pp. 161-184
[Muris et al., 2003]
P. Muris, C. Meesters, M. Spinder.
Relationships between child- and parent-reported behavioural inhibition and symptoms of anxiety and depression in normal adolescents.
Personality and Individual Differences, 34 (2003), pp. 759-771
[Padilla et al., 2009]
M. Padilla, O. Rodríguez, J. Fornaguera.
Interacciones entre el entendimiento de la falsa creencia y el desarrollo de la habilidad verbal: diferencias entre los sexos en edad preescolar.
Interdisciplinaria, 26 (2009), pp. 317-344
[Rosellini et al., 2011]
A. Rosellini, C. Fairholme, T. Brown.
The temporal course of anxiety sensitivity in outpatients with anxiety and mood disorders: Relationships with behavioral inhibition and depression.
Journal of Anxiety Disorders, 25 (2011), pp. 615-621
[Rotge et al., 2011]
J. Rotge, D. Grabot, B. Aouizerate, A. Pélissolo, J. Lépine, J. Tignol.
Childhood history of behavioral inhibition and comorbidity status in 256 adults with social phobia.
Journal of Affective Disorders, 129 (2011), pp. 338-341
[Rubin and Asendorpf, 1993]
K.H. Rubin, J. Asendorpf.
Social withdrawal, inhibition, and shyness in childhood: Conceptual and definitional issues.
Social withdrawal, inhibition and shyness in children, pp. 3-17
[Sineiro et al., 2000]
C. Sineiro, P. Juanatey, M. Iglesias, O. Lodeiro.
Problemas socioemocionales y habilidades lingüísticas en preescolares.
Psicothema, 12 (2000), pp. 412-417
[Stelzer and Cervigni, 2011]
F. Stelzer, M. Cervigni.
Desempeño académico y funciones ejecutivas en infancia y adolescencia. Una revisión de la literatura.
Revista de Investigación en Educación, 9 (2011), pp. 148-156
[Windsor et al., 2008]
T. Windsor, K. Anstey, P. Butterworth, B. Rodgers.
Behavioral approach and behavioral inhibition as moderators of the association between negative life events and perceived control in midlife.
Personality and Individual Differences, 44 (2008), pp. 1080-1092
Copyright © 2013. Universidad de Oviedo
Opciones de artículo
Herramientas