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Vol. 31. Núm. 10.
Páginas 618-623 (enero 2003)
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Encuesta sobre las necesidades sentidas por médicos de atención primaria sobre la formación continuada en terapéutica farmacológica
Survey on the needs expressed by primary care doctors for continuing education in drug therapy
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2368
D. Rodrígueza,
Autor para correspondencia
dr@icf.uab.es

Correspondencia: Institut Català de Farmacologia. Passeig Vall d'Hebrón, 119–129. 08035 Barcelona. España
, R. Llopa, M.E. Barcelób, E. Cucurullb, J.A. Vallésb, E. Diogènea, N. Garcíaa, E. Fernándeza, N. Sabatéa, E. Simóc, J. Casadevalla
a Fundació Institut Català de Farmacologia. Barcelona. España
b Institut Català de la Salut. Barcelona. España
c Mutua de Terrassa (Barcelona). España
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Estadísticas
Objetivo

Describir qué aspectos de la formación en terapéutica farmacológica consideran los médicos de atención primaria como más necesarios.

Diseño

Estudio observacional.

Emplazamiento

Los médicos fueron citados en su centro para contestar las encuestas.

Participantes

Participaron médicos de centros de atención primaria a los que habitualmente la Fundación Institut Català de Farmacologia dirige su programa de formación.

Mediciones principales

Se elaboró un cuestionario, diseñado específicamente para recoger la opinión de los médicos sobre la formación continuada en terapéutica farmacológica.

Resultados

La encuesta fue realizada en 21 centros de atención primaria de Barcelona. Respondieron a la encuesta 180 médicos. El 68% de médicos considera que la formación continuada ha de ser útil para mejorar su práctica clínica habitual. Prefieren realizar seminarios periódicos, métodos docentes participativos y consideran que las personas que han de impartir habitualmente la formación han de ser cercanas a la atención primaria. Prefieren una formación dirigida al abordaje terapéutico de los problemas de salud. Con respecto a la información sobre medicamentos, están más interesados en la selección de los mismos y su lugar terapéutico que en temas de regulación o consumo farmacológico. El 66,3% de los encuestados considera que la formación continuada debería ser obligatoria. Casi un 70% considera que la responsabilidad en la elaboración de los programas de formación debería ser compartida por las instituciones sanitarias y los propios profesionales.

Conclusiones

Los médicos de atención primaria están interesados en una formación continuada sobre terapéutica farmacológica de carácter práctico, que dé respuestas a las cuestiones que se le plantean en su actividad clínica habitual.

Palabras clave:
Formación continuada
Atención primaria
Terapéutica farmacológica
Objective

To describe the aspects of continuing education in pharmacological therapeutics considered as most relevant by the primary health care physicians.

Design

Observational study.

Setting

Physicians filled-up the questionnaires during 45 minutes at their primary health care centres.

Participants

Primary health care physicians involved in the Fundation Institut Català de Farmacologia continuing education activities since 1997 were selected.

Main measurements

A specific questionnaire was designed to collect the physicians' opinion on different topics regarding continuing education in pharmacological therapeutics.

Results

180 physicians from 21 primary health care centres answered the questionnaire. 68% of the responding physicians considered that continuing education has to be useful to improve routine clinical practice. Regular seminars and methods stimulating active participation administered by primary health care professionels are preferred. Continuing education in pharmacological therapeutics should be focused to health problems rather than being drug-oriented. They referred being more interested in drug selection issues and in the role of new drug in comparison with the existing alternatives rather than in regulation and drug consumption issues. 66,3% of the responding physicians considered that continuing education in pharmacological therapeutics should be compulsory. Public health authorities and primary health care physicians should share the responsibility in setting-up continuing education in pharmacological therapeutics programs, according to the opinion of almost 70% of the physicians.

Conclusions

Primary health care physicians are interested in continuing education in pharmacological therapeutics as far as it is practical and useful to solve problems of their routine clinical practice.

Key words:
Continuing education
Primary health care
Pharmacological therapeutics
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