Buscar en
Revista Internacional de Andrología
Toda la web
Inicio Revista Internacional de Andrología Creation and validation of a scale of sexuality for adolescents: Scale of Myths ...
Journal Information
Vol. 17. Issue 4.
Pages 123-129 (October - December 2019)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
55
Vol. 17. Issue 4.
Pages 123-129 (October - December 2019)
Original
Creation and validation of a scale of sexuality for adolescents: Scale of Myths about Sexuality
Creación y validación de una escala de sexualidad para adolescentes: Escala de Mitos sobre la Sexualidad
Visits
55
Cristina Guerraa,
Corresponding author
cristina.guerra@uma.es

Corresponding author.
, Francisco Javier del Ríob,c, Francisco Cabellod, Isabel María Moralesa
a Universidad de Málaga, Málaga, Spain
b Departamento de Investigación, Instituto Andaluz de Sexología y Psicología, Málaga, Spain
c Área de Metodología, Departamento de Psicología, Universidad de Cádiz, Cádiz, Spain
d Instituto Andaluz de Sexología y Psicología, Málaga, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (5)
Table 1. Socio-demographic data.
Table 2. Analysis of the items of the initial scale in the pilot sample.
Table 3. Analysis of the items of the final scale in the final sample.
Table 4. Rotated component matrix.
Table 5. Contrast the average scores obtained in the questionnaire on gender and grades of ESO.
Show moreShow less
Additional material (1)
Abstract
Introduction

In recent decades western countries have become more open about sexuality and sexual relations, and adolescents get information about these issues mainly through the internet, TV and social networks. Often such information is incomplete, wrong or even contradicts itself. What favors them to develop myths, false beliefs and/or negative attitudes about sexuality, love, equality in relationships, or Sexually Transmitted Infections. At the same time, the presence of myths favors double standards, sexism, and a negative attitude toward toward personal, partner and/or social sexuality.

Objectives

To create a scale for evaluating the permanence of myths about sexuality in adolescents, and to analyze the structural reliability and validity of this scale.

Method

The sample was formed by a pilot group (n=216) and a final group (n=661), both with adolescents from high schools in the province of Malaga, obtained by non-probability cluster sampling. The first 69 initial items were given to the pilot sample to determine the final questions making up the “Escala de Mitos sobre la Sexualidad”.

Result

All final items have an item-total correlation over 0.29. A final questionnaire was obtained of 27 items, grouped into 6 components. The Cronbach's alpha coefficient indicated a high internal consistency of the test (0.881). Moreover, it confirms a significant difference between the sexes and between grades (cohorts).

Conclusion

The Scale has appropriate parameters for use in sex education and research. The use of this scale would help to discover adherence to the myths of adolescents, in order to eliminate them and build a solid, free and personal concept of sexuality.

Keywords:
Adolescents
Sexual myths
Sexuality
Sex education
Nursing
Sexual knowledge
Education for health
Resumen
Introducción

En las últimas décadas se ha producido una apertura respecto a la sexualidad y las relaciones sexuales en los países occidentales. Esto ha propiciado que los adolescentes obtengan información sobre estos temas principalmente en Internet, la televisión y las redes sociales. A menudo, esta información es incompleta, no es verídica o incluso puede llegar a ser contradictoria, lo que favorece que desarrollen mitos, creencias falsas o actitudes negativas sobre la sexualidad, el amor, la igualdad en las relaciones o las infecciones de transmisión sexual. Al mismo tiempo, la existencia de mitos favorece el doble rasero, el sexismo y una actitud negativa hacia la sexualidad personal, la de la pareja o la social.

Objetivos

Crear una escala para evaluar la existencia de mitos sobre sexualidad en adolescentes y analizar la fiabilidad y la validez estructural de esta escala.

Método

La muestra estuvo formada por un grupo piloto (n=216) y otro final (n=661), ambos con adolescentes de institutos de la provincia de Málaga, obtenidos mediante muestreo por conglomerados no probabilísticos. Se pasaron los 69 ítems iniciales a la muestra piloto para establecer aquellos enunciados finales que compondrían la Escala de Mitos sobre la Sexualidad.

Resultado

Todos los ítems finales tienen una correlación ítem-total superior a 0,29. Se obtuvo un cuestionario final de 27 ítems, agrupados en 6 componentes. El coeficiente alfa de Cronbach indicó una elevada coherencia interna de la prueba (0,881). Además, se confirmó una diferencia importante entre sexos y entre los cursos académicos (cohortes).

Conclusión

La Escala de Mitos sobre la Sexualidad presenta parámetros adecuados para ser utilizada en educación sexual y en investigación. El uso de esta escala ayudaría a descubrir la adhesión a los mitos de los adolescentes, para eliminarlos y construir un concepto de sexualidad sólido, libre y personal.

Palabras clave:
Adolescentes
Mitos sexuales
Sexualidad
Educación sexual
Enfermería
Conocimientos sexuales
Educación para la salud

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Internacional de Andrología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
Supplemental materials
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos