Buscar en
Psychosocial Intervention
Toda la web
Inicio Psychosocial Intervention Familia, Profesorado e Iguales: Claves para el Apoyo a las Víctimas de Acoso Es...
Información de la revista
Vol. 20. Núm. 2.
Páginas 183-192 (Agosto 2011)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 20. Núm. 2.
Páginas 183-192 (Agosto 2011)
Open Access
Familia, Profesorado e Iguales: Claves para el Apoyo a las Víctimas de Acoso Escolar
Family, Teachers, and Peers: Keys for Supporting Victims of Bullying
Visitas
4242
María Jesús Cava
Autor para correspondencia
Maria.J.Cava@uv.es

Departamento de Psicología Social. Facultad de Psicología. Universidad de Valencia. Avda. Blasco Ibañez, 21. 46010. Valencia. Spain.
Universidad de Valencia, Spain
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen

El objetivo del presente estudio fue analizar las diferencias en ajuste psicológico en víctimas de acoso escolar en función de la calidad de sus relaciones con padres, profesores e iguales. En concreto, se compararon cuatro indicadores de ajuste psicológico (autoestima, ánimo depresivo, soledad y percepción de estrés) en víctimas con buena o mala comunicación con la madre, buena o mala comunicación con el padre, alta o baja percepción de ayuda del profesor, y alta o baja identificación con su grupo de iguales. La muestra inicial estuvo compuesta por 1795 adolescentes, entre 11 y 18 años (M=14.2, DT=1.68). Los resultados indicaron que las víctimas que mantenían mejores relaciones sociales con sus padres, profesores e iguales, mostraban mejor ajuste psicológico que las víctimas con peor calidad en estas relaciones. Estos resultados son comentados, así como también sus implicaciones en el desarrollo de programas de intervención en violencia escolar.

Palabras clave:
acoso escolar
adolescencia
apoyo social
intervención
Abstract

The aim of the current study was to analyse the differences in psychological adjustment in victims of bullying as a function of the quality of their relationships with parents, teachers, and peers. More specifically, it was compared four psychological adjustment indicators (self-esteem, depressive mood, loneliness, and stress perception) in victims with good or bad communication with his/her mother, good or bad communication with his/her father, high or low perception of teacher's help, and high or low identification with their peer group. The initial sample was composed of 1795 adolescents aged from 11 to 18 years old (M=14.2, SD=1.68). Results indicated better psychological adjustment in victims with better relationships with their parents, teachers, and peers than in victims with worse quality relationships. These results are discussed, and their implications in the development of intervention programmes on school violence are pointed out.

Keywords:
adolescence
bullying
intervention
social support
El Texto completo está disponible en PDF
Referencias
[Alvárez-García et al., 2007]
D. Alvárez-García, L. Alvárez, J.C. Nuñez.
Aprende a resolver conflictos: Programa para mejorar la convivencia escolar.
CEPE, (2007),
[Archer and Coyne, 2005]
J. Archer, S.M. Coyne.
An integrated review of indirect, relational, and social agresión.
Personality and Social Psychology Review, 9 (2005), pp. 212-230
[Avilés, 2006]
J.M. Avilés.
Bullying: el maltrato entre iguales Agresores, víctimas y testigos en la escuela..
Amarú, (2006),
[Avilés, 2009]
J.M. Avilés.
Victimización percibida y bullying Factores diferenciales entre víctimas.
Boletín de Psicología, 95 (2009), pp. 7-28
[Baños and Guillén, 2000]
R.M. Baños, V. Guillén.
Psychometrics characteristics in normal and social phobic samples for a Spanish version of de Rosenberg Self-Esteem Scale.
Psychological Reports, 87 (2000), pp. 269-274
[Barnes and Olson, 1982]
H.L. Barnes, D.H. Olson.
Parent-adolescent communication scale.
Family inventories: Inventories used in a national survey of families across the family life cycle, pp. 33-48
[Boqué, 2002]
M.C. Boqué.
Guía de mediación escolar.
Octaedro, (2002),
[Borges et al., 2008]
A. Borges, P. Prieto, G. Ricchetti, C. Hernández, E. Rodríguez.
Validación cruzada de la factorización del test UCLA de soledad.
Psicothema, 20 (2008), pp. 924-927
[Cairns et al., 1989]
R.B. Cairns, B.D. Cairns, H.J. Neckerman, L.L. Ferguson, J.L. Gariépy.
Growth and aggression: Childhood to early adolescence.
Developmental Psychology, 25 (1989), pp. 320-330
[Card et al., 2008]
N.A. Card, B.D. Stucky, G.M. Sawalani, T.D. Little.
Direct and indirect aggression during childhood and adolescence: A meta-analytic review of gender differences, intercorrelations, and relations to maladjustment.
Child Development, 79 (2008), pp. 1185-1229
[Caruana, 2005]
A. Caruana.
Programa de educación emocional para la prevención de la violencia.
Conselleria de Cultura, Educació i Esport, (2005),
[Cava, 2009]
M.J. Cava.
La utilidad de la mediación como estrategia de resolución y prevención de conflictos en el ámbito escolar.
Informació Psicològica, 95 (2009), pp. 15-26
[Cava and Musitu, 1999]
M.J. Cava, G. Musitu.
Evaluación de un programa de intervención para la potenciación de la autoestima.
Intervención Psicosocial, 8 (1999), pp. 369-383
[Cava and Musitu, 2000]
M.J. Cava, G. Musitu.
La potenciación de la autoestima en la escuela.
Paidós, (2000),
[Cava and Musitu, 2002]
M.J. Cava, G. Musitu.
La convivencia en la escuela.
Paidós, (2002),
[Cava et al., 2011]
M.J. Cava, S. Buelga, G. Musitu, H. Herrero.
Estructura factorial de la escala de identificación grupal de Tarrant.
Psicothema, 23 (2011), pp. 330-335
[Cava et al., 2010]
M.J. Cava, S. Buelga, G. Musitu, S. Murgui.
Violencia escolar entre adolescentes y sus implicaciones en el ajuste psicosocial: un estudio longitudinal.
Revista de Psicodidáctica, 15 (2010), pp. 21-34
[Cava et al., 2007]
M.J. Cava, G. Musitu, S. Murgui.
Individual and social risk factors related to overt victimization in a sample of Spanish adolescents.
Psychological Reports, 101 (2007), pp. 275-290
[Cava et al., 2000]
M.J. Cava, G. Musitu, A. Vera.
Efectos directos eindirectos de la autoestima en el ánimo depresivo.
Revista Mexicana de Psicología, 17 (2000), pp. 151-161
[Cava et al., 2010]
M.J. Cava, G. Musitu, S. Buelga, S. Murgui.
The relationships of family and classroom environments with peer relational victimization: An analyisis of their gender differences.
The Spanish Journal of Psychology, 13 (2010), pp. 156-165
[Cerezo, 2001]
F. Cerezo.
La violencia en las aulas.
Pirámide, (2001),
[Cerezo and Calvo, 2011]
F. Cerezo, A. Calvo.
Programa CIP: Intervención psicoeducativa y tratamiento diferenciado del bullying: Concienciar Informar y Prevenir..
Pirámide, (2011),
[Cohen et al., 1983]
S. Cohen, T. Kamarck, R. Mermelstein.
A global measure of perceived stress.
Journal of Health and Social Behavior, 24 (1983), pp. 385-396
[Coleman and Byrd, 2003]
P.K. Coleman, C.P. Byrd.
Interpersonal correlates of peer victimization among young adolescents.
Journal of Youth and Adolescence, 32 (2003), pp. 301-314
[Cook et al., 2010]
C.R. Cook, K.R. Williams, N. Guerra, T. Kim, S. Sadek.
Predictors of bullying and victimization in childhood and adolescence: Ameta analytic investigation.
School Psychology Quarterly, 25 (2010), pp. 65-83
[Crick and Bigbee, 1998]
N.R. Crick, M.A. Bigbee.
Relational and overt forms of peer victimization: A multi-informant approach.
Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66 (1998), pp. 337-347
[Crick and Grotpeter, 1995]
N.R. Crick, J.K. Grotpeter.
Relational aggression, gender and social-psychological adjustment.
Child Development, 66 (1995), pp. 710-722
[Crick and Grotpeter, 1996]
N.R. Crick, J.K. Grotpeter.
Children's treatment by peers: Victims of relational and overt aggression.
Development and Psychopathology, 8 (1996), pp. 367-380
[Defensor del Pueblo-UNICEF, 2000]
Defensor del Pueblo-UNICEF.
Informe sobre violencia escolar: El maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria.
Publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo, (2000),
[Defensor del Pueblo-UNICEF, 2007]
Defensor del Pueblo-UNICEF.
Violencia escolar: El maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria 1999-2006. Nuevo estudio y actualización del informe 2000.
Publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo, (2007),
[Del Barrio et al., 2008]
C. Del Barrio, E. Martín, I. Montero, H. Gutiérrez, A. Barrios, M.J. De Dios.
Bullying and social exclusion in Spanish secondary school: National trends from 1999 to 2006.
International Journal of Clinical and Health Psychology, 8 (2008), pp. 657-677
[Díaz-Aguado, 2006]
M.J. Díaz-Aguado.
Del acoso escolar a la cooperación en las aulas.
Pearson Educación, (2006),
[Díaz-Aguado,. et al., 2004]
M.J. Díaz-Aguado, R. Martínez, G. Martín.
Prevención de la violencia y lucha contra la exclusión desde la adolescencia.
Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, INJUVE, (2004),
[Ellonen et al., 2008]
N. Ellonen, J. Kääriäinen, V. Autio.
Adolescent depression and school social support: A multilevel analysis of a Finnish sample.
Journal of Community Psychology, 36 (2008), pp. 552-567
[Estévez et al., 2009]
E. Estévez, N. Emler, C. Wood.
Violent offending: An analysis of family, school and community risk factors.
Delinquency: Causes, Reduction and Prevention, pp. 275-302
[Estévez et al., 2008]
E. Estévez, S. Murgui, G. Musitu.
Psychosocial adjustment in aggressors, pure victims and aggressive victims at school.
European Journal of Education and Psychology, 1 (2008), pp. 33-44
[Estevez et al., 2007]
E. Estevez, S. Murgui, D. Moreno, G. Musitu.
Estilos de comunicación familiar, actitud hacia la autoridad institucional y conducta violenta del adolescente en la escuela.
Psicothema, 19 (2007), pp. 108-113
[Expósito and Moya, 1993]
F. Expósito, M. Moya.
Validación de la UCLA loneliness scale en una muestra española.
Dimensiones psicosociales de la educación y de la comunicación, pp. 355-364
[Fernández et al., 2002]
I. Fernández, E. Villaoslada, S. Funes.
Conflicto en el centro escolar. El modelo de alumno ayudante como estrategia de intervención educativa.
La catarata, (2002),
[Fernández-Ballesteros and Sierra, 1989]
R. Fernández-Ballesteros, B. Sierra.
Escalas de Clima Social FES, WES, CIES y CES.
TEA, (1989),
[Fox and Boulton, 2006]
C.L. Fox, M.J. Boulton.
Frienship as a moderator of the relationship between social skills problems and peer victimization.
Aggressive Behavior, 32 (2006), pp. 110-121
[Fraser and Fisher, 1983]
B.J. Fraser, D.L. Fisher.
Use of actual and preferred Classroom Environment Scales in person-environment fit research.
Journal of Educational Psychology, 75 (1983), pp. 303-313
[Gini, 2006]
G. Gini.
Bullying as a social process: The role of group membership in students’ perception of inter-group aggression at school.
Journal of School Psychology, 44 (2006), pp. 51-65
[Gracia et al., 2002]
E. Gracia, J. Herrero, G. Musitu.
Evaluación de recursos y estresores psicosociales en la comunidad.
Síntesis, (2002),
[Hodges and Perry, 1999]
E.V. Hodges, D.G. Perry.
Personal and interpersonal antecedents and consequences of victimization by peers.
Journal of Personality and Social Psychology, 76 (1999), pp. 677-685
[Leung et al., 2010]
G. Leung, K.C. Yeung, D. Wong.
Academic stressors and anxiety in children: the role of paternal support.
Journal of child family studies, 19 (2010), pp. 90-100
[Marini et al., 2006]
Z.A. Marini, A.V. Dane, S.L. Bosack, YLC-CURA.
Direct and indirect bully-victims: differential psychosocial risk factors associated with adolescents involved in bullying and victimization.
Aggressive Behavior, 32 (2006), pp. 551-569
[Martin and Huebner, 2007]
K.M. Martin, E.S. Huebner.
Peer victimization and prosocial experiences and emotional well-being of middle school students.
Psychology in the Schools, 44 (2007), pp. 199-208
[Meadows et al., 2006]
S.O. Meadows, J.S. Brown, G.H. Elder.
Depressive symptoms, stress, and support: gendered trajectories from adolescence to young adulthood.
Journal of Youth and Adolescence, 35 (2006), pp. 93-103
[Monjas and Avilés, 2006]
M.I. Monjas, J.M. Avilés.
Programa de sensibilización contra el maltrato entre iguales.
Consejería de Educación de la Junta de Castilla y León, (2006),
[Moos and Trickett, 1973]
R.H. Moos, E.J. Trickett.
Classroom Environment Scale manual.
Consulting Psychologist Press, (1973),
[Musitu and Cava, 2003]
G. Musitu, M.J. Cava.
El rol del apoyo social en el ajuste de los adolescentes.
Intervención Psicosocial, 12 (2003), pp. 179-192
[Musitu et al., 2001]
G. Musitu, S. Buelga, M. Lila, M.J. Cava.
Familia y adolescencia.
Síntesis, (2001),
[Mynard and Joseph, 2000]
H. Mynard, S. Joseph.
Development of the multidimensional peer-victimization scale.
Aggressive Behavior, 26 (2000), pp. 169-178
[Olweus, 1983]
D. Olweus.
Low school achievement and aggressive behaviour in adolescent boys.
Human Development. An interactional perspective, pp. 353-365
[Olweus, 1993]
D. Olweus.
Bullying at school: What we know and what we can do.
Blackwell., (1993),
[Ortega, 1998]
R. Ortega.
La convivencia escolar: qué es y cómo abordarla.
Junta de Andalucía. Consejería de Educación y Ciencia, (1998),
[Ortega, 2003]
R. Ortega.
Violencia escolar. Estrategias de intervención.
Grao, (2003),
[Ortega and Del Rey, 2004]
R. Ortega, R. Del Rey.
Construir la convivencia.
EDEBE, (2004),
[Pons and Buelga, 2011]
J. Pons, S. Buelga.
Factores asociados al consumo juvenil de alcohol: Una revisión desde una perspectiva psicosocial y ecológica.
Psychosocial Intervention, 20 (2011), pp. 75-94
[Povedano et al., 2011]
A. Povedano, L.B. Hendry, M.J. Ramos, R. Varela.
Victimización escolar: Clima familiar, autoestima y satisfacción con la vida desde una perspectiva de género.
Psychosocial Intervention, 20 (2011), pp. 5-12
[Putallaz et al., 2007]
M. Putallaz, C. Grimes, J. Kristen, J. Kupersmidt, J. Coie, K. Dearing.
Overt and relational aggression and victimization: Multiple perspectives within the school.
Journal of School Psychology, 45 (2007), pp. 523-547
[Radloff, 1977]
L. Radloff.
The CES-D Scale: A self report depression scale for research in the general population.
Applied Psychological Measurement, 1 (1977), pp. 385-401
[Ramos-Corpas, 2010a]
Ramos-Corpas, M.J. (2010a). La convivencia en un centro educativo: claves organizativas para su potenciación. Revista Avances en Supersivisón Educativa, vol.12.
[Ramos-Corpas, 2010b]
Ramos-Corpas, M.J. (2010b). Guía didáctica para la formación de mediadores en el IES María-Galiana. Revista R@k–en redes, vol 1 (n°7)
[Remor, 2006]
E. Remor.
Psychometric Properties of a European Spanish Version of the Perceived Stress Scale (PSS).
The Spanish Journal of Psychology, 9 (2006), pp. 86-93
[Rosario et al., 2008]
M. Rosario, S. Salzinger, R.S. Feldman, D.S. Ng-Mak.
Intervening processes between yoths’ exposure to community violence and internalizing symptoms over time: the roles of social support and coping.
American Journal of Community Psychology, 41 (2008), pp. 43-62
[Rosenberg, 1965]
M. Rosenberg.
Society and the adolescent selfimage.
Princeton Univer. Press, (1965),
[Rueger et al., 2010]
S.Y. Rueger, C.K. Malecki, M.K. Demaray.
Relationship between multiple sources of perceived social support and psychological and academic adjustment in early adolescence: Comparisons across gender.
Journal of Youth and Adolescence, 39 (2010), pp. 47-61
[Russell et al., 1980]
D. Russell, L.A. Peplau, C.E. Cutrona.
The revised UCLA loneliness Scale: Concurrent and discriminant validity evidence.
Journal of Personality and Social Psychology, 39 (1980), pp. 472-480
[Salmivalli and Isaacs, 2005]
C. Salmivalli, J. Isaacs.
Prospective relations among victimization, rejection, friendlessness, and children's self- and peer-perceptions.
Child Development, 76 (2005), pp. 1161-1171
[Síndic de Greuges de Cataluña, 2006]
Síndic de Greuges de Cataluña.
Informe extraordinario: Convivència i conflictes als centres educatius, Generalitat de Cataluña, (2006),
[Síndic de Greuges de la Comunitat Valenciana, 2007]
Síndic de Greuges de la Comunitat Valenciana.
Informe especial. La escuela: Espacio de convivencia y conflictos, Generalitat Valenciana, (2007),
[Smith, 2004]
P.K. Smith.
Bullying: recent developments.
Child and Adolescent Mental Health, 9 (2004), pp. 98-103
[Smith et al., 1999]
P.K. Smith, Y. Morita, J. Junger-Tas, D. Olweus, R. Catalano, E. Slee.
The nature of school bullying: A cross-national perspective.
London, (1999),
[Solberg and Olweus, 2003]
M.E. Solberg, D. Olweus.
Prevalence estimation of school bullying with the Olweus Bully/Victim Questionnaire.
Aggressive Behavior, 29 (2003), pp. 239-268
[Suckling and Temple, 2006]
A. Suckling, C. Temple.
Herramientas contra el acoso escolar. Un enfoque integral.
Morata, (2006),
[Tarrant, 2002]
M. Tarrant.
Adolescent peer groups and social identity.
Social Development, 11 (2002), pp. 110-123
[Tarrant et al., 2006]
M. Tarrant, L. MacKenzie, L.A. Hewitt.
Friendship group identification, multidimensional selfconcept, and experience of development tasks in adolescence.
Journal of Adolescence, 29 (2006), pp. 627-640
[Torrego, 2000]
J.C. Torrego.
Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de formadores.
Narcea, (2000),
[Torrego, 2006]
J.C. Torrego.
Modelo integrado de mejora de la convivencia.
Grao, (2006),
[Trianes and Fernández-Figarés, 2001]
M.V. Trianes, C. Fernández-Figarés.
Aprender a ser persona y a convivir. Un programa para secundaria.
Desclée de Brower, (2001),
[Visconti and Troop-Gordon, 2010]
K.J. Visconti, W. Troop-Gordon.
Prospective relations between children's responses to peer victimization and their socioemotional adjustment.
Journal of Applied Developmental Psychology, 31 (2010), pp. 261-272
Copyright © 2011. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid
Opciones de artículo
Herramientas