Buscar en
Medicina de Familia. SEMERGEN
Toda la web
Inicio Medicina de Familia. SEMERGEN Fiabilidad y validez de un cuestionario de satisfacción del paciente en Guadala...
Información de la revista
Vol. 26. Núm. 11.
Páginas 525-529 (Diciembre 2000)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 26. Núm. 11.
Páginas 525-529 (Diciembre 2000)
Acceso a texto completo
Fiabilidad y validez de un cuestionario de satisfacción del paciente en Guadalajara
Reliability and validity of a questionnaire of a patient satisfaction in guadalajara
Visitas
6339
M.J. Ramos González*
Médico de Familia. Centro de Atención Primaria María de Guzmán. Alcalá de Henares. Madrid
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Introducción

: La valoración de la satisfacción del paciente se ha convertido en una preocupación importante en la evaluación de los servicios de salud. Las medidas de la satisfacción deben ser válidas y fiables si van a ser utilizadas de forma amplia. Nuestro objetivo era desarrollar un cuestionario fiable y válido que pueda ser utilizado por el médico general como instrumento para medir la satisfacción del paciente.

Métodos

: Estudio transversal que incluye personas de más de 18 años en Guadalajara. Se pidió a un total de 941 personas que completaran un cuestionario. Los datos fueron sometidos a un análisis de los componentes principales y se estudiaron la fiabilidad y validez internas de las dimensiones identificadas.

Resultados

: La tasa global de respuesta fue del 85% (800/941). Se preparó un cuestionario de 21 apartados. El análisis de componentes indicó 4 escalas (calidad de la atención médica, aspectos organizativos, relación equipo de atención primaria-paciente, accesibilidad física y disponibilidad), relacionadas con la satisfacción global y que contenían las cuestiones identificadas como importantes para los pacientes. El coeficiente de correlación alfa de Cronbach superaba 0,70 para todas las escalas.

Conclusión

. La consulta del cuestionario de satisfacción es fiable y válida bajo las condiciones de este estudio y puede ser adecuada para la evaluación a gran escala de auditorías médicas.

Palabras clave:
Satisfacción del paciente
Cuestionarios
Fiabilidad y validez
Background

. The assessment of patient satisfaction has become an important concern in the evaluation of health services. Measures of satisfaction must be valid and reliable if they are to be used widely. Our objective was to develop a reliable and valid questionnaire which can be used by general practitioner as an instrument for measuring patient satisfaction.

Methods

. Transversal study encompassing persons over age 19 years in Guadalajara (Spain). A total of 941 patients were invited to complete a questionnaire. Data were subjected to principal components analysis and the dimensions identified were tested for internal reliability and validity.

Results

. The overall response rate was 85% (800/941). A 21 item questionnaire was developed. Component analysis indicated ford scales (quality of medical care, organizational aspects, primary health care team-patient relationship, physical and availability) related to overall satisfaction and containing issues identified as important to patients. Cronbach's correlation coefficient exceeding 0,70 for all scales.

Conclusion

: The consultation satisfaction questionnaire is reliable and valid under the condition of this study and may be suitable for large scale evaluation of medical audit.

Key words:
Patient satisfaction
Questionnaires
Reliability and validity
El Texto completo está disponible en PDF
Bibliografía
[1.]
D. Reverte-Cejudo, M. Sánchez-Bayle.
Devolving health services to Spain's autonomous regions.
BMJ, 318 (1999), pp. 1204-1205
[2.]
R. McKinley, T. Manku-Scott, A. Hastings, D. French, R. Baker.
Reliability and validity of a new measure of patient satisfaction with out of hours primary medical care in the United Kingdom: development of a patient questionnaire.
BMJ, 314 (1997), pp. 193-198
[3.]
D. Wilkin, I. Hallam, M.A. Doggert.
Measures of need and outcome for primary health care.
[4.]
A. Donabedian.
Guideposts to a conference on quality assessment and assurance.
Proceedings of an International Symposium on Quality Assurance in Health Care,
[5.]
R.A. Carr-Hill.
The measurement of patient satisfaction.
J Public Health Med, 14 (1992), pp. 236-249
[6.]
A. Hopkins.
Measuring the quality of medical care.
[7.]
G. Cohen, J. Forbes, M. Garraway.
Can different patient satisfaction survey methods yield consistent results? Comparison of three surveys.
BMJ, 313 (1996), pp. 841-844
[8.]
R. Baker.
The reliability and criterion validity of a measure of patient's satisfaction with their General Practice.
Family Practice, 8 (1991), pp. 171-177
[9.]
Investigación sobre calidad percibida por el usuario del Insalud en Atención Primaria.
[10.]
B.S. Hulka, S.L. Zyzanski, J.C. Cassell, S.J. Thompson.
Scale for the measurement of attitudes towards physicians and primary medical care.
Med Care, 8 (1970), pp. 429-436
[11.]
A. Delgado, L.A. López, J.D. Luna.
Influencia del modelo organizativo en la satisfacción de los usuarios (influence of the organizational model on user satisfaction).
Aten Primaria, 16 (1995), pp. 314-321
[12.]
L. González, A. Costa, C. Timoneda, J. Alfonso, P. Cortina.
Encuesta de satisfacción a los usuarios de un Centro de Salud (satisfaction inquiry to the health center users).
Gac Sanit, 7 (1993), pp. 86-94
[13.]
R. Baker.
User questionnaires as tools for quality improvement. Paper presented at quality in primary health care conference, 13 de octubre de 1993.
[14.]
B.C. Poulton.
Use of the consultation satisfaction questionnaire to examine patients' satisfaction with general practitioners and community nurses: reliability, replicability and discriminant validity.
Br J Gen Pract, 46 (1996), pp. 26-31
[15.]
R. Baker.
Development of a questionnaire to assess patients' satisfaction with consultations in general practice.
Br J Gen Pract, 40 (1990), pp. 487-490
[16.]
L.G. Cronbach, P.E. Meehl.
Construct validity in psychological tests.
Social research: principles and procedures,
[17.]
L.J. Cronbach.
Essentials of psychological testing. Fourth edition.
Copyright © 2000. Elsevier España, S.L. y Sociedad Española de Medicina Rural y Generalista (SEMERGEN)
Opciones de artículo
Herramientas
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos