Buscar en
Rehabilitación
Toda la web
Inicio Rehabilitación Comunicación vocal y no vocal en la parálisis cerebral infantil
Journal Information
Vol. 35. Issue 2.
Pages 114-120 (January 2001)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 35. Issue 2.
Pages 114-120 (January 2001)
Comunicación vocal y no vocal en la parálisis cerebral infantil
Oral and non-oral communication in child cerebral palsy
Visits
28973
C. Serrano Martín*, S. Santos del Riego
Servicio de Rehabilitación y Medicina Física, Hospital La Paz. Madrid.
This item has received
Article information
Resumen

Los niños con parálisis cerebral infantil además de las alteraciones en el tono muscular, la postura y el movimiento, presentan trastornos asociados: visuales, auditivos, cognitivos, emocionales y del lenguaje. Estos últimos son especialmente importantes porque limitan ampliamente la capacidad comunicativa del niño, sobre todo si se tiene en cuenta la importancia de la comunicación verbal en la sociedad actual. Todo ello hace que la conexión de estos niños con el mundo exterior sea escasa y, en definitiva, que el riesgo de minusvalía social sea bastante elevado.

El tratamiento debe tener en cuenta al niño en su totalidad. Es necesaria una estrecha colaboración entre todos los profesionales que forman parte del equipo. Dentro de éstos, el logopeda debe ayudar a que el lenguaje y el habla del niño se aproximen lo más posible a patrones normales de expresión y comprensión.

En los casos en que, a pesar del tratamiento logopédico, la capacidad de hablar del niño no le permita relacionarse eficazmente con los demás, se puede plantear el aprendizaje de un Sistema Alternativo de Comunicación. Sus características y soporte técnico dependerán de las posibilidades motoras y del nivel de comprensión del niño. El objetivo principal de estos sistemas es, por tanto, proporcionar al niño la habilidad para expresar necesidades, pensamientos y sentimientos.

Palabras clave:
Comunicación
Logopedia
Lenguaje
Sistema Alternativo de Comunicación
Parálisis Cerebral Infantil
Summary

In addition to alterations in the muscle tone, posture and movement, children with child cerebral palsy (CCP) present associated disorders: visual, auditory, cognitive, emotional and language. The latter ones are especially important because they widely limit the communication capacity of the child, above all, if the importance of verbal communication in the present day society is taken into account. All this greatly limits the connection of these children with the outer world and, finally, the risk of social disability is quite high.

The treatment should consider the child as a whole. A close collaboration between the professionals that form the team is necessary. Within these, the logopedist should help make the child’s language and speech approach the normal patterns of expression and understanding as much as possible.

In those cases in which, in spite of the lodopedic treatment, the child’s speech capacity does not allow him or her to relate with others in an efficacious way, using an Alternative System of Communication (ASC) for learning should be taken into consideration. Its characteristics and technical support will depend on the motor possibilities and level of understanding of the child. Thus, the principal objective of these systems is to provide the child with the capacity to express needs, thoughts and feelings.

Key words:
Communication
Logopedy
Language
Alternative System of Communication
Children with Cerebral Palsy

Article

These are the options to access the full texts of the publication Rehabilitación
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Rehabilitación

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos