Buscar en
Journal of Healthcare Quality Research
Toda la web
Inicio Journal of Healthcare Quality Research Diseño y validación del cuestionario SAREHA para evaluar la satisfacción de l...
Journal Information
Vol. 35. Issue 2.
Pages 73-78 (March - April 2020)
Share
Share
Download PDF
More article options
ePub
Visits
4
Vol. 35. Issue 2.
Pages 73-78 (March - April 2020)
Original
DOI: 10.1016/j.jhqr.2020.03.003
Diseño y validación del cuestionario SAREHA para evaluar la satisfacción de los pacientes en un Servicio de Rehabilitación
Design and validation of SAHERA questionnaire to assess patient satisfaction in a Rehabilitation Service
Visits
...
J. Nieto-Blascoa,
Corresponding author
javier_nieto_blasco@hotmail.com

Autor para correspondencia.
, J.L. Mendoza-Garcíab, M.V. Vicente-Blancoa, A.B. Calvo-Veraa, L. Lobato-Benitoa, F.J. Rubio-Gilc
a Servicio de Medicina Física y Rehabilitación, Complejo Asistencial Universitario de Salamanca, Salamanca, España
b Servicio de Medicina Preventiva, Hospital Universitario del Vinalopó, Alicante, España
c Unidad de Calidad, Complejo Asistencial Universitario de Salamanca, Salamanca, España
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (3)
Tabla 1. Características de los pacientes que cumplimentaron la encuesta del Servicio de Rehabilitación durante los años 2016-2017
Tabla 2. Relación de las dimensiones con los ítems
Tabla 3. Índice de fiabilidad de las dimensiones de la encuesta
Show moreShow less
Additional material (1)
Resumen

El desarrollo de un cuestionario que mida la satisfacción del usuario en el ámbito de la Rehabilitación es un elemento clave para medir el éxito alcanzado y poder establecer acciones de mejora de la calidad asistencial.

Objetivo

Diseñar y validar un cuestionario para valorar la satisfacción de la atención recibida en un Servicio de Rehabilitación.

Material y métodos

Estudio transversal, realizado en el Servicio de Rehabilitación del Complejo Asistencial Universitario de Salamanca (CAUSA). Se diseñó y elaboró un cuestionario por parte de expertos mediante la técnica Delphi, y para la validez facial se realizó un pilotaje mediante grupos focales (médicos, personal de enfermería, fisioterapeutas, terapeutas ocupacionales y pacientes). Se evaluó la fiabilidad (coeficiente de correlación intraclase) y consistencia interna (alfa de Cronbach). En una segunda etapa fue cumplimentado por 207 pacientes. El cuestionario consta de 24 ítems que evalúan 4 dimensiones: atención/relación, información/trato, infraestructura y valoración general.

Resultados

En la primera etapa el cuestionario obtuvo un coeficiente alfa de Cronbach y coeficiente de correlación intraclase mayor de 0,8 mediante prueba piloto a un total de 40 pacientes. En una segunda etapa el cuestionario fue cumplimentado por 207 pacientes, con una edad media de 58 años (DE ±16). La escala mostró una buena consistencia interna en su versión final (alfa de Cronbach de 0,82) y una adecuada estabilidad (correlación intraclase de 0,8).

Conclusiones

Los datos obtenidos en el estudio muestran que el cuestionario diseñado tiene alta fiabilidad y validez, y por tanto es una herramienta válida y fiable para medir la satisfacción de la atención recibida por los pacientes en los Servicios de Rehabilitación.

Palabras clave:
Satisfacción del paciente
Calidad de la atención de salud
Encuestas y cuestionarios
Estudios de validación como asunto
Servicios de Rehabilitación
Abstract

The development of a questionnaire that measures user satisfaction in the area of Rehabilitation is essential in order to measure the success achieved and to be able to introduce actions to improve health care.

Objective

To design and validate a questionnaire to assess the satisfaction of the care received in a Rehabilitation Department.

Material and methods

A cross-sectional study was carried out in the Rehabilitation Department of the Complejo Asistencial Universitario de Salamanca (CAUSA). A questionnaire was designed and prepared by experts using the Delphi technique. For the face validity, a pilot study was used using focal groups (doctors, nursing staff, physiotherapists, occupational therapists, and patients). An evaluation was made of the reliability (intraclass correlation coefficient) and internal consistency (Cronbach alpha). In a second stage, it was completed by 207 patients. The questionnaire consisted of 24 items that evaluated 4 dimensions: care/relationship, information/treatment, infrastructure, and general evaluation.

Results

A Cronbach alpha and intraclass correlation of greater than 0.8 was obtained in the first stage using a pilot test on 40 patients with a mean age of 58 years (SD ±16). The scale showed a good internal consistency in its final version (Cronbach alpha of 0.82) and an adequate stability (intraclass correlation of 0.8).

Conclusions

The data obtained in the study showed that the designed questionnaire had a reliability of validity. And for this reason, it would be a valid and reliable tool for measuring the satisfaction of the care received by patients in Rehabilitation Departments.

Keywords:
Patient satisfaction
Quality health care
Surveys and questionnaires
Validation studies as a subject
Rehabilitation Departments

Article

These are the options to access the full texts of the publication Journal of Healthcare Quality Research
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Journal of Healthcare Quality Research

Comprar
Comprar acceso al artículo

Comprando el artículo el PDF del mismo podrá ser descargado

Precio 22,50 €

Comprar ahora
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
Supplemental materials
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos

es en pt
Política de cookies Cookies policy Política de cookies
Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar nuestros servicios y mostrarle publicidad relacionada con sus preferencias mediante el análisis de sus hábitos de navegación. Si continua navegando, consideramos que acepta su uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información aquí. To improve our services and products, we use "cookies" (own or third parties authorized) to show advertising related to client preferences through the analyses of navigation customer behavior. Continuing navigation will be considered as acceptance of this use. You can change the settings or obtain more information by clicking here. Utilizamos cookies próprios e de terceiros para melhorar nossos serviços e mostrar publicidade relacionada às suas preferências, analisando seus hábitos de navegação. Se continuar a navegar, consideramos que aceita o seu uso. Você pode alterar a configuração ou obter mais informações aqui.