Buscar en
Revista Española de Geriatría y Gerontología
Toda la web
Inicio Revista Española de Geriatría y Gerontología Referencia cohesiva en el lenguaje narrativo y memoria operativa en la vejez
Información de la revista
Vol. 37. Núm. 3.
Páginas 155-161 (Enero 2002)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 37. Núm. 3.
Páginas 155-161 (Enero 2002)
Acceso a texto completo
Referencia cohesiva en el lenguaje narrativo y memoria operativa en la vejez
Cohesive reference in narrative discourse and working memory in the aged
Visitas
6395
A.X. Pereiro Rozas*, O. Juncos Rabadán**,
Autor para correspondencia
pejuncos@usc.es

Correspondencia: Departamento de Psicoloxía Evolutiva e da Educación. Facultade de Psicoloxía. Universidade de Santiago de Compostela. Campo Sur. 17706 Santiago de Compostela (La Coruña)
* Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad de Almería
** Departamento de Psicoloxía Evolutiva e da Educación. Facultade de Psicoloxía. Universidade de Santiago de Compostela
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Resumen
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Resumen
Introducción

La referencia es un mecanismo lingüístico fundamental para la transmisión de un discurso claro y coherente. En este artículo nos proponemos examinar el funcionamiento de la referencia cohesiva en el discurso narrativo y su relación con la memoria operativa en 80 sujetos sanos con bajos niveles académicos (menos de 9 años de educación formal) y con edades que oscilan entre los 40 y los 91 años (divididos en cuatro grupos: 40-50; 51-60; 61-70; y 71-91).

Material y Métodos

El discurso narrativo fue provocado por medio de tres láminas que contenían seis viñetas conectadas espacio, temporal y causalmente, y en las que se representaban gráficamente tres historias convencionales. Se evaluó la capacidad para establecer y mantener vínculos referenciales en las historias contadas por los sujetos ante estas representaciones pictóricas y se estudió su correlación con el rendimiento cognitivo observado en dos tareas de memoria operativa.

Resultados

El análisis ANOVA (edad) y de Correlaciones Canónicas entre las variables narrativas y cognitivas indicaron, respectivamente, que los sujetos a partir de los 50 años presentan dificultades crecientes para establecer y mantener de modo claro la referencia y sugieren que podrían estar relacionadas con alteraciones en la memoria operativa.

Conclusiones

Se concluye que los ancianos parecen tener dificultades para organizar la información referencial que pueden estar relacionados con déficits en el funcionamiento de la memoria operativa.

Palabras clave:
Vejez
Lenguaje
Cognición
Memoria operativa
Narraciones
Summary
Introduction

Reference is a fundamental linguistic mechanism to transit a clear and coherent discourse. In this article, we aim to study the functioning of cohesive reference in narrative discourse and its relationship with the working memory in 80 healthy subjects with low education levels (less than 9 years of formal education) whose ages ranged from 40 to 91 years (divided into four groups: 40-50; 51-60; 61-70; and 71-91).

Material and Methods

Narrative discourse was elicited by three pictures that contained six cartoons connected in space, time and causally, in which three conventional stories were graphically represented. Ability to establish and maintain cohesive reference links in the stories told by the subjects in regards to these pictorial representations was evaluated. Their correlation with the cognitive performance observed in two working memory tasks was studied.

Results

The ANOVA analysis (age) and canonical correlations between narrative and cognitive variables indicated, respectively, that subjects older than 50 years present growing difficulties to clearly establish and maintain the reference and they suggest that these differences are related with working memory impairment.

Conclusion

It is concluded that the elderly seem to have difficulties to organize the referential information that can be related with deficits in the working memory functioning.

Key words:
Elderly
Discourse
Cognition
Working memory
Narrative
El Texto completo está disponible en PDF
Bibliografía
[1.]
Levelt WJM.
Speaking: From Intention to Articulation.
[2.]
R.S. Tomlin, L. Forrest, M.M. Pu, M.H. Kim.
Discourse semantics.
Discourse as Structure and Process, pp. p63-p111
[3.]
H.J. Kahn, D. Cordon.
Qualitative differences in working memory and discourse comprehension in normal aging.
Narrative Discourse in Neurologically Impaired and Normal Aging Adults, pp. p104-p114
[4.]
D. Morrow, V.O. Leirer, P. Altieri.
Aging, expertise, and narrative processing.
Psychol Aging, 7 (1992), pp. 376-388
[5.]
O. Juncos.
Narrative speech in the elderly: Effects of age and education on telling stories.
Int J Behav Develop, 19 (1996), pp. 669-685
[6.]
O. Juncos, A.X. Pereiro.
Discurso narrativo.
compilador. Lenguaje y envejecimiento. Bases para la intervención, pp. p47-p72
[7.]
G. Cohen.
Language comprehension in old age.
Cog Psychol, 11 (1979), pp. 412-429
[8.]
S. Drummond, J. Dancer, B. Pierce.
Language production in younger and older adults.
Percept Mot Skills, 82 (1996), pp. 578
[9.]
C. Mackenzie.
Adult spoken discourse: The infl uences of age and education.
Int J Lang Commun Disord, 35 (2000), pp. 269-285
[10.]
D. Morrow, P. Altieri, V. Leirer.
Aging, narrative organization, presentation mode, and referent choice strategies.
Exper Aging Res, 18 (1992), pp. 75-84
[11.]
M.W. Pratt, C. Boyes, S. Robins, J. Manchester.
Telling tales: Aging, working memory, and the narrative cohesion of story retellings.
Develop Psychol, 25 (1989), pp. 628-635
[12.]
B.B. Shadden.
Discourse behaviors in older adults.
Sem Speech Lang, 18 (1997), pp. 143-156
[13.]
H.K. Ulatowska, M.P. Cannito, M.M. Hayashi, S.G. Fleming.
Language abilities in the elderly.
The Aging Brain: Communication in the Elderly, pp. p125-p139
[14.]
G. Glosser, T. Deser.
A comparison of changes in macrolinguistic and microlinguistic aspects of discourse production in normal aging.
J Gerontol Ser B-Psychol Sci, 47 (1992), pp. 266-272
[15.]
G. Glosser, T. Deser.
Patterns of discourse production among neurological patients with fluent language disorders.
Brain Lang, 40 (1990), pp. 67-88
[16.]
M.A.K. Halliday, R. Hasan.
Cohesion in English.
[17.]
M.A. Gernsbacher.
Coherence cues mapping during comprehension.
Processing Interclausal Relationships. Studies in the Production and Comprehension of Text, pp. p3-p21
[18.]
P.N. Jonhson-Laird.
Mental Models: Towards a Cognitive Science of Language, Inference, and Consciousness.
[19.]
P.A. Carpenter, A. Miyake, M.A. Just.
Working memory constraints in comprehension. Evidence from individual differences, aphasia, and aging.
Handbook of Psycholingüistics, pp. p1075-p1122
[20.]
L.L. Light, J.L. Capps.
Comprehension of pronouns in young and older adults.
Develop Psychol, 22 (1986), pp. 580-585
[21.]
L.L. Light, P.A. Anderson.
Working-memory capacity, age, and memory for discourse.
J Gerontol, 40 (1985), pp. 737-747
[22.]
T.A. Salthouse.
The aging of working memory.
Neuropsychology, 8 (1994), pp. 535-543
[23.]
M.R. Elosúa, F. Rato, M.T. Lechuga.
Efectos de la edad en dos tareas de amplitud diferentes.
Ann Psychol, 14 (1998), pp. 157-168
[24.]
M.R. Elosúa, M.T. Lechuga.
Diferencias relacionadas con la edad en el funcionamiento de la memoria operativa.
Cognitiva, 11 (1999), pp. 109-125
[25.]
R. Schank, R. Abelson.
Scripts, Plans, Goals, and Understanding: An Enquiry into Human Knowledge Structures.
[26.]
D. Morrow, E.A.L. Stine-Morrow, V.O. Leirer, J.M. Andrassy, J. Kahn.
The role of reader age and focus of attention in creating situation models from narratives.
J Gerontol Ser B-Psychol Sci, 52 (1997), pp. 73-80
[27.]
I. Pollack, L. Johnson, P. Knaft.
Running memory span.
J Exp Psychol, 57 (1959), pp. 137-146
[28.]
J. Grégoire, M. van der Linden.
Effect of age on forward and backward digit spans.
Aging Neuropsychol Cogn, 4 (1997), pp. 140-149
[29.]
P. Zimmermann, B. Fimm.
Testbattere zur aufmerksamkeitsprüfung (TAP) (adaptación española de Vendrell JM, Renom M, Velázquez A).
[30.]
D. Wechsler.
WAIS. Escala de Inteligencia de Wechsler para Adultos.
[31.]
B. MacWhinney.
The Childes Project.
[32.]
M. Sliwinski, H. Buschke.
Cross-sectional and longitudinal relationships among age, cognition, and processing speed.
Psychol Aging, 14 (1999), pp. 18-33
[33.]
H. Takagi.
Cognitive aging: Expertise and fluid intelligence.
Disert Abs Int B Sci Engin, 58 (1997), pp. 2713
[34.]
M. Van der Linden, S. Brédart, A. Beerten.
Age-related differences in updating working memory.
Brit J Psychol, 85 (1994), pp. 145-152
[35.]
A. Ardila, F. Ostroski-Solis, M. Roselli, C. Gómez.
Age-related cognitive decline during normal aging: The complex effect of education.
Arch Clin Neuropsychol, 15 (2000), pp. 495-513
[36.]
E. Capitani, R. Barbarotto, M. Laicana.
Does education influence age-related cognitive decline?.
A further inquiry Develop Neuropsychol, 12 (1996), pp. 231-240
Copyright © 2002. Sociedad Española de Geriatría y Gerontología
Opciones de artículo
Herramientas
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos

Quizás le interese:
10.1016/j.regg.2024.101488
No mostrar más